"העובדים מנצלים את מצב המעסיקים"

פחרי נאסר, בעלי מסעדת "יונס" בתל יצחק "לעובדים נוח מאוד להישאר בחל"ת ולהמשיך לקבל דמי אבטלה לחשבון חודש בחודשו. יש להם פתאום תנאים חדשים: אם לחזור אז רק בסופי שבוע למשמרות החזקות, וגם בלי שאדווח עליהם לביטוח לאומי ולמס הכנסה - הם רוצים לעבוד ולקבל טיפים שמנים כיאה לעומס לקוחות שיש במסעדה בשישי-שבת, וזה, עם דמי האבטלה, משלים להם את ההכנסה ליותר ממאה אחוז ממה שהיו מרוויחים אם היו עובדים מלא. אז למה בעצם שיחזרו?
9 צפייה בגלריה
פחרי נאסר, הבעלים של מסעדת יונס
פחרי נאסר, הבעלים של מסעדת יונס
פחרי נאסר, הבעלים של מסעדת יונס
(צילום: איריס ליפשיץ-קריגר)
"מנצלים את המצב של המעסיקים שצמאים לכוח אדם. מי יכול להתמודד עם חזרה לשגרה כשאני צריך לשלם 'כופר' כדי להחזיר עובדים למטבח שלי? זה הזוי. מישהו חייב לעצור את התופעה של דמי החל"ת שהם כסף קל לכיס. די, חלאס. נגמרה הקורונה. שיבטלו מיד את החל"ת הזה. אחרת אנחנו בברוך הזה עד סוף יוני. יש מסעדות שלא ישרדו ככה. זה לא עסק שעובדי מטבח ומלצרים 'יסחטו' לשלם להם בשחור, רק כדי שנוכל להתניע את העסק. המדינה צריכה להתעורר ומהר".

"גיוס עובדים הפך לכמעט בלתי אפשרי"

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל "עד שכבר מותר לפתוח את בתי המלון בכל הארץ, אז למרות שהצטברו במעגל האבטלה למעלה מ-400 אלף מובטלים, מתברר שהקושי הכי גדול בדרך לפתיחה מחודשת של בתי המלון הוא בלגייס כוח אדם לעבוד. העובדים מעדיפים להישאר בחל"ת.
"היה נכון לו המדינה, לצד המהלך של חזרה לפתיחת המשק הייתה עוצרת את דמי האבטלה ומעודדת להחזיר את המובטלים למעגל העבודה בצורת תמריצים. עד אז נוח להם מדי להישאר בבית ולקבל דמי אבטלה במקום לחזור לעבוד. אנחנו מנסים לגייס 1,500 עובדים וזה לא ייאמן איזו משימה קשה עד כמעט בלתי אפשרית זו. זה כמובן משליך על היכולת לפתוח את כל בתי המלון של הרשת בצורה מאוישת מלאה".
9 צפייה בגלריה
ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל
ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל
ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל
(צילום: אריאל בשור)

"מתבייש להודות, אבל אני משלם בשחור"

בעל מסעדה מזרחית באזור הצפון "אני חייב לפרנס את חמשת הילדים שלי. אי-אפשר היה להמשיך להישאר סגור כשכבר מותר לפתוח. אני מתבייש להודות שהחזרתי עובדים לסרוויס, בעיקר במטבח, שמבשלים אצלי ואני משלם להם בשחור, כי אחרת הם לא הסכימו לחזור לעבוד. טוב להם עם דמי האבטלה בלי לעבוד קשה. אז אם לחזור לעבודה, מבחינתם עד יוני זה הסידור. מקווה שנגיע כבר ליוני ונדלג על התקופה השחורה הזו. ככה לא כיף לחזור אחרי הקורונה להסעיד אנשים, כשהעובדים מכופפים אותך ובעצם די סוחטים אותי. אני בידיים שלהם ולא להפך. לאן הגענו?"

