קורונה, סגר, אבטלה, חיסון: בתוך הכאוס והבלבול שהפיל עלינו הנגיף בשנה האחרונה, על דבר אחד אין מחלוקת: בכל רגע נתון. תינוקות חדשים המשיכו וימשיכו להגיח אל אוויר העולם.
אגף המיילדות של המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, חוגג השנה 30 שנה להיווסדו, מאז שעבר ממשכנו הישן - ועד שהפך להיות אחד המובילים בישראל. בתוך האגף קיימות שתי מחלקות יולדות, במתכונת של "אפס הפרדה", ו־11 חדרי לידה חדשניים, שבהם נולדים כ־7,500 תינוקות בשנה.
מחלקות אפס הפרדה - מיועדת לנשים אשר בוחרות ויכולות להישאר עם תינוקן בלי להיפרד ממנו מרגע הלידה, בזמן ההתאוששות, תהליך בדיקת היילוד ועד לשחרור. התינוק ישהה ליד מיטת אמו במשך כל האשפוז, והבדיקות שהוא צריך לעבור ייעשו ליד מיטתה.
מחלקת היולדות - פועלת בביות גמיש. בדומה לאפס הפרדה, התינוק ישהה לצד אמו רוב הזמן. החדרים מפנקים ומאפשרים מרחב טיפול בכל אחד מהתינוקות כולל שולחן החתלה פרטי, ציוד וכדומה. מחלקת היילודים עומדת לרשות האם במקרים בהם היא מבקשת סיועם במהלך שעות היום.
הצוות בחדרי הלידה מתגאה בגישה אישית ובגמישות מלאה לצרכי היולדת, כך שתוכל להחליט בשיתוף עם הצוות הרפואי, מה מתאים לה בכל שלב של הלידה. בין השאר, היולדת יכולה לבחור את תנוחת הלידה הנוחה לה - בשכיבה על הצד, על הגב, בכריעה, בישיבה; את שיטת שיכוך הכאבים: הרדמה אפידוראלית, גז צחוק או שימוש בעזרים טבעיים, כגון: כדור פיזיו, מקלחת, ג'קוזי, שינויי תנוחות, תנועתיות.

1 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי מאיר)

במחלקה מאפשרים ליולדת לבנות מראש תוכנית לידה, באמצעות בקשות, רצונות וציפיות לקראת הלידה - שמנוסחים ונרשמים על ידי היולדת. בנוסף ישנם קורסי הכנה ללידה בזום ללא עלות, המועברים על ידי מיטב המיילדות של מאיר.
בין התוכניות שמוצעות: ללדת כמו שהאם בוחרת - כלומר לידה רגילה, "טבעית", כשנתונה לה האפשרות האם להשתמש במשככי כאבים או לא. לידה עם משככי כאבים: העיקרי והנפוץ הוא השימוש בסוג של הרדמה אזורית המכונה "אפידורל".
שיטות נוספות להקלה בכאבי הלידה: שימוש ב"גז צחוק", שהוא חומר מרגיע כאבים הניתן במכשיר ייעודי השומר על הריכוז הנדרש של הגז. החומר מרדים מעט את המשתמשת והיא נרדמת ומתעוררת לסירוגין תוך השימוש, וכמו כן שימוש בתרופה הנקראת פטידין (ממשפחת המורפין). התרופה מקהה את הכאב על ידי העלאת הסף של האישה לתחושת הכאב (כלומר היא מרגישה רק את שיא הכאב). כיום מעדיפים שלא להשתמש בפטידין בגלל השפעתו המרדימה גם על היילוד.

