בדירה מתגורר זוג באמצע שנות ה-40 לחייהם עם 3 בנות מתבגרות. הבעל עוסק בתחום הפיננסים והאישה בתחום משאבי אנוש. המשפחה התגוררה בשכונת נאות אפקה שבתל-אביב בשכירות ובני-הזוג החליטו לרכוש נכס באותה השכונה, בכדי להישאר בסביבה הטבעית שבה גדלו הבנות.
הבית נבנה במקור בשנת 1975, והיה בן 4 קומות. בשנת 2016 החל שיפוץ הבניין במסגרת תמ"א 38 ובמסגרתו נבנו שתי קומות חדשות, אשר כוללות ארבע דירות דופלקס גג.
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)
מיקום: שכונת צהלה בתל-אביב.
סוג המבנה: דופלקס גג.
גודל: שטח של 150 מ"ר בנוי ועוד 50 מ"ר של מרפסות. לדירה שני כיווני אוויר.
דיירים: זוג עם 3 בנות.
עיצוב פנים: אילונה עשור.
סוג השיפוץ: שדרוג דירת קבלן בעזרת צבע, פרקט ונגרות.
סכום השיפוץ: כ-200 אלף שקל.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך כחודש, כשהשיפוץ בפועל נמשך כחודשיים.
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)


אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

מדירת קבלן לבנה ומבריקה, לבית חמים ומעוצב יותר

מדובר בדירה חדשה בבניין שעבר הליך תמ"א. כלומר, דירה זו היא חלק מתוספת הבנייה של הבניין.
"הדירה נרכשה במהירות, ובעלי הדירה לא הספיקו לערוך בה שינויים ולהתאים אותה לצורכיהם, לפני שעברו להתגורר בה", מתארת מעצבת-הפנים, אילונה עשור. "לא בוצעו שינויים במבנה הדירה, למעט סגירת אזור הרחצה בחדר השינה של ההורים".
לפי מה הוחלט על סוג השיפוץ, על סגנון השיפוץ והאם הייתה מגבלת תקציב?
עשור: "מדובר בדירה חדשה, אשר נרכשה לאחר שנבנתה על-ידי החברה הקבלנית. השימוש בחומרי גמר מבריקים בצבע לבן, היה בניגוד גמור לטעמם של הרוכשים ולתחושה שרצו להשיג בדירה".
לדבריה, "האתגר המרכזי היה התאמת הדירה המוכנה לטעמם של הרוכשים, אשר לא היו חלק מתכנון הדירה, שכן הם רכשו אותה בסיום הפרויקט, במצב נתון.
"הדירה הקודמת של הדיירים הייתה בסגנון כפרי מובהק. בדירה זו רצו לשנות את העיצוב לעיצוב מודרני יותר, אך יחד עם זאת לשמור על חמימות".
מדובר בשדרוג מינימלי ולא בשיפוץ של ממש. לא נעשתה שבירת קירות, לא הוחלפה צנרת ולא הוחלף המטבח.
השדרוג בא לידי ביטוי בחיפוי פרקט עץ בכל הדירה, בחיפוי קירות המטבח, בסגירת חדר הרחצה בעבודת אלומיניום וזכוכית ובצביעת קירות.
כמו כן, נעשה תכנון ושינויי של התאורה, מה שגרר שינויי חשמל נקודתיים, ועבודת הנמכת גבס במטבח.
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

"הבעל חובב עיצוב והוא שקיבל את ההחלטות במהלך השיפוץ"