"מבקשים תשלום בשחור עד יוני"

אורי יעקובוב, בעלי רשת שטיפת הרכב "סיטי-וואש" "זו הייתה שנה לא פשוטה שבה מכוני שטיפת הרכבים, למרות שהם מקיימים ריחוק חברתי, היו סגורים. פתחנו בחודש האחרון ארבעה סניפים חדשים, ואנחנו מתכננים לפתוח השנה עוד שישה, אבל אין עובדים. המצוקה הכי גדולה היא שפשוט כמעט ולא מתקשרים, למרות שאנחנו מפרסמים בכל הפלטפורמות לגיוס. גם כשמתקשרים, שומעים שאנחנו משלמים שכר מינימום ופשוט לא רוצים לשמוע. וכמובן יש תופעה שהמון מבקשים תשלום בשחור עד יוני. היום ברשת חסרים כ-60 עובדים על 100 מועסקים קיימים. אנחנו פשוט לא מצליחים לייצר הכנסה כי אין מספיק ידיים עובדות".
9 צפייה בגלריה
אורי יעקובוב בעל סניף ברשת לשטיפת רכבים בחיפה
אורי יעקובוב בעל סניף ברשת לשטיפת רכבים בחיפה
אורי יעקובוב, בעל סניף ברשת לשטיפת רכבים בחיפה

"אנחנו נקרעים תחת עומס העבודה"

יוסי רבה, בעלי רשת מסעדות "בני הדייג" "הקורונה תפסה אותנו במרץ אשתקד, בדיוק כשסיימנו שיפוץ במסעדה בסניף נמל תל אביב, בהשקעה של ארבעה מיליון שקלים ואז נפל על כולנו הסגר הראשון. נאלצנו לשלוח 300 עובדים לחל"ת. עכשיו, שנה אחרי, כשסוף-סוף אפשר לחזור לנשום לרווחה וברוך השם יש מלא עבודה, הבעיה היא להחזיר את העובדים. להם נוח יותר להישאר בבית עם דמי האבטלה מסודרים עד יוני. אז מה אכפת להם? אנחנו, בעלי המסעדות, נתקעים בלי כוח אדם.
"עובדים מנסים לעשות איתי דילים - שאחזיר אותם בלי שאדווח עליהם לרשויות. משמע שיעבדו בשחור בלבד. נו באמת. עובד צריך להיות מבוטח מרגע שנכנס למקום עבודתו. זו בכלל לא אופציה ולכן אנחנו נאלצים להיקרע תחת עומס עבודה עם העובדים הנאמנים שכן חזרו. כאלה צריך רק לשכפל ולתגמל".
9 צפייה בגלריה
יוסי רבה
יוסי רבה
יוסי רבה, בעלי רשת מסעדות "בני הדייג"
(צילום: תומי הרפז)

"התרגלו לחיות בסתלבט"

פיני פלאצ'י, מעצב גינות מאזור השרון "הקושי לגייס עובדים פגע גם בענף שלנו. עובדים 'מתפנקים' על החל"ת. התרגלו לחיות בסתלבט. מסתפקים בשכר של דמי אבטלה וקשה לשכנע אותם לחזור לעבודה בגינון. נכון, זו עבודת כפיים קשה תחת השמש, אבל זו פרנסה. והם בועטים בה. אז אני נאלץ לעבוד עם עובד אחד סביב השעון, קורע את עצמי מגינה לגינה. זה הזוי. פעם רדפו אחריי לקבל עבודה כי אני משלם טוב. העולם השתגע".
9 צפייה בגלריה
מעצב הגינות פיני פלאצ'י
מעצב הגינות פיני פלאצ'י
מעצב הגינות פיני פלאצ'י

"הממשלה חייבת לשנות את ההחלטה שלה"

יקי כביר, בעלי מסעדת "סרפינה" בתל אביב "במהלך השנה האחרונה עבדנו על הקמת שתי מסעדות חדשות שאנחנו בדיוק משיקים. ב'סרפינה', שלא הפסיקה לפעול (גם בסגרים - עבדנו על משלוחים), הצלחתי לגייס כבר לפחות 20 עובדים נאמנים. אבל זו עדיין טיפה בים. אנו זקוקים בדחיפות לכ-40 עובדים ב'סרפינה', ולעוד כ-80 עובדים לשתי המסעדות החדשות שלנו. זה אבסורד שכולם מעדיפים להישאר בבית ולקבל את הכסף מהחל"ת. הממשלה חייבת לשנות את ההחלטה שלה של מתן חל"ת גורף עד סוף יוני".
9 צפייה בגלריה
יקי כביר
יקי כביר
יקי כביר, בעלי מסעדת "סרפינה" בתל אביב
(צילום: חיים יוסף)

