הוצאות הציבור בכרטיסי אשראי בענפי חשמל, ביגוד וריהוט - שבו לרמות שלפני תחילת המשבר. כך עולה מבדיקת בנק ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המעקב אחר האינדיקטורים השונים פרסם היום בנק ישראל את העדכון השבועי של השינויים בהוצאה בכרטיסי האשראי. הבנק בחן את ההוצאות לפי הענפים ומצא כי בענפים הנ"ל סכומי ההוצאה שבו לרמות שלפני תחילת המשבר.
כמו כן, נרשם גידול בהוצאה על דלק וכלי תחבורה הממחיש את הגידול בניידות של הציבור שבנק ישראל כבר הצביע עליה בשבוע שעבר במסגרת ניתוח נתוני הניידות של גוגל. עוד עולה מהנתונים כי קיימת מגמה חיובית גם בהוצאה על מסעדות, חינוך ופנאי, כאשר במקביל ההוצאה בתחומי התיירות השונים טרם התאוששה.
1 צפייה בגלריה
קניון דיזינגוף סנטר בצל הקורונה
קניון דיזינגוף סנטר בצל הקורונה
קניון דיזינגוף סנטר בצל הקורונה. חוזרים לקנות בגדים
(צילום: שחר גולדשטיין)
בעוד שב-17 באפריל ההוצאה הממוצעת בכרטיס אשראי הייתה קטנה בכ-42% ביחס לתחילת השנה, ב-18 במאי ההוצאה הממוצעת בכרטיס אשראי הייתה קטנה בכ-12% ביחס לתחילת השנה.

בגלל הקורונה: ירידה של כ-10% בביקוש לחשמל

בתוך כך, בנק ישראל הודיע היום שיחל לנטר את צריכת החשמל הארצית, זאת כאינדיקטור לכלל הפעילות במשק. ניתוח של החודשים האחרונים שבוצע שם מגלה שבחודש מרץ נרשמה ירידה בצריכת החשמל שהתעצמה בהמשך והגיעה לשפל בצריכה בשעות הבוקר של חודש אפריל. "בחודש זה צריכת החשמל בשעות הבוקר היתה נמוכה ב-13% מהממוצע בשנתיים קודמות", אומרים בבנק ישראל, פועל יוצא של הסגר על מפעלי התעשייה, מתחמי הבילוי והקפאת הביקוש לתיירות בחג הפסח.
מנגד, בבנק ישראל מסבירים שבחינה של השבועיים האחרונים, ועד ל-16 במאי השנה, "מצביעה על התאוששות קלה בצריכת החשמל, אך עדיין נמוכה בכ-10% ביחס לשנתיים קודמות. בימים האחרונים אומנם נשבר שיא בצריכת החשמל בשל גל החום הכבד, אך הסתכלות מעמיקה וארוכה יותר על צריכת החשמל במשק מעלה שבתקופת הקורונה הצריכה ירדה באופן ניכר בשל צמצום הפעילות במשק", אומרים שם.
ניתור החשמל נעשה על ידי בנק ישראל כחלק מניסיון להבין את תמונת המצב של המשק וההתאוששות שלו ממשבר הקורונה, יחסית בזמן אמת. שכן נתוני צריכת החשמל מגיעים באיחור של עד שלושה ימים בעוד שהאינדיקטורים המסורתיים בהם משתמשים למדידת הפעילות במשק כמו למשל צמיחת התוצר, מתפרסמים באיחור של מספר חודשים.
במקביל לניטור החשמל, בבנק ישראל יפרסמו אינדיקטורים נוספים כמו השימוש בכרטיסי האשראי והניידות (באמצעות נתונים של גוגל) באופן שוטף על בסיס שבועי באמצעות תשתית המידע שהקים הבנק לשם כך.