הסגנון העיצובי נבחר בהתאם לנוף הנשקף מהדירה, והוא סגנון אורבני-נורדי. "החומרים שנבחרו הם עץ ומתכת, בכדי לייצר חיבור לנוף של גגות תל-אביב הנשקפים מהדירה, והם חלק בלתי נפרד מה-DNA שלה", מתארת עשור.
"הוספת אלמנטים אלו, הוסיפו חמימות וגרמו לגימורים המבריקים בלבן, להרגיש הרבה פחות דומיננטיים, בשילוב יתר החומרים. לאור הנוף המרשים שנשקף מהדירה, הוחלט שלא להשתמש בווילונות בחלל הציבורי, ולשמור על אווירת החספוס האורבנית".
הסגנון המוביל נקבע כנורדי-אורבני עם אלמנטים חמים ומזמינים. עשור: "שיח ראשוני מקדים הבהיר מהן הנקודות הרגישות של בני הזוג, מהו הכיוון הכללי והדגשים המהותיים.
"הרצון שלהם היה לעצב בית מזמין וחמים לאירוח, מטבח כאזור מרכזי בבית, המרפסת כחלק בלתי נפרד מהווית הסלון, ספרייה מרכזית לאחסון והצגת אוסף הספרים המרשים של בני המשפחה וכן יצירת פתרונות אחסון בכל שטח הדירה".
האם הייתה הסכמה בין בני-הזוג לגבי העיצוב, מה היו הקווים המנחים?
עשור: "היה ברור לבני הזוג שאחד מהם יצטרך להוביל את הפרויקט, כדי שיהיה כמה שפחות חיכוכים וחילוקי דעות. כבר בתחילת הדרך, החליטו בני הזוג כי את כלל ההחלטות העיצוביות הבעל הוא שיקבל, עובדה שמנעה שפשרה זרימה ללא מעצורים של עיצוב הדירה.
"האישה, שפחות מתעניינת בעיצוב, הגיעה רק לשלב בחירת הפרקט, וגם זה כי היא רצתה לדרוך עליו ולראות אם הוא נעים ונוח לה. מעבר לכך, הדגש שהיא נתנה הוא שהיא מעוניינת בסגירת חדר הרחצה עם קירות זכוכית וזהו. לגבי כל יתר ההחלטות הבעל עמד בקשר מולי.
"הוא טיפוס מאוד משימתי, וכל תמונה ששלחתי לו טופלה מיד תוך שעה, ולעתים הוא עזב את כל עיסוקיו ורץ לחנות וקנה בעצמו ושלח לי תמונה שהפריט כבר בתוך הבית. הייתה ממש חוויה לעבוד מולו".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)
האם חל שינוי במרפסות?
עשור: "לא נעשה כל שינוי במבנה המרפסות בדירה. יחד עם זאת, המרפסת ההיקפית שסובבת את חלל הסלון, עוצבה באמצעות צמחייה מגוונת וריהוט גן המאפשר מספר מקומות אירוח נפרדים, לרבות מטבחון חוץ. גם למרפסת חדר השינה של ההורים, נרכש ריהוט גן, על מנת לייצר פינה של שקט לבני הזוג"
האם נוספו שטחי אחסון לבית?
עשור: "בהחלט, מעבר לכך שלכל חדר שינה הוזמן ארון גדול יחסית, הוחלט לייצר פתרונות אחסון נסתרים במרבית שטחי הבית.
"נעשה שימוש בקונסטרוקציית המדרגות הקיימת כדי לייצר ארון אחסון. תוכנן ארון דו-צדדי, חלקו משמש לאחסון משחקים ופונה לאזור פינת הטלוויזיה של הבנות, וחלקו פונה לכיוון המסדרון ומיועד לאחסון מצעים ומגבות.
"כמו כן, נסגרה פינת שירות נוספת על ידי ארון שירות למכונת הכביסה והמייבש, והותקנו מדפי שירות נוספים".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?

