מי שחשב שמגפת הקורונה תגרום לדשדוש בשוק הנדל"ן התבדה לקראת סוף השנה: מחירי הדירות בשנת 2020 עלו בשיעור של 0.3% לעומת שנת 2019, כאשר את העלייה במחירים הוביל הרבעון הרביעי של השנה החולפת, אז התייקרו הדירות ב-0.8% לעומת הרבעון שלפניו. כך שבפועל, המגמה של ירידת המחירים שאפיינה את הרבעון השלישי נגדעה. כך עולה מסקירה שפרסם היום (א') השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. על פי הנתונים, תל אביב ממשיכה בעקביות במגמת ההתייקרות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסקירה מבוססת על שיטת העבודה שהייתה נהוגה באגף שומה בלשכת השמאי הממשלתי במשרד המשפטים. במסגרת הבדיקה, נבדקו מחירי דירות חדשות ויד שנייה בעלות מאפיינים דומים, שכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית (בסך הכל 3,434 עסקאות בכל השנה), הכוללות ארבעה חדרים ב-16 הערים המרכזיות בישראל. לא נבדקו דירות קטנות בנות שלושה חדרים, שבהן יש מיעוט יחסי של עסקאות ויש שונות במאפיינים שלהן, וכן לא נבדקו דירות גדולות בנות חמישה חדרים שלרוב עלותן גבוהה יותר והמחירים עלולים להטות את הנתונים.
2 צפייה בגלריה
ממשיכה להתייקר. תל אביב
ממשיכה להתייקר. תל אביב
ממשיכה להתייקר. תל אביב
(צילום: ירון ברנר)
מהנתונים עולה כי במהלך השנה החולפת נרשמה עלייה של כ-30% במספר העסקאות, נתון שמקבל חיזוק על ידי סקירת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמה היום, לפיה ב-2020 חלה עלייה של 14% במכירת דירות חדשות; וכן על ידי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שפרסמה בשבוע שעבר כי דצמבר 2020 שבר שיא של 20 שנה במכירת דירות (חדשות ויד שנייה).
מתוך 16 הערים שנבדקו, בשמונה מהן נרשמה עלייה במחירי הדירות ברבעון הרביעי של השנה ביחס לרבעון הקודם; בשש מהן חלה ירידה ובשתי ערים לא חל שינוי. לפי דנוס, "העלייה בעסקאות מעידה על כך שהציבור הפנה כספים לטובת רכישת דירה למגורים או השקעה, על רקע המשבר הבריאותי והפוליטי והיעדר תוכניות ארוכות טווח מצד הממשלה לטיפול במשבר ובשוק הדיור".

הרצליה וכפר סבא התייקרו, ירושלים זולה יותר

אז היכן הכי יקר לקנות דירה בישראל? על פי הנתונים, תל אביב, כאמור, מובילה בעליות המחירים עם מחיר ממוצע של 3.13 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים (חדשה או מיד שנייה) ומציגה עלייה רבעונית של 3%, בהשלמה לעלייה של 9% בשנה החולפת. אחריה הרצליה עם מחיר של 2.6 מיליון שקל לדירה - עלייה רבעונית של 2% וללא שינוי בחישוב שנתי. בכפר סבא המחיר הממוצע לדירה עמד על 2.04 מיליון שקל - עלייה רבעונית של 4% ועלייה שנתית של 6%.
בירושלים מחיר דירה עמד על 1.98 מיליון שקל - כאן חלה ירידה רבעונית ושנתית של 1%. אצל השכנה מודיעין המחיר הממוצע לא רחוק ועמד על 1.94 מיליון שקל - עלייה רבעונית של 1%, אך מדובר בירידה שנתית של 6%. בחולון המחיר הממוצע עמד על 1.88 מיליון שקל - עלייה רבעונית של 2%, אך בחישוב שנתי חלה ירידה של 1%.
בראשון לציון מחיר דירה עמד על 1.86 מיליון שקל - עלייה רבעונית של 1% ואילו בחישוב שנתי מדובר דווקא בירידה של 1%. ברחובות המחיר הממוצע לדירה עמד על 1.83 מיליון שקל - כאן מדובר בירידה רבעונית של 1%, לעומת עלייה שנתית של 4%. בפתח תקווה מחיר דירה עמד על 1.78 מיליון שקל - ירידה רבעונית של 1% וירידה שנתית של 2%.
2 צפייה בגלריה
הכי זולה, לפי הבדיקה. באר שבע
הכי זולה, לפי הבדיקה. באר שבע
הכי זולה, לפי הבדיקה. באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
בנתניה עמד מחיר ממוצע לדירה על 1.67 מיליון שקל - עלייה רבעונית של 2% לעומת ירידה שנתית של 1%. ברמלה נרשמו עליות מחירים חדות יחסית: מחיר ממוצע לדירה עמד, על פי הבדיקה, על 1.59 מיליון שקל - עלייה רבעונית של 7% ושנתית של 2%. באשדוד מחיר ממוצע של דירה עמד בשנת 2020 על 1.52 מיליון שקל - ירידה רבעונית של 1% לעומת עלייה שנתית של 1%.
צילום: כפיר סיוון
בחיפה עמד המחיר הממוצע לדירה על 1.36 מיליון שקל - ירידה רבעונית של 2% וירידה שנתית חדה יותר של 6%. באשקלון המחיר עמד על 1.25 מיליון שקל - ללא שינוי ביחס לרבעון השלישי של השנה, אולם מדובר בירידה שנתית של 2%. באילת המחיר עמד על 1.15 מיליון שקל - ירידה רבעונית של 3%, לעומת עלייה שנתית של 4%. ואילו בבאר שבע, שלפי הבדיקה היא הזולה ביותר, מחיר ממוצע של דירה עמד על 1.01 מיליון שקל - ללא שינוי ביחס לרבעון השלישי, לעומת ירידה שנתית חדה של 5%.
למרות עליית המחירים הרבעונית והגידול בהיקף העסקאות, דנוס מציין כי "ברמה שנתית לא אובחנה עליית מחירים משמעותית. זאת, מאחר שהרבעון הרביעי של 2019 היה גם הוא רבעון של גאות בשוק הנדל"ן, עם עליות מחירים בשנת 2019 של 2.6%". יצוין כי מחר צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד מחירי הדיור לחודשים נובמבר-דצמבר.