יממה אחרי שהנהלת אל על סיכמה על קיצוץ של 20% משכרם של בכירי חברת התעופה הישראלית, מגיעה הטלטלה גם לתפקידים הזוטרים בחברה: דיילים ודיילות קיבלו הבוקר (ד') מכתבי פיטורין מהנהלת החברה, שהסבירה כי עקב המשבר החמור לא נותרה לה ברירה אחרת.
אל על אישרה את הפרסום ב-ynet בדיווח לבורסה, שבו נכתב כי "בעקבות ההשפעות המידיות של נגיף הקורונה והחלטות משרד הבריאות, חברת אל על מודיעה היום על שורת צעדי התייעלות מידיים, זאת בשל הצורך הדחוף להקטין את הוצאות השכר ולהתאים את מצבת כוח האדם, לפעילות החברה". וירוס הקורונה גורם להאטה משמעותית בפעילות החברה ולירידה משמעותית בביקוש לטיסות.
3 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, קיים היום ישיבה דחופה עם יושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ועם יו"ר נציגות עובדי אל על, שרון בן יצחק, ומסר להם עדכון בדבר הצעדים הצפויים לצאת לפועל בימים הקרובים.
בין הצעדים הצפויים שנקבעו: קיצוץ השכר לחברי הדירקטוריון ולחברי הנהלת אל על החל מאחד במרץ בהיקף של 20 אחוז; פיטורים בהיקף של אלף עובדים זמניים וקבועים; דרישה מההסתדרות ומנציגות העובדים להפחתת שכר של 20% לבעלי שכר גבוה מקרב עובדי החברה הקבועים הנכללים בהסכם הקיבוצי; עצירת קליטות בחברה עד להודעה חדשה, וביטול כלל ההוצאות שאינן הכרחיות בשעה זו.
אוסישקין אמר כי "אני נחוש לעשות הכול על מנת להבטיח את עתידה של החברה ואפעל באומץ, פתיחות והוגנת. זה יום לא קל עבורנו והצעדים עליהם החלטנו נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית. כאב בגין האנשים שנאלץ להיפרד מהם, אחריות ליתר אנשי אל על שיהיו שותפים למאמץ האינטנסיבי להתמודדות עם האתגר, ודוגמה אישית של המנהלים בקיצוץ משמעותי בשכרם. המהלך הזה הוא חלק משורה של צעדים שנעשים על מנת לאפשר לחברה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקת".
3 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין
(צילום: סיון פרג')
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר כי ההסתדרות ומועצת עובדי אל על הציעו הפחתת שכר בגובה 15% לכלל העובדים - אולם ההצעה נדחתה על ידי הנהלת אל על. בנוסף מסר בר-דוד כי "זוהי שעה קשה ועל כולם להירתם למען הצלתה של אל על וחברות התעופה הישראליות. אני קורא לממשלה לגלות אחריות ולסייע באופן מיידי לייצובה של אל על ולשמור על זכויות וכבוד עובדיה. החברה נמצאת אמנם במצב חירום, אך לא נאפשר ולא נקבל צעדים חד-צדדיים על חשבון ההון האנושי עליו נבנתה אל על משך שנים ארוכות".

מנכ"ל אל על: "אחד המשברים המורכבים והקשים"

במכתב פנימי ששלח מנכ"ל החברה לעובדי החברה נכתב כי "וירוס הקורונה מציב אתגר משמעותי ההולך ומתעצם מדי יום. קצב האירועים ועוצמתם מחייב חשיבה, תיאום והתארגנות בין מדינות העולם והוא משפיע באופן חד על הכלכלה הגלובאלית. הווירוס מתפשט ומתרחב למדינות נוספות ולא ניתן עדיין לצפות את המועד לסיום המשבר, כמו גם את ההשלכות הכלכליות, הישירות והעקיפות על ענפי התעופה והתיירות ובתוכן אל על.
"ידענו משברים בעבר אך אין ספק כי האתגר שהציבה לנו השעה, הוא אחד המורכבים והקשים ביותר. יחד נעשה הכול ונפעל בכל דרך, קשה וכואבת ככל שתהייה, על מנת להבטיח את עתידה של החברה".
עוד כתב אוסישקין כי "זה יום לא קל עבורנו והצעדים עליהם החלטנו נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית. כאב בגין האנשים שנאלץ להיפרד מהם, אחריות ליתר אנשי אל על שיהיו שותפים למאמץ האינטנסיבי להתמודדות עם האתגר, ודוגמה אישית של המנהלים בקיצוץ משמעותי בשכרם. המהלך הזה הוא חלק משורה של צעדים שנעשים על מנת לאפשר לחברה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקת".
בוועד עובדי אל על הופתעו מהאגרת ששלח מנכ"ל החברה, ואמרו בתגובה כי "נדהמנו לקבל את האגרת שפירסם המנכ״ל וזאת בזמן שאנו יושבים עם נציגי ההסתדרות ועם נציגי הממשלה על מנת לנסות לגבש מתווה להצלת החברה, חשוב לנו להבהיר לעובדים, שנציגות העובדים וההסתדרות לא נתנו הסכמה לשום מהלך של פיטורי עובדים. אנו קוראים להנהלת החברה שלא לקבל החלטות חד צדדיות. כמו כן, אנו קוראים לעובדי החברה שלא להתייחס לאגרת המנכ"ל ולחכות לעדכונים והנחיות מנציגות העובדים. אנו מבטיחים - אל על היא הבית של כולנו ונעשה הכל כדי להצילה".