"נאלצת לשלם שעות נוספות לעובדים הקיימים"

ליאת מירלס, בעלת "אילומינה" תאורה "הקושי בגיוס עובדים הפך לסיוט של ממש. אני מוצאת את עצמי עובדת במחסן שלנו ומארגנת הזמנות ללקוחות בגלל חוסר בידיים עובדות. כל 40 העובדים שלנו, כולם ללא יוצא דופן, נותנים יד ומנסים להתגבר על העומסים בעבודה כדי למזער פגיעה בשירות בלקוח, אבל זה יצא מכל פרופורציה. זה גם עולה יותר כסף. העובדים הקיימים נאלצים לעבוד שעות נוספות על חשבון אלו שלא רוצים לעבוד ולצאת ממעגל האבטלה. פניתי לכל גורם שמגייס כוח אדם. כלום. אין עובדים".

"ביטוח לאומי מתחרה בי על העסקת עובדים"

אילאיל יהב, בעלת מסעדת "גודנס" "המדינה וביטוח לאומי מתחרות בי ובקולגות שלי בענף, על העסקת העובדים. ולצערי, זה לא כוחות. מתחילת הקורונה נסגרו כבר קרוב ל-6,000 מסעדות. אני דורשת - דבר מאוד פשוט - תפסיקו עם מדיניות החל"ת ההזויה הזאת. זה אולי התאים להתחלה ועזר להרבה מאוד אנשים אבל היום, כשצריך להניע את גלגלי המשק, זאת לא הדרך. המתחרה שלי נהיה הביטוח הלאומי, שמשלם דמי אבטלה לחל"תניקים. אני פונה ומבקשת מהממשלה - שחררו לנו את העובדים".
9 צפייה בגלריה
המסעדנית אילאיל יהב
המסעדנית אילאיל יהב
המסעדנית אילאיל יהב
(צילום: צלם אנטולי מיכאלו)

"מי שלא רצו לחזור עכשיו, לא יעבדו כאן כשייגמר החל"ת"

אשלי חץ, בעלי מסעדת "המחבוא של אדי" "זה מטורף, מאפס לאלף. חודשים שהיינו סגורים לאירוח, ומה-9 במרץ, כשסוף-סוף פתחנו, אנחנו מפוצצים בלקוחות. אין לנו מקומות כבר שבועות קדימה. אבל המשימה להחזיר עובדים לעבודה - זה הפך לסיוט. העובדים מעדיפים להישאר בחל"ת עד יוני. דבר אחד אני יכול להבטיח: אותם עובדים בחל"ת שלא רצו לחזור עכשיו, לא יקבלו כאן עבודה אחרי יוני כשתיגמר תקופת הסתלבט של החל"ת. הם מעדיפים לקבל את דמי האבטלה לכיס, ולהרוויח בשחור. אני לא אתפתה להעסיק אותם רק כדי שהם ימשיכו ליהנות מכל העולמות - גם דמי אבטלה וגם טיפים לכיס. ממש לא יקרה אצלי".

"בונוס לעובד שמגייס עובד"

לילה גרבלי, בעלי מסעדת "חצר גולדמן" "צריך לשנות את המודל ולצ'פר את אלה שחוזרים. אצלי במסעדה נאלצתי לחשוב באופן יצירתי ולפתח מנגנון גיוס עובדים על ידי העובדים שחזרו. כל עובד שמצליח לגייס עובד מקבל צ'ופר כספי. למרות הפרסומים במדורי דרושים אין טלפונים של דורשי עבודה. בלית ברירה, למשל, ארוחת הבוקר הפופולרית של המקום שלנו כרגע נמצאת בהולד ואנחנו פותחים מ-12:00 ישר לסרוויס צהריים. בנוסף, כדי להתגבר על המצוקה, גייסתי את כל בני המשפחה והקרובים אליי ואני רק מקווה שמודל החל"ת הנוכחי יסתיים כבר כדי שאנשים יחזרו לעבוד".
9 צפייה בגלריה
לילה גרבלי, הבעלים של חצר גולדמן
לילה גרבלי, הבעלים של חצר גולדמן
לילה גרבלי, הבעלים של חצר גולדמן

