ירידה ניכרת נרשמה במספר מחוסרי העבודה בחודש נובמבר לעומת חודש הסגר השני, אוקטובר, אולם הכרזת סגר שלישי צפויה להחזיר בתוך ימים את שיעור האבטלה בישראל לקדמותו. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שני) עולה כי מספר המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בשל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה וגם הבלתי מועסקים מהסיבות האחרות ירד ל-494.8 אלף בנובמבר, שהם 12.1%. זאת לאחר שבחודש הסגר, אוקטובר, היה מספרם 742.1 אלף, שהם 18.2%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שיעור זה הוא השיעור שאליו מתייחסת המדינה בנוגע להמשך תשלום דמי האבטלה. רק אתמול פורסם ב-ynet כי שר האוצר, ישראל כץ, החליט להאריך את תשלום דמי האבטלה מעבר לחודש יוני 2021, אם שיעור האבטלה לא ירד עד אז אל מתחת ל-7.5%. בהחלטה המקורית נקבע כי תשלום דמי האבטלה יופסק כליל בסוף יוני 2021, למעט מי שעומדים בתנאים הרגילים, דהיינו פוטרו חודשים ספורים לפני חודש יוני ועודם זכאים לדמי אבטלה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בתוך כך, שיעור האבטלה הרחב יותר על פי הלמ"ס, שכולל את אלו שלא משתתפים בכוח העבודה, המפוטרים והשוהים בחל"ת מכל הסיבות, עמד על 14.3%, שהם 599.3 אלף עובדים. זאת, לעומת 845.5 אלף, שהם 20.3% באוקטובר. מדובר בירידה של כמעט רבע מיליון מחוסרי עבודה בתוך חודש אחד, שלא נרשמה כמותה מאז היציאה מהסגר הראשון באביב השנה.
מהנתונים מתברר כי בגזרה הצרה של הבלתי מועסקים שאינם קשורים למשבר הקורונה נרשמה דווקא עלייה קלה, מ-199.4 אלף באוקטובר, שהם 4.9%, ל-205.9 אלף בנובמבר, שהם בדיוק 5%.
בינתיים, כאמור, שיעור האבטלה בישראל בנובמבר עודנו גבוה בהרבה מהשיעור של 7.5% ומטה, שעלול לגרום להפסקת תשלום דמי האבטלה למפוטרים ולשוהים בחופשות ללא תשלום, שעברו זה מכבר את התקופות רגילות המזכות בדמי אבטלה.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס, כי במחצית השנייה בלבד של חודש נובמבר נרשמה עלייה בשיעור הבלתי מועסקים מסיבות שאינן קשורות ישירות לקורונה מ-5.1% במחצית הראשונה של החודש (205.8 אלף בלתי מועסקים) ל-5.4% (213.0 אלף בלתי מועסקים).
בשיעור המועסקים שנעדרו מעבודתם בשל סיבות הקשורות בנגיף הקורונה בתוספת הבלתי מועסקים מסיבות אחרות חלה במחצית השנייה של נובמבר ירידה ל-477.6 אלף עובדים, שהם 12%, לעומת 507.8 אלף עובדים, שהם 12.6%, במחצית הראשונה של נובמבר.
השיעור של מי שחדלו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה מחודש מרץ, בתוספת המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בשל נגיף הקורונה והבלתי מועסקים מסיבות אחרות, נרשמה ירידה במחצית השנייה של נובמבר ל-597.3 אלף עובדים, שהם 14.6%, לעומת 603.1 אלף עובדים, שהם גם כן 14.6%, במחצית הראשונה של החודש שעבר.
בישראל היו בחודש נובמבר 6,663,800 בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבוד. מתוכם נכללו בכוח העבודה רק 4,077,600 גברים ונשים, שהם 61.2%. לעומת זאת 2,586,200, שהם 38.8%, לא נכללו בכוח העבודה, משום שלא חיפשו כלל עבודה.
בנובמבר היו מועסקים בישראל 3,871,700 עובדים, שהם 95% מכוח העבודה, ו-205,900 בלתי מועסקים, שהם 5%, שחיפשו עבודה ולא מצאו. 104,500 עובדים הפסיקו לעבוד בשל פיטורים או סגירת מקום העבודה מאז תחילת התפשטות נגיף הקורונה בישראל במרץ 2020.

חוששים מסגר נוסף

בריאיון לאולפן ynet סיפרו היום (ב') דדי מוסרי ודפנה, הבעלים הוותיקים של חנות טבק בשוק מחנה יהודה בירושלים על חששם שלא יוכלו לעמוד בסגר נוסף.
"אין לנו מה לעשות עם זה. אנחנו בתחתית. מפה אין לאן לרדת יותר", הם אמרו. "עוד סגר זה יהיה נפילה, נפילה גדולה לנו ולכולם. כולם מדברים אבל אף אחד לא עוזר. אף אחד לא נותן לך להרים את הראש. אנשים פה משלמים שכירויות מטורפות. אנחנו ממשיכים לשלם שכירויות, אנחנו ממשיכים לשלם את כל המיסים, אנחנו לא מצליחים לעבוד כמו שעבדנו לפני זה. אז נכון ששוק מחנה יהודה כולם מראים פעם אחת בסוף שבוע שהיה חופש אז הראו את זה מלא, אבל תסתכל עכשיו על כל החנויות. תסתכל כמה מעט אנשים. אז נכון שבסוף השבוע היה נחמד, זה לא היה בסדר אני מודה. אבל אנשים הגיעו כאן למצב כלכלי נוראי ולא מדברים על זה".
אתם רואים את החיסונים, יש אופטימיות? "בוודאי. אבל זה יקח זמן, זה יקח חודשיים-שלושה עד שזה ייתן את האפקט הנכון".

מחאת התעשיינים הגיעה למשרד האוצר

בתוך כך, התעשיינים הפגינו היום בכניסה למשרד האוצר במחאה על מה שכינו "סיכול העדפה אמיתית של תוצרת הארץ בעיצומו של משבר על ידי משרד האוצר, שדואג לעבודה בטורקיה ולא בישראל". במסגרת ההפגנה הם חילקו כאקט מחאתי רחת לוקום, הממתק הטורקי המסורתי, בצד פלייר ובו הוקרת תודה מצד הממשלה הטורקית, ובו נכתב: "ממשלת טורקיה מבקשת להודות לכם על אלפי מקומות עבודה חדשים שהענקתם לאזרחיה, כשבינתיים מיליון ישראלים לא עובדים".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר, כי "אני מקווה שבזמן שהם אוכלים מהרחת לוקום, באוצר ובממשלה יחשבו על כך שפעלו לייצר מקומות עבודה בטורקיה במקום בפריפריה".
התעשיינים הסבירו, כי המהלך מגיע בשיאו של משבר אבטלה חמור, וההתנגדות להרחבת העדפת תוצרת כחול לבן ברכש של גופי הממשלה והרשויות, מהלך שהיה מייצר עשרות אלפי מקומות עבודה ומגדיל את הצמיחה.
במקביל, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שב וקרא היום לאלפי הוועדים והאיגודים להעדיף תוצרת מקומית.