הבורסה בת"א שינתה מגמה, לאחר שנפתחה הבוקר (יום ד') בירידות חדות בצל הנעילה האדומה שנרשמה אמש בוול סטריט: ת"א 35 עולה כעת ב-0.4% ות"א 125 ב-0.2%, אחרי שרשמו ירידות של 1.2% בפתיחת המסחר. גם החוזים על דאו ג'ונס, S&P 500 ונאסד"ק עברו לעליות קלות.
אתמול הבורסות בניו יורק צללו, כאשר בנעילה נאסד"ק נפל ב-2.6%, דאו ג'ונס איבד 1.5% ו-S&P 500 ירד ב-1.8%. בת"א אתמול מדד ת"א 35 ירד ב-1.3%, ת"א 125 נסוג ב-1.2%, ת"א בנקים נחתך ב-2.8% - דיסקונט ירד ב-3.9%, לאומי ירד ב-2.8%, בינלאומי נחלש ב-2.7%, פועלים ב-2.6%; בזק טיפסה ב-3.9% בראש מדד ת"א 35.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
ירידות בוול סטריט
(צילום: EPA)
בתוך כך, הדולר מתחזק היום בכמחצית האחוז אל מול השקל ונסחר סביב 3.140 שקלים. זאת, לאחר שאתמול שערו היציג עלה ל-3.124 שקלים. האירו דווקא יציב מול השקל, ונסחר סביב 3.557 שקלים בשעה זו - כפי שנקבע בשערו היציג אתמול.
עם זאת, מדובר בהתחזקות שולית יחסית לאחר שנה של ירידות בשוק המט"ח, בסופה שער הדולר היה נמוך אף מהשער שבו החל בנק ישראל בינואר אשתקד לבצע את רכישות הענק שלו במסגרתן רכש 34.8 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים בשנה אחת. עד כה נמנע הבנק כמעט לחלוטין מלהתערב בשוק מאז החלה שנת 2022.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בסוף השבוע האחרון פורסם מדד המחירים לצרכן, לפיו האינפלציה בשנת 2021 עמדה על 2.8% - שיא של יותר מעשור. בחודש דצמבר נרשמה עלייה נוספת של 0.3% במדד, בניגוד לתחזיות של בנק ישראל, מה שמעמיד גם את התחזית לשנת 2022 שכוללת עלייה של 1.6% בלבד בהיתכנות די בדיוניות בשלב זה.
על הרקע הזה יהיה קשה בבנק ישראל להימנע - לאחר התלבטות לא קלה - מצעד שלא נעשה כאן כבר שלוש שנים וחודשיים, העלאת ריבית. כדי לבלום אינפלציה גבוהה ועליה משמעותית נוספת במחירי הדירות.
מחד, עליית ריבית צפויה במדינות רבות - בבריטניה היא כבר בוצעה ובארה"ב הפד מתכנן שלוש העלאות ריבית במהלך השנה הנוכחית - והעלאת הריבית בישראל אכן תהווה בלם מפני אינפלציה משתוללת בנוסח ארה"ב.
מאידך, בנק ישראל עלול לאבד כל סיכוי להגן על היצוא הישראלי, מה שיוביל לסגירת קווי ייצור ולפיטורי אלפי עובדים, מצב שבנק ישראל מנסה למנוע כבר שנה שלמה.
בבנק ישראל ברור לגמרי, כי העלאת הריבית על השקל בעת הזאת - כאשר השקל מתחזק ממילא עוד ועוד - תגרום מיד להיחלשות נוספת של הדולר, שצפוי לחצות כלפי מטה את רף שלושה השקלים ולקרב מיידית את האירו לשפל בכל זמנים, אם שערו יירד מתחת ל-3.44 שקל.
פורסם לראשונה: 09:22, 19.01.22