"אנשים פשוט מסרבים לעבוד"

ערן לוי, בעלי רשת המסעדות "טאטאמי" "השמחה על פתיחת המסעדות מלווה בכעס ובתסכול גדול. יש קושי אדיר להחזיר עובדים לעבודה - עובדי מטבח, מנהלי משמרת. אנשים פשוט מסרבים לעבוד. גם כשהצעתי מענק של 1,000 שקלים למשך ארבעה חודשים לא הצלחתי לגייס את כל כוח האדם הדרוש, וזאת למרות שאנחנו מפרסמים 'דרושים' בכל מדיה אפשרית. חייבים לבטל את החל"ת. העובדים אומרים לי בפנים שהם מעדיפים לשבת בבית עד יוני. זה מייצר בישראל תרבות של בטלה".
9 צפייה בגלריה
ערן לוי, הבעלים של טאטאמי
ערן לוי, הבעלים של טאטאמי
ערן לוי, הבעלים של טאטאמי

"לומדים בראש שקט, אין משמרות על הראש"

שוהים בחל"ת שלא חוזרים מרצונם לעבודה מסבירים את החלטתם בסיבות כלכליות - וגם בנוחות.
סימה, מאזור השרון, היא סייעת בגן, שמעדיפה "לגרור" את החל"ת עד סוף חודש יוני ואז לצאת לחופש הגדול. "אולי אעבוד שלושה שבועות בקייטנה בגן ואצא לחופש באוגוסט", היא מספרת, "ואז אתחיל שנה חדשה בספטמבר. במקביל אני גם עובדת במשק בית. מבהירה למעסיקות שלי שבגלל החל"ת אני יכולה לקבל תשלום רק בשחור. הן רוצות אותי ובהחלט משלמות".
התופעה מוכרת גם בענף המסעדנות. צעירים וצעירות שמעדיפים לשבת בבית ולקבל דמי אבטלה. דנה (24) ושיר (26) עבדו כאחראיות משמרת במסעדות מוכרות בתל אביב, ולא חוזרות עדיין לעבודה. "אנחנו מעדיפות לסיים את המשימות שלנו בלימודים", הן מסבירות, "בשנה השלישית אצלנו יש עומס בלימודים. לא ממהרות לחזור לעבודה וגרות בינתיים אצל ההורים. חוסכות בעצם את דמי האבטלה של החל"ת. זה סידור מצוין עד חודש יוני לפחות".
רן עבד כברמן בפאב באזור המרכז. הוא מתכוון לסיים תואר ראשון ועבר לגור אצל ההורים. גם הוא חוסך כסף באמצעות דמי האבטלה, ובעתיד חושב לנסוע לטייל בעולם. "עבדתי כברמן עד שסגרו את הפאבים", הוא מספר, "עכשיו אני גר אצל ההורים ומסיים את הלימודים בראש שקט, בלי משמרות ועבודה על הראש. תענוג. אם אפשר לחיות כך עד יוני, אז למה לא?".
בהקשר ישיר לכך, יצוין כי בחודש פברואר פתח שירות התעסוקה את האפשרות למעסיקים לדווח על דורשי עבודה הנמצאים בחל"ת ואינם מעוניינים לחזור לעבודה, על מנת שזכאותם לדמי אבטלה תבחן מחדש. זאת לאחר שיו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, טען בפנייה דחופה למנכ"ל השירות, רמי גראור, כי "שירות התעסוקה מתמרץ את העובדים לא לחזור לעבודה - בניגוד לחוק" ודרש להפסיק לאלתר את תשלום דמי האבטלה, כפי שמורה החוק, לעובדים המסרבים לחזור לעבודה מחל"ת.