כל הנכסים הכספיים חייבים להתחלק שווה בשווה בין גבר לאישה שהתגרשו? מתברר שלא תמיד.
אמנם החוק וכל פסקי הדין הנוגעים לחלוקת הרכוש בין בני זוג מתגרשים קובעים, כי כל הרכוש שנצבר במשותף במהלך הנישואים מתחלק שווה בשווה בין הגבר לאישה, גם אם מדובר בזכויות פנסיה או אופציות המתקבלות בעתיד לאחר הגירושים. אבל, בהחלטה יוצא דופן, בית הדין הרבני בחיפה קבע כי מהנדס בחברת היי-טק, אינו צריך לחלוק עם גרושתו את חצי מיליון השקלים אותם קיבל כשנתיים לאחר הגירושים, במסגרת תוכנית פרישה מרצון של החברה בה עבד. זאת למרות שתחשיב גובה הסכום, שקיבל הגבר, מתבסס על מספר שנות העבודה שלו בחברה ורמת השכר שלו בתקופה בה היה נשוי.
2 צפייה בגלריה
נקבע כי אין לראות במענק לעידוד פרישה מרצון חלק מהרכוש המשותף
נקבע כי אין לראות במענק לעידוד פרישה מרצון חלק מהרכוש המשותף
נקבע כי אין לראות במענק לעידוד פרישה מרצון חלק מהרכוש המשותף
(צילום: Shutterstock)
בית הדין הרבני קיבל את עמדתו של עו"ד צבי זף המתמחה בטיפול בתיקי גירושין של אנשי היי-טק, שייצג את המהנדס, שאין לראות במענק לעידוד פרישה מרצון חלק מהרכוש המשותף, כי לא כל הנכסים הכספיים חייבים להתחלק באופן שווה בין הגבר לאישה, גם אם הם מושפעים מהתקופה בה בני הזוג היו נשואים.
בין היתר נקבע בהחלטה, כי מדובר במענק שבזמן הנישואים וביום הפירוד לא היה קיים. הזכות הזאת נולדה ונוצרה רק שנתיים אחרי הגירושים, עקב רצון החברה בה הוא עבד לפטר עובדים משיקולים פנימיים שלה לעידוד עזיבה מרצון. בית הדין היה מודע לכך שהיקף המענק הושפע ממספר שנות העבודה של הגבר ורמת השכר של הגבר בזמן שהיה נשוי.
לעומת זאת הגבר והאישה מחקלים ביניהם שווה בשווה את כל שאר הכספים, זכויות פנסיונית, הבית, קרנות ההשתלמות וכל החסכונות המשותפים.
האישה טענה בפני בית הדין הרבני, כי במכתב הרשמי שקיבל בעלה לשעבר מהחברה לא נכתב כי מדובר במענק הסתגלות אלא בפיצויי פרישה, ולפי פסקי דין רבים פיצויי פרישה מתחלקים בין בני הזוג כי הזכויות האלו הם על בסיס תקופת השיתוף.
2 צפייה בגלריה
עו"ד צבי זף
עו"ד צבי זף
עו"ד צבי זף
(צילום: עדי ארד)
למרות שחלפו מספר חודשים מאז ההחלטה הסופית לחלוקת הרכוש עדיין התיק לא ניסגר ולא הסתיים בגלל מחלוקת על תשלומי מיסים וחישובים שונים של איזון הנכסים.
עו"ד ערן שדה שייצג את האישה אמר כי ההליכים טרם הסתיימו ולכן לא נגיב.