מכתבי פיטורין כבר הגיעו לדיילים

דיילת בעלת ותק של שלוש שנים בחברה קיבלה מכתב שכותרתו: "כוונה לסיים את העסקתך בחברה". בהודעת השימוע לפני פיטורין נכתב כי "לצערנו החברה נאלצת לשקול את סיום העסקת בחברת אל על, זאת נוכח משבר הקורונה העולמי והשלכותיו המיידיות גם על החברה.
3 צפייה בגלריה
מכתב השימוע שנשלח לדיילת אל על
מכתב השימוע שנשלח לדיילת אל על
מכתב השימוע שנשלח לדיילת אל על
"כתוצאה מהמשבר חלו השלכות מהותיות ולא צפויות על החברה ופעילותה אשר גרמו כבר לנזקים כלכליים אדירים. נכון למועד זה, קווי תעופה לא מעטים של החברה מושבתים, לרבות למזרח הרחוק. מידי יום נוספות גזירות חדשות וכך גם בימים האחרונים לגבי תאילנד ואיטליה".
בחברה הסבירו כי התוכניות העסקיות לעתיד שובשו כך שהחברה לא יכולה היתה לצפות את המשבר החמור, שלא נמצא בשליטתה. "חובותינו כלפי החברה היא לנקוט בצעדי חירום מידיים בניסיון למנוע את המשך ההתדרדרות ולהיערך לבאות. חלק מהצעדים הללו כרוכים בצמצום כוח אדם ועריכת צעדי התייעלות. בנסיבות האמורות ובהתאם להמלצת מנהלייך, שוקלת החברה לסיים את העסקתך".
דיילים בחברת התעופה הישראלית כתבו בקבוצות פנימיות של העובדים כי הדרך בה קיבלו את מכתבי השימוע מקוממת. "חבל שאנחנו שומעים על זה ככה ולא בצורה שקופה, כהודעה של החברה או הדרגים הבכירים", כתבה דיילת.
דיילת אחרת מחתה: "למה לא להוציא עובדים לחל"ת בדיוק כמו שהשהו קווים. הרי כשייגמר המשבר יחזרו הטיסות ויצטרכו מן הסתם את העובדים שמפטרים עכשיו. למה לעשות מהלך כל כך קיצוני?" עובדת אחרת כתבה: "אני בהלם! אין בעיה בפיטורים עצמם אלא בדרך שזה נעשה. אם באמת לא קיבלת הודעה מוקדמת מהחונך זה מכוער ולא אנושי".

המשבר בעיצומו

מכתבי הפיטורים לדיילים ולדיילות מגיעים בהמשך להודעה על קיצוץ שכר בכירי החברה אתמול, שנועדה להוות צעד של דוגמה אישית לאחר פרסום כוונת המנכ"ל לפטר כ-1,000 מתוך 6,000 עובדי אל על - מה שהביא בשבוע האחרון לכינוס אסיפת חירום של 4,000 עובדים.
אל על הודיעה בימים האחרונים שהיא צופה ירידות בהכנסות בשל השפעת הקורונה על פעילותה: "החברה עדכנה את הערכותיה לגבי השלכות האירוע על תוצאותיה הכספיות, ובהתאם להערכות אלו, צופה החברה, בשלב זה ירידה בהכנסותיה שלהערכתה נכון לייחסן לאירוע נגיף הקורונה, בטווח של כ-50 עד 70 מיליון דולר, וזאת בגין חודשים ינואר ועד אפריל 2020 (כולל), מתוכם כ-40 עד 50 מיליון דולר בגין הרבעון הראשון לשנת 2020", כך נמסר בהודעה.
בהמשך נכתב כי "להערכת החברה, הירידה כאמור צפויה להתקזז בחלקה עם צמצום בהוצאות התפעוליות של החברה. בהתאם, החברה מעריכה בשלב זה כי ההשפעה של הירידה כאמור על תוצאות החברה בגין החודשים ינואר עד אפריל 2020 (כולל) צפויה להיות בטווח של כ-25 עד 45 מיליון דולר, מתוכם כ-15 עד 30 מיליון דולר בגין הרבעון הראשון לשנת 2020".
פורסם לראשונה: 13:16, 04.03.20