נולדו בעבודה של אמא

בין שהיולדת תבחר ללדת בשיטה טבעית, או בהרדמה, כל אישה, בין שהיא בהיריון בסיכון, טרום הלידה, במהלכה ואחריה תרצה לדעת רק דבר אחד: שיש לה על מי לסמוך בחוויה הקריטית של חייה. ואם כך, מי יכולה להבין, להכיל, ללוות ולהעניק לה מניסיונה האישי את התחושה הזאת- טוב יותר מאשר אישה לאישה?
ופה בולט הייחוד של המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא: תכירו את הצוות הרפואי של המחלקה לנשים ויולדות במוסד, אשר מבוסס כולו על טהרת המין הנשי. הן מקצועיות, חזקות, שאפתניות ורגישות, ואת כל התכונות הטובות ביותר שהן יכולות לגייס, הן משלבות בניהול המחלקות באגף.
בראש המערך האמון על תחום המיילדות, עומדת פרופ' טל בירון־שנטל. היא אם לשניים ומתמחה בהיריונות בסיכון: "'במרפאה לרפואת האם והעובר' אנחנו מטפלים הן בנשים והן בעוברים שלהן, ועושים הכל כדי להוביל לסיום המיוחל של אמא בריאה לתינוק/ת בריא/ה", היא אומרת ומדגישה: "במרבית המקרים יש טיפול וניתן לעזור, בין אם מדובר במחלה כרונית שצריך לאזן, בסוכרת או בעליית לחץ דם ואפילו בסימנים של לידה מוקדמת".
ואיך זה מתבצע בפועל?
"אנחנו מקשרים את המטופלת לכל הייעוצים הנדרשים, ודואגים לשלב את כל מקצועות הרפואה הרלוונטיים במטרה להוביל לסיומו המוצלח של ההיריון. ולא רק זאת. חוץ מהרפואה הנכונה, יש במקצוע הזה הרבה פסיכולוגיה. חשוב לעזור לנשים להתמודד עם הלחץ והדאגה לא רק לבריאותן, אלא גם לבריאות העובר. אנחנו משתדלים לשמור על אופטימיות ולתמוך בכל דרך אפשרית. כשהיריון מורכב וקשה מגיע לסיום מוצלח, זו העשייה המקצועית שלנו במיטבה".
תני לנו דוגמה בבקשה
"טופלה אצלנו אישה שאיבדה בעבר 6 היריונות בשבועות מתקדמים יחסית, בנסיבות שונות ומצערות. בנוסף, היא סבלה מבעיית פריון כך שכל היריון הושג אצלה במאמץ רב. היא כבר כמעט איבדה תקווה אבל אז, בהיריון השישי, לאחר מעקב רצוף עליות ומורדות, היא ילדה בשבוע 34 תינוקת בריאה. כל לידה היא התרגשות, אבל בלידה שלה אף עין לא נותרה יבשה".
עם היד על הלב, איך זה לעבוד עם כוח נשי באגף?
"המרקם המחלקתי המיוחד שלנו, יצר תחושת בית. אנחנו יחד הרבה שנים. גדלנו כאן. כולנו היינו מתמחות במחלקה הזו, ילדנו כאן את הילדים שלנו, יילדנו כאן את האחיות שלנו, הגיסות שלנו והחברות הכי טובות שלנו. בהחלט יש רגעים בהם קשה להפריד בין החלק שהוא העבודה והחלק שהוא הבית ואולי זה מה שיפה בכל הסיפור הזה של עבודה בחדר לידה. כמה עוד ילדים יכולים לספר שהם נולדו בעבודה של אמא? הבת שלי גדלה עם הסיפור הזה".
וזה הכוח הנשי העוצמתי שעליו היא מופקדת: ד"ר גיל שכטר־מאור - מנהלת חדר הלידה, ד"ר מיכל אלבז - סגנית מנהלת חדר לידה ורופאה בכירה במיילדות, ד"ר דורית רביד - מנהלת שירות המיילדות האמבולטורי, ד"ר מיכל מוזר- אחראית מחלקת יולדות א', ד"ר דנה שדה - מנהלת יולדות ג׳,: ד"ר סיון פרלדנסקי - רופאה בכירה בחדר לידה.

