בתקופה האחרונה צצו ברשתות השיווק בקבוקים ופחיות ממשפחת קוקה-קולה ביבוא מקביל שנמכרים בהוזלה משמעותית. מבדיקת ynet ו"ממון" עולה שבחלק מהסחורה המיובאת אין סימון תזונתי בעברית וסימון "חייב בפיקדון 30 אג'", על אף שהפיקדון נגבה. היעדר הסימון לא מאפשר לקבל בחזרה את דמי הפיקדון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פתיחת השוק ליבוא מקביל מאוקראינה בהחלט הביאה לחיסכון: פחית עולה 1.9 שקל במקום 5 שקל, שישיית בקבוקי ליטר וחצי עולה 29.9 שקל לעומת כ-36 שקל. יחד עם זאת, הכיתובים על המוצרים המיובאים הם באוקראינית בלבד. על גבי המארזים יש מדבקת סימון בעברית, אך לרוב המארזים מפורקים והפחיות נמכרות בתפזורת.
2 צפייה בגלריה
פחיות קוקה קולה יבוא מקביל
פחיות קוקה קולה יבוא מקביל
פחית מקומית (מימין) לצד פחית לא מסומנת מאוקראינה
בגלל היעדר הסימון "חייב בפיקדון" לא בכל מקום הסכימו לקבל את הפחיות ולהחזיר את דמי הפיקדון בטענה שהן לא מישראל. בסניפי ויקטורי ושופרסל דיל שביקרנו בהם סירבו להחזיר את הפיקדון, בכמה מסניפי רמי לוי הסכימו. גם מיחזור פחיות במכונה האוטומטית של אושר עד עבר בהצלחה.
"לאן הולכים כספי הפיקדון?" תוהה עו"ד הדס יעקובסון-ארידור מהמחלקה המשפטית במועצה לצרכנות. "האם הרשת מעבירה את הכסף לפי החוק או משאירה אותו בקופה?".
2 צפייה בגלריה
פחיות קוקה קולה יבוא מקביל
פחיות קוקה קולה יבוא מקביל
המארז מסומן כחוק - אך הרשתות מוכרות את הפחיות בתפזורת
במשרד להגנת הסביבה מסרו שעל היצרנים והיבואנים מוטלת חובת סימון והחזרת דמי הפיקדון, ועל בתי העסק חלה החובה למכור רק מכלים עם סימון "חייב פיקדון". "המשרד נתקל בחברות שמייבאות מאוקראינה ומסמנות רק את המארזים אך לא את המכלים עצמם. בתי עסק מוכרים את המכלים בתפזורת תוך הפרת החוק, באופן שמונע מהצרכנים להחזירם ולקבל בגינם דמי פיקדון. המשטרה הירוקה במשרד בוחנת את המקרים". במשרד הבריאות מסרו שעל המוצר להיות מסומן בעברית וכי פרטי המקרה ואופן שיווק הפחיות ייבדקו, אך אכיפת הוראות החוק בסמכות המשרד להגנת הסביבה.
לעיתים היבואנים מסמנים רק חלק מהמוצרים: כך למשל בקבוקי קולה זירו ליטר וחצי של היבואן טאץ' וואן נושאים סימון בעברית ברמי לוי, אך כלל הפחיות שנמכרות בתפזורת לא מסומנות. ברשת יוחננוף פחיות קולה זירו של אותו יבואן, טאצ' וואן, אינן מסומנות, אך פחיות קוקה-קולה קלאסי של היבואן "בן שלוש" כן נושאות סימון כחוק. כפי הנראה, היבואנים מסמנים כנדרש את מארזי הפחיות, אך הרשתות מפרקות אותם ומוכרות בתפזורת את הפחיות הלא מסומנות.
גורמים בענף מזהירים שזה רק עניין של זמן עד שהקמעונאים בענף יגלו שגם הם לא מקבלים החזר כספי מתאגיד המיחזור בעת הפקדת פחיות כאלה למיחזור. פנינו לתאגיד המיחזור אל"ה, ושם הדגישו כי "על פי החוק ניתן להחזיר אך ורק מכלי משקה הנושאים את הסימון הברור 'חייב בפיקדון'. היבואנים המצוינים בכתבה לא חתמו על הסכם עם אל"ה ולא משלמים לחברה דמי טיפול בגין המכלים הלא מסומנים שהם מכניסים לשוק".
מיוחננוף נמסר בתגובה: "הרשת מקפידה על חוק הפיקדון והסימונים הנדרשים. כולנו תקווה שהמשרד לאיכות הסביבה ותאגיד אל"ה ימצאו את הדרך לקבל את כלל הפחיות למיחזור".
מרמי לוי נמסר: "החלטנו להפסיק למכור מיידית פחיות מיבוא מקביל בתפזורת. נמשיך למכור מארזים מסומנים כחוק. היבואן גבה מאיתנו מראש את דמי הפיקדון, כל שאלה לגבי איך למחזר יש להפנות אליו".
אבי פרידמן מנכ"ל טאצ' וואן: "אנו עובדים עם גוף המיחזור מקור ירוק לו אנו משלמים את הפיקדון שנגבה מהקמעונאים. אין סיבה שברשתות יסרבו לקבל את פחיות ביבוא מקביל שלנו, שלמנו על מיחזור".