בעקבות הביקורת הציבורית ולאחר העימות שהתפתח עם בכירי משרד האוצר סביב תוכנית המענקים - חלו שינויים משמעותיים בחלוקת "מענק הקורונה" שעליו הכריזו בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ. קבינט העל הכלכלי, שבו חברים ראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ, קיבל את הדרישה העקרונית של גוש כחול לבן לפיה המענק לשכבות המוחלשות יוגדל משמעותית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית המקורית אמורה הייתה להעניק סכומי כסף דומים במסגרת המענק המיוחד לכל האזרחים. כך היו מקבלים מיליונר שגר בווילה ואזרח מובטל שנותר ללא כסף לקנות אוכל בדיוק את אותו הסכום – 750 שקל או עבור משפחה עם ילדים 2,000 עד 3,000 שקל.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
שינויים בתוכנית. ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תוכנית המענקים בשבוע שעבר
(צילום: לע"מ )
כאמור, הדרישה לשינוי התוכנית ואופן חלוקת הכסף בעיקר הגיעה מפקידי האוצר שקבעו כי מדובר בתוכנית לא נכונה - אך לא רק מהם. בסיעות האופוזיציה ביקרו במילים חריפות את התוכנית וגם בקואליציה נשמעו טענות על השיטה, הן מראשי כחול לבן ומפלגת העבודה, הן מהמפלגות החרדיות והן מחברי כנסת מהליכוד.
האם היקף התוכנית ישתנה כעת? לא. לתוכנית יוקצה גם אחרי השינויים תקציב מענקים של שישה מיליארד שקל.
איך ישולמו המענקים לפי השיטה החדשה? המענקים לא יחולקו לכל אזרחי ישראל, כפי שהייתה התוכנית המקורית. במסגרת השינוי, את המענק יקבל כל אזרח ישראלי מגיל 18 ומעלה, למעט מי שמרוויח יותר מ-640 אלף שקל בשנה וכן בכירים במגזר הציבורי המשתכרים מעל 30 אלף שקל בחודש (360 אלף שקל בשנה).
כמה ישראלים לא יהיו לכן בתוך המענקים? מדובר בכ-200 אלף איש.
מי צפוי לקבל מענק מוגדל? יחיד המוגדר באוכלוסיות הנחשבות לחלשות יותר יקבל מענק מוגדל, בהן: מקבלי קצבת סיעוד, קצבת נכות, הבטחת הכנסה, עולים חדשים נזקקים, המצויים עד שנתיים בארץ, מובטלים מעל גיל 67 וקשישים מקבלי השלמת הכנסה.
מה יהיה סכום המענק המוגדל? כמו כל התוכנית הזאת שנעשתה בשליפות מהמותן, טרם סוכמו סופית הסכומים החדשים.
איך יאתרו את האוכלוסיות שלהן מגיע המענק ובעיקר המענק המוגדל? באמצעות נתוני הביטוח הלאומי ניתן להגיע לכל מי שצפויים לקבל מענק מוגדל. משרד הקליטה יצטרך לספק נתונים על העולים החדשים, למקרה שכאלה לא ימצאו בביטוח הלאומי וברשות המיסים. על סכומי ההשתכרות מעל 640 אלף שקל ו-360 אלף שקל בשנה ידווח מס הכנסה.
איך יידעו במהירות מי משתכר סכומים כאלה? זאת בדיוק הבעיה. זה מחייב בדיקת דו"חות מס ולבטח לא ברור מי ישתכר יותר או פחות מהסכומים הללו בשנת 2020. לכן, בתשובה לשאלת שר הכלכלה עמיר פרץ במהלך ישיבת "ועדת הארבעה" (נתניהו, גנץ, כץ ופרץ), הוסבר שמס הכנסה יעשה את החשבון עם הנישומים לאחר שנת המס 2020. עוד פלונטר בתוכנית שנהגתה בחיפזון.
האם יש שינוי לגבי הורים גרושים? הורה גרוש המחזיק בילדים ומקבל עבורם קצבה יקבל את המענק עבור הילדים - ובן או בת הזוג יקבלו 750 שקל עבור עצמם. רווקים וגרושים ללא ילדים נכללים בתוכנית ויקבלו 750 שקל.
מתי ישולמו המענקים? הכוונה של ראש הממשלה ושר האוצר היא לשלם את המענקים מיד אחרי אישור התוכנית בקריאה שנייה ושלישית בכנסת כבר ביומיים הקרובים. "אולי נעביר מענקים כבר כיום חמישי ואם לא אז בראשית השבוע הקרוב", השיב גורם ממשלתי בכיר לשאלתנו. ספק רב אם יספיקו.