דין רוכב אופניים חשמליים כדין הולך רגל: כך לפי קביעת בית המשפט העליון בשבוע שעבר כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי. המשמעות היא שרוכב יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב עימו היה מעורב בתאונת דרכים. מנגד, על תאונה בין הולך רגל לאופניים חשמליים לא חל חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי נתונים שהוצגו לביהמ"ש רק 10% מהנפגעים בתאונות עם אופניים חשמליים הם הולכי רגל, ולרוב מדובר בפגיעות קלות יותר מתאונות של אופניים-רכב. מה משמעות הפסיקה מבחינת הנהגים, הרוכבים והולכי הרגל? גיבשנו מדריך בסיוע עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עוה"ד ומומחה לדיני ביטוח ונזיקין, ועו"ד ערן יעקובוביץ, מומחה לדיני נזיקין וביטוח ושותף במשרד עו"ד צבי יעקובוביץ ושות'.
2 צפייה בגלריה
דין רוכב אופניים חשמליים כדין הולך רגל. אילוסטרציה
דין רוכב אופניים חשמליים כדין הולך רגל. אילוסטרציה
דין רוכב אופניים חשמליים כדין הולך רגל. אילוסטרציה
(צילום: מוטי קמחי )
מה משמעות הפסיקה לרוכבים? מבחינת רוכבי האופניים החשמליים, מעתה בכל תאונה עם רכב מנועי הם יהיו זכאים לפיצוי כספי ממבטחת ביטוח החובה ברכב שפגע בהם, בלי קשר לשאלה מי אשם בתאונה. "גם אם הרוכב נכנס לצומת באור אדום הוא יקבל את מלוא הפיצוי עבור נזקיו הפיזיים. למעשה, רוכב האופניים נחשב כ'הולך רגל' המעורב בתאונה עם רכב", מסביר עו"ד יעקובוביץ.
מנגד, בתאונה של רוכב עם הולך רגל או עם עוד רוכב אופניים (חשמליים או רגילים), נושא הפיצוי יסוכם רק לאחר שייקבע מי מהצדדים אחראי לקרות התאונה. במקרים רבים ביהמ"ש מחלק את האחריות בין השניים. אם יתברר שמלוא האשמה מוטלת על צד מסוים - הוא לא יהיה זכאי לקבל פיצוי, גם אם הוא נפגע בתאונה.
והמשמעות עבור הולכי רגל? הולך רגל שנפגע בתאונה עם אופניים חשמליים יידרש להוכיח שהתאונה נגרמה ברשלנות הצד השני. לצורך כך הוא יצטרך להביא עדויות של עוברי אורח, צילומים של האירוע או כל ראיה אחרת שתתמוך בגרסתו. לדברי עו"ד יעקובוביץ, אם בית המשפט ישתכנע שהולך הרגל הוא האחראי הבלעדי לתאונה - הוא לא יקבל כל פיצוי.
הרוכב יצטרך להוכיח שלא התרשל ברכיבתו ושנסע במהירות המותרת, וכי הולך הרגל לא הסתכל טרם ירד לכביש ולא חצה במקום המותר. עליו לשכנע את ביהמ"ש שלא יכול היה לצפות את התאונה ועשה כל שבידו למנוע אותה. אם לרוכב ביטוח צד ג', חברת הביטוח היא שתממן את ההגנה המשפטית או תייצגו על חשבונה.
נהגתי ברכב ופגעתי באופניים חשמליים שעצרו לפני. התאונה אירעה באשמת הרוכב שהודה בכך. שאלת האשמה בתאונה לא רלוונטית כאמור, והפיצוי ישולם ע"י מבטחת הרכב, אף אם מלוא האחריות לתאונה מוטלת על הרוכב. במקרה בו נהג הרכב לא רכש ביטוח חובה, זכאי הנפגע להגיש תביעה נגד תאגיד קרנית (קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים).
נהגתי ברכב ונפגעתי בתאונה עם רוכב אופניים חשמליים. יפצו אותי? הנהג שנפגע יקבל פיצוי כספי בגין נזקיו הפיזיים מחברת הביטוח שמבטחת אותו בפוליסת חובה. באשר לנזקי רכוש, מסביר עו"ד ורשה, חלוקת האחריות וחובת הפיצוי תיקבע בהתאם למידת הרשלנות התורמת של כל צד: "אם לדוגמה לרכב נגרם נזק בגובה של 10,000 שקל אך נקבע שרשלנותו התורמת של הנהג עומדת על 20%, הוא יקבל רק 8,000 שקל מרוכב האופניים".
צעדתי על המדרכה ואופניים חשמליים פגעו בי. מה הדין? לפי החוק אסור לרכוב על מדרכה או כל מקום אחר שמיועד להולכי רגל, אולם מותר להוביל אופניים על מדרכה אם אין בכך הפרעה או סיכון להולכי הרגל. אם הוקצה שביל לאופניים חובה על הרוכב לנסוע בו. תאונה שנגרמה בנסיבות שמהוות הפרה של החוק מהווה עילה להגשת תביעת נזיקין נגד הרוכב ובחיובו בתשלום פיצויים.
2 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד אסף ורשה, עו"ד ערן יעקובוביץ
מימין: עו"ד אסף ורשה, עו"ד ערן יעקובוביץ
מימין: עו"ד אסף ורשה, עו"ד ערן יעקובוביץ
(צילום: רגב כלף, יח"צ)
רוכב אופניים חשמליים צריך ביטוח? היות שנקבע שלא מדובר על רכב מנועי, רוכב אופניים חשמליים לא מחויב לרכוש ביטוח חובה וממילא לא קיימת כיום אפשרות כזו בישראל. לצד זאת, הרוכב יכול לרכוש ביטוח צד ג' שיכסה את הנזקים שיגרום לגוף ולרכוש של הולך רגל או רוכב אחר. "בשונה מביטוח חובה, בפוליסות אלה יש תקרת פיצוי כך שעלול להיווצר מצב שבו הרוכב יידרש להשלים מכיסו את ההפרש", מסביר עו"ד ורשה ומוסיף שהרוכב יכול לרכוש גם ביטוח תאונות אישיות או אובדן כושר עבודה שייתן לו מענה במקרה שהוא גם נפצע בתאונה.
נפגעתי בתאונה עם אופניים חשמליים בתור נוסע ברכב. מה יקרה? הנוסע תובע את המבטחת בביטוח חובה של הרכב בלי קשר למי אחראי לתאונה. ביהמ"ש דן בשאלת הפיצויים בלבד. בנוסף, מסביר עו"ד ורשה, אם לנוסע יש פוליסת תאונות אישיות או אובדן כושר עבודה, הוא יכול להגיש תביעה במקביל למבטחת הרלוונטית, ואם מדובר בתאונת עבודה הוא יכול לפנות גם למוסד לביטוח לאומי.