ד"ר גיל שכטר־מאור

תפקיד: מנהלת חדר הלידה במאיר.
סטטוס: בת 44 נשואה + 3 ילדים + חתולה וכלבה
מקום מגורים: מושב גן חיים
על התפקיד: "כל יולדת מגיעה ללידה עם ציפיות, חששות ורעיונות איך היא רוצה שהתהליך הזה יתרחש עבורה. תפקידי כרופאת נשים וכמנהלת חדר לידה לעזור לה לקדם את אותה חוויית לידה מעצימה ובטוחה למרות שמדובר בתהליך שיכול להיות ארוך, מתיש ושונה ממה שתכננה. הליווי מחייב אותנו לגמישות, סבלנות, ידע, מקצועיות וחמלה. עלינו לוודא שהלידה תתנהל באופן תקין רפואית, אך לצד זאת אנו גם יכולות להתרגש עם כל אישה, מחדש".

ד"ר מיכל אלבז

תפקיד: סגנית מנהלת חדר לידה במאיר ורופאה בכירה במיילדות
סטטוס: בת 41, נשואה+3
מקום מגורים: פתח תקווה
על התפקיד: "חדר הלידה זה הלב של המחלקה, שם נוצרים באופן תמידי חיים חדשים, וזאת לצד אחריות משמעותית שלנו הצוות, על מנת להביא את האמא והתינוק בריאים ושלמים. כשאני בחדר לידה, אני משתדלת להכיר כל יולדת, את הרקע ממנו מגיעה, חוויות לידה קודמות אם היו. אני שמה דגש ותשומת לב לאימהות חד־הוריות, לזוגות חד־מיניים, לנשים יותר צעירות או יותר מבוגרות.
אנשים נורא מפחדים מרופא בחדר לידה. לכן חשובה ההיכרות המקדימה עם בני הזוג, כדי שאם חלילה תהיה הסתבכות ויתעורר צורך בהתערבות שלי שם, הם לא יפחדו וידעו שאני פה כדי לעזור.
הטיפ שלי ליולדת: חוויית הלידה יכולה להיות לא צפויה, דעי להקשיב לאנשי הצוות הדואגים לך ולילדך ולזרום עם הלידה. המטרה היא אמא ותינוק בריאים".

ד"ר דורית רביד

תפקיד: מנהלת שירות המיילדות האמבולטורי
סטטוס: בת 54, נשואה + 3
מקום מגורים: רעננה
על התפקיד: "החיבור שלי לתחום רפואת הנשים מקורו בילדותי, שכן גם אימי הייתה גינקולוגית - ולכן עבורי האפשרות להמשיך את דרכה, היא הגשמת חלום. המפגש היומיומי עם הנשים ההרות מאפשר לי לסייע להן ולתמוך בהן באחת התקופות המשמעותיות ביותר במהלך חייהן. את הניסיון שצברתי לאורך שנים רבות במיילדות בכלל ובהריונות מורכבים בפרט, אני מיישמת בתפקידי כמנהלת מרפאות אם עובר בביה"ח, כדי להעניק למטופלות שלנו את המעטפת הרפואית הנדרשת להן ואת הליווי המקצועי הטוב ביותר. כולנו יודעים שהריון, ככלל, הוא תקופה מאתגרת גופנית ורגשית; אבל בהריונות מורכבים, בפרט, יש צורך בליווי צמוד, תומך, מקצועי ומכיל – וזה בדיוק השירות שהצוות המסור של המרפאות של בית החולים מאיר מעניק".

ד"ר מיכל מוזר

תפקיד: אחראית מחלקת יולדות א', מומחית ביילוד ובגינקולוגיה.
סטטוס: בת 42, נשואה+3
מקום מגורים: נופים
על התפקיד: "כרופאה בחדר הלידה שלנו, וכאחראית מחלקת יולדות א', אני שואפת לטפל וללוות את היולדת תוך ראיית כלל צרכיה - הרפואיים, הפיזיים והרגשיים. אני פועלת מתוך מחויבות עמוקה לאיכות הטיפול, לבריאות ובטיחות היולדת והעובר, תוך התחשבות בצרכי המטופלת ורצונותיה.
את מחלקת היולדות מוביל צוות רב־מקצועי, המתמקד בתמיכה ביצירת הקשר הראשוני עם האם והיילוד, מתן הדרכה על הטיפול בתינוק, ייעוץ בהנקה, ומתן מענה לכל צורך אחר. כל זאת מתוך רצון ליצור חוויית לידה טובה, בריאה ומעצימה שתלווה את האישה גם בהמשך דרכה הלאה".

