המשק הישראלי התאושש במהירות מדהימה למדי ברבעון השלישי, אך נראה שנתקע שוב בעקבות הסגר השני. העלייה החדה ביותר אי פעם בתוצר המקומי הגולמי ברבעון אחד נרשמה ברבעון השלישי של 2020, בשיעור מפתיע לטובה של 37.9%, והיא באה בעקבות ההתכווצות המשמעותית במשק ברבעון השני של שנת משבר הקורונה.
התוצר העסקי קפץ אף הוא - ב-43.1%. כך עולה מנתונים ראשונים של החשבונות הלאומיים לרבעון השלישי של השנה שפרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יש לציין כי השינויים החדים בתוצר המקומי הגולמי בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2020 הושפעו אך ורק ממשבר הקורונה ונקיטת הצעדים של הממשלה לבלימת התפשטות הנגיף.
2 צפייה בגלריה
קניות בסופר
קניות בסופר
קניות בסופר
(צילום: שאול גולן)
מהנתונים עולה, כי בהוצאה לצריכה הפרטית - גורם שהוביל את הצמיחה בישראל בשנים האחרונות - נרשם זינוק של 42% ברבעון השלישי. בימים כתיקונם עליה ברמת ההוצאה לצריכה הפרטית משקפת עליה ברמת החיים, אך לא הפעם, שכן זו באה לאחר קיפאון בסגר הראשון ולאחריו.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס, כי עלייה של 7.3% נרשמה בהשקעות בנכסים ועלייה של 5.1% בהוצאה לצריכה הציבורית, שגם היא נובעת בעיקרה ממשבר הקורונה.
הייצוא התאושש ונרשמה עלייה של 44.6% בייצוא הסחורות והשירותים. עם זאת נרשמה עדיין ירידה של 6.0% בייבוא הסחורות והשירותים.
בנתוני הרבעון השלישי של 2020 לעומת הרבעון השלישי של 2019 היו שינויים מהותיים:
ירידה של 1.4% נרשמה בתוצר המקומי הגולמי וירידה של 2.3% בתוצר העסקי. ירידה משמעותית מאד של 9.7% נרשמה בצריכה הפרטית, מה שמעיד על מיתון וירידה ברמת החיים. ירידה של 10.8% נרשמה בהשקעה בנכסים. ההוצאה הציבורית עלתה רק ב-2%. ייצוא הסחורות והשירותים עלה ב-5.5%, אך בייבוא הסחורות והשירותים נרשמה ירידה דרסטית של 15.9%, בעיקר בשל הפחתת התנועה האווירית והימית לישראל מארצות מהן יש ייבוא גדול, כמו ארה"ב וסין.
2 צפייה בגלריה
מכס
מכס
ירידה דרסטית בייבוא הסחורות והשירותים
בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2020 לעומת סיכום שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2019 נרשמה ירידה של 3% בתוצר המקומי הגולמי.
בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינו, כי ברבעון השני של שנת 2020, בחודש אפריל, המשיכו ההגבלות על מספר העובדים במקומות העבודה, סגירת מוסדות החינוך וכל מקומות הבילוי והפנאי. בחודש מאי החלו במתן הקלות בעקבות זו בחזרה חלקית לשגרה בכפוף לעמידה בתנאי "התו הסגול" בנוסף לאורך כל התקופה נמשכה מדיניות של הגבלת כניסות ויציאות של תיירים מהמדינה. התוצר המקומי הגולמי ירד לכן בצורה חריגה.
ברבעון השלישי של שנת 2020 - במהלך רוב הרבעון שיגרת הפעילות הייתה דומה לזו של המחצית השנייה של הרבעון השני. ב-18.9, ערב ראש השנה, נכנס לתוקפו הסגר השני שכלל סגירת מקומות העבודה למעט מקומות העבודה החיוניים.
השפעת המגבלות שהוטלו בשל משבר הקרנה הייתה גדולה בצורה משמעותית ברבעון השני מאשר ברבעון השלישי ומכאן ההתאוששות של המשק ברבעון השלישי יחסית לרבעון הקודם.
נתונים נוספים:
  • הצריכה הפרטית לנפש עלתה ברבעון השלישי ב-39.7%.
  • צריכת השירותים עלתה ב-99.8% בעקבות היציאה מהסגר הראשון וההגבלות החמורות יותר של הריחוק החברתי לפני הרבעון השלישי של השנה.
  • רמת הצריכה של השירותים במונחים ריאליים עדיין נמוכה מאד ודומה לרמה של שנת 2004.
  • ההוצאה לצריכת מזון, משקאות טבק עלתה ברבעון השלישי ב-15.7%
  • ההוצאה למוצרים בני קיימה למחצה לנפש – הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים וחשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים - עלתה ברבעון השלישי ב-127.1%.
  • ההוצאה למוצרים בני קיימה לנפש עלתה ב-261.3%.
  • ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עדיין נמוכות ב-24.5% יחסית לשלושת הרבעונים הראשונים של 2019.
  • ההוצאה לצריכה ביטחונית ירדה ב-49.3%.
  • ההשקעה בבתי מגורים, בציוד וכלי תחבורה עלתה ב-7.3%.
  • ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-39.9%.
  • ההשקעות במכונות וציוד אחר ירדו ב-34.5%.