משבר הקורונה עדיין לא מתבטא בדוחות אלביט מערכות, שממשיכה לדווח על תוצאות שיא. יצרנית מערכות הנשק והאלקטרוניקה הישראלית דיווחה הבוקר (ג') על הכנסות של 1.07 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020 - עלייה של 5% ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת. הרווח הנקי עלה ב-4.3% ל-289.4 מיליון דולר. במהלך הרבעון קיבלה אלביט הזמנות חדשות בסך יותר מ-1.8 מיליארד דולר, וצבר ההזמנות שלה הגיע לשיא כל הזמנים, לאחר שצמח ב-8% ל-10.8 מיליארד דולר.
על הרקע הזה בולט עוד יותר המהלך של החברה שנחשף השבוע בכלכליסט, של קיצוץ 10% מהתעריפים שהיא משלמת לספקים שלה.
2 צפייה בגלריה
מטוס הרמס של אלביט מערכות
מטוס הרמס של אלביט מערכות
מטוס הרמס של אלביט מערכות
(צילום: אלביט מערכות)
בהתייחסות ראשונה למהלך אמר המנכ"ל בצלאל (בוצי) מכליס, כי "אנחנו לא נגד הספקים שלנו, אנחנו פועלים לרוחב החזית כדי להבטיח שיהיה לנו יתר חמצן ולהיערך לבלתי צפוי. הייתה ירידה במחירי האנרגיה וחומרי הגלם, ועוד הגברנו רכישות מהספקים כדי להבטיח מלאים ללקוחות שלנו, קנינו ברבעון האחרון ב-100 מיליון דולר יותר מאשר בקודם.
"הספקים בישראל חשובים לנו, למרות שרק 20% מהמכירות שלנו הן בארץ, 80% מהרכישות שלנו מספקים מבוצעות כאן, למרות שהלקוחות כל הזמן לוחצים שנגביר את הרכש בארצותיהם. אבל יש כעת משבר עולמי שהשפעותיו עדיין לא ידועות, ואנחנו מצפים גם מהספקים להיכנס מתחת לאלונקה".
2 צפייה בגלריה
בוצי מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט
בוצי מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט
בוצי מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט
(צילום: אוראל כהן)

מכליס: רוב העובדים שהוצאו לחל"ת כבר הוחזרו לעבודה

מכליס אמר כי "הגדלנו את יתרות המזומנים שלנו כדי להיערך לכל תרחיש. צבר ההזמנות שלנו בצמיחה, אבל עדיין אי אפשר להעריך במלואן את השפעות הקורונה. מניסיוני גם במצבי משבר יש מעט מאוד ביטולי פרויקטים גם במצבים כאלה, אבל אנחנו נערכים למקרים שלקוחות ידחו פרויקטים, או יעכבו תשלומים".
כפי שנחשף בכלכליסט, במהלך המשבר הוציאה אלביט כ-300 עובדים לחל"ת. "רוב העובדים כבר הוחזרו לעבודה, מדובר בשיעור נמוך יחסית לקרוב ל-13 אלף איש שאנחנו מעסיקים בארץ. יש מגזר שלם של עובדים בחברה שהעבודה שלהם הושפעה ישירות כשאין טיסות, כאלה שעוסקים בשיווק, בתמיכה ובאחזקה אצל הלקוחות בחו"ל. ביצענו גם קיצוצי שכר להנהלה, לא לעובדים, ואנחנו ממשיכים לטייב את כוח האדם שלנו. כואב לי על כל עובד, אבל זה חלק מהחיים של חברה. גם המשכנו לקלוט עובדים חדשים במהלך הרבעון".
במהלך הרבעון דיווחה אלביט בין השאר על חוזה בסך 670 מיליון דולר עם מדינה באסיה פסיפיק, על הסכם מסגרת בכחצי מיליארד דולר למערכות לוחמה אלקטרונית לחיל האוויר האמריקאי ועל חוזה בסך 175 מיליון דולר עם משרד הביטחון למערכות הגנה לנגמ"שי האיתן החדשים של צה"ל. גם לאחריו דיווחה החברה על כמה חוזים משמעותיים, כמו עסקה למכירת מערכות לוחמה אלקטרונית למדינה באסיה תמורת 103 מיליון דולר, אם כי בקצב איטי יותר.
הרווח הגולמי של אלביט ברבעון הסתכם ב-289.4 מיליון דולר (27.0% מסך ההכנסות) בהשוואה ל- 277.6 מיליון דולר (27.2% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. החברה תשלם דיבידנד בסך 35 סנט למנייה על הרבעון.
החברה תרשום רווח של 40 מיליון דולר ברבעון השני מההשקעה בסך 70 מיליון דולר של קרן צ'ארלסבנק האמריקנית בחברה הבת סייברביט, שבעקבותיה תעבור השליטה בחברה לקרן.