ד"ר דנה שדה

תפקיד: מנהלת יולדות ג׳ ורופאה בכירה בחדר לידה
סטטוס: בת 47, נשואה+4
מקום מגורים: תל אביב
על התפקיד: "בחרתי ללמוד רפואה כדי להתמחות ולעבוד במיילדות. זו זכות גדולה עבורי ללוות אישה בנקודה הכי אישית ואולי הכי עוצמתית בחיים - חוויית הלידה. היולדות היום מגיעות ללידה כשהן מודעות יותר, מוכנות יותר ויודעות מה הן רוצות. אנחנו שמחות עם השינוי הזה ועושות הכל כדי להתאים לכל יולדת את מה שהכי נכון עבורה.
בשנים האחרונות עולה המודעות לחשיבות של שהיית העובר עם הוריו במהלך האשפוז במחלקת יולדות. ואנחנו בהחלט מעודדים שהייה באפס הפרדה בשתי מחלקות היולדות שלנו, כל עוד זה מתאפשר מבחינה רפואית".

ד"ר סיון פרלדנסקי

תפקיד: רופאה בכירה בחדר לידה
סטטוס: בת 37, נשואה +3
מקום מגורים: גני תקווה
על התפקיד: "אני מאמינה בהענקת תחושת ביטחון למטופלת מתוך מקצועיות וניסיון, בשילוב עם מתן אוזן קשבת ושיחה בגובה העיניים שתיתן למטופלת מענה גם לצרכיה הגופניים אך גם הרגשיים. בעבודה בחדר לידה, אנו שותפים אינטימיים לאירועים משמחים ולעיתים למשברים ואירועים עצובים. אני מאמינה ביחס חם ואישי ומילת עידוד והבנה לצד מקצועיות בלתי מתפשרת.
אני אוהבת לעבוד בעבודת צוות חברית ומקצועית, וגם ללמד מתמחים וסטודנטים. זאת תוך כדי התפתחות אישית אקדמית ומקצועית במחלקה המעלה על דגלה את המחקר הקליני וה־EVIDENCE BASED MEDICINE. יש לי שתי מרפאות של היריון בסיכון גבוה - בקופת חולים כללית במרכז בריאות האישה בכפר סבא ובנתניה".

מה לארוז בתיק לחדר הלידה

מיכל פרס, מנהלת הסיעוד של חדר הלידה במרכז הרפואי מאיר, שמה סוף להתלבטויות ומספקת את הרשימה הכי מדויקת שיש:

* ההמלצה הכי טובה שלי, היא להפריד בין התיק למחלקה ובין התיק לחדר לידה. יולדות רבות מגיעות לחדר הלידה עם מזוודה ענקית המכילה ציוד המיועד לחדר הלידה ולמחלקה יחד וההתנהלות איתה לא נוחה ומסורבלת.
* לחדר הלידה כדאי לבוא עם תיק קומפקטי ונגיש ואת התיק הגדול למחלקה להשאיר באוטו או לבקש מהמלווה להביא במועד מאוחר יותר, ישירות לחדר במחלקה.
ומה חשוב מאוד שיהיה בתיק?
* ת.ז
* קלסר מעקב היריון המכיל את כל הבדיקות שנעשו בהיריון, סיכומים של רופא המעקב וכל מידע חשוב נוסף. ניתן גם לצרף תוכנית לידה
* תחתונים חד פעמיים (מספיק זוג אחד בתיק לחדר הלידה)
* כלי רחצה
* בקבוק סגור של שמן שקדים
* בקבוק מים
* נשנושים