אתגר התקציב: "מגבלת התקציב עמדה בתחילת הפרויקט על 130 אלף שקל, עם הבנה ברורה שיהיה צורך למתוח את המגבלה הזו, לאור עלויות החומרים והשדרוגים שהוחלט עליהם", מתארת עשור. "בסופו של דבר, הסכום כמעט הוכפל, ועמד על 200 אלף שקל".
אתגר תכנוני: "אחד האתגרים המהותיים הנוספים היו העובדה שבכניסה לדירה מוקם גרם מדרגות, המוביל אל קומת המגורים התחתונה", מוסיפה עשור.
"בהמשך לגרם המדרגות בקומת הסלון, ניצבה קורה מהרצפה בגובה של 70 ס"מ, ובאורך של כ-2 מטרים, שתמכה בגרם המדרגות התלוי. את הקורה לא ניתן היה להסיר, והיא ניצבה כמו 'פיל לבן', בתוך חלל הסלון. מיקום הקורה במרחק מה מגרם המדרגות נראה היה כמו טעות, כיוון שנותר מרווח בין גרם המדרגות לקורה".
הפתרון היצירתי שנמצא הוא להפוך את החיסרון ליתרון, ולבנות על קורה זו ספריה דו-צדדית. "אלמנט זה גורם לכך שהמבט בכניסה לדירה מוסט מגרם המדרגות ומתמקד בספריה המעוצבת", אומרת עשור. "היא תוכננה על גבי הקורה, כך שהיא 'מעלימה' אותה. חלקה התחתון בנווי מחלק אטום והמדפים מעל".
בגלל מגבלות משקל שהקורה התלויה יכלה לשאת (משקל הספרייה בשילוב כמות הספרים שעליה), ולאחר התייעצות עם קונסטרוקטור, הוחלט השתמש בספריית עץ ולא בספריית ברזל, ששוקלת הרבה יותר.
"ספריה זו גם מייצרת הפרדה בין הכניסה לבית לבין חלל הסלון, היא אוורירית ואינה חוסמת את החלל", מתארת עשור. "בכך, ניתן מענה גם לאוסף הספרים המרשים של בני-הבית, אשר רצו להציג אותם במעין 'מקום של כבוד' ולא בפינת אחסון נסתרת".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)
אתגר המגורים בבית במהלך השיפוץ: "העובדה שהמשפחה התגוררה בדירה במהלך כל תקופת השיפוץ, חייבת לעמוד בלוח-זמנים צפוף במיוחד", מציינת עשור. "זאת, בכדי לסיים את התהליך כמה שיותר מהר ולאפשר שגרת חיים נוחה יותר".
אתגר ההתמודדות עם חומרי הגמר שכבר נבחרו לבית: כאמור, מעבר למגבלת התקציב ולמגבלת לוח-הזמנים, הרי שאחד האתגרים הגדולים מבחינת העיצוב היו להפוך את דירת הקבלן הסטנדרטית לכזו שתתאים לדרישות הדיירים בדירה.
עשור: "חיפוי הקירות בחדרי הרחצה, חזיתות המטבח, הריצוף המבריק – את כל אלו הוחלט לא להחליף משום שהם היו חדשים ופירוק שלהם יעלה הרבה מאוד כסף, אך לנסות 'לטשטש' בעזרת אלמנטים אחרים שיגנבו את ההצגה".
הפתרון היה באמצעות שילוב אלמנטים מעץ. "ראשית, הבחירה בפרקט עץ שהונח בצורת 'פישבון' היווה 'תפאורה' נהדרת לכלל ההתרחשות בדירה", מפרטת עשור.
"הפרקט הוסיף בצורה מהירה וזולה יחסית את החמימות שהייתה חסרה בדירה. שנית, נוספו למטבח מדפי אחסון דקורטיביים לספרים ולתבלינים וכן נבחרו חיפויי קיר למטבח בצבעים דומיננטיים ומעניינים יותר מהגוון הלבן המשמים והסתמי ששלט בדירה".
אמנם צורת המטבח לא שונתה, שכן היא אכן התאימה למבנה הדירה, אך פינת האוכל הוספה בהתאם לדרישות בעלי הדירה, שרצו שפינת האוכל תהיה עגולה ותאפשר תקשורת מקרבת יותר בזמן הארוחות.
עשור: "בני-הזוג מייחסים חשיבות רבה לארוחות משפחתיות והפריע להם שבעבר השולחן בביתם הקודם היה מלבני, שיצר מרחק בין היושבים".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

על הסלון: שינוי מיקום הטלוויזיה וסידור הרהיטים

תשתיות הטלוויזיה שהיו בדירה, תוכננו על הקיר הארוך מול הוויטרינה.
"משמעות הדבר הייתה שישבה על הספה מול קיר הטלוויזיה, תהיה עם הגב לנוף", אומרת עשור. "נוסף על כך, מיקום ספה מול קיר הטלוויזיה, יחסום את החלל ואת היציאה לאחת המרפסות. לכן, היה ברור שיש צורך בשינוי מיקום הרהיטים והטלוויזיה בחלל".
עמוד הטלוויזיה מוקם בפינה, בין הוויטרינות. עשור: "שינוי מיקום הטלוויזיה, גרם לכך שהיא לא תפריע למעבר ולזרימה בחלל, ואפשר צפייה מול הנוף המדהים הנשקף מהדירה".
לדבריה, "הבחירה במעמד טלוויזיה מעץ, היותה חלק מהרצון לייצר 'חמימות' ולא להשתמש בעמודי טלוויזיה מנירוסטה הנפוצים בשוק. מעמד הטלוויזיה שנבחר הוא מעמד טלוויזיה על שלוש רגליים מעץ".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)
עוד כתבות בנושא:
האם יש קירות כוח בדירה, לפי מה נבחר המיקום שלהם, ולפי מה סגנון העיצוב שלהם?
עשור: "הספרייה משמשת קיר כוח בכל חלל הדירה. כאמור, הספרייה משמשת אלמנט דו צדדי להפרדת החלל, ונראית מכל כיוון בבית. גם במעלה המדרגות מהקומה התחתונה, היא נשקפת במלוא הדרה, ונראית כמו המשך של גרם המדרגות".
האם היו רהיטים מיוחדים שהיה חשוב להם לשמור גם לאחר השיפוץ?
עשור: "רק הספה ושידת האחסון בסלון , נשארו מדירתם הקודמת".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)
מה השינוי שנעשה בחדרי הרחצה?
עשור: "הקירות בשירותי האורחים נצבעו, כדי לייצר תחושת חמימות גם שם".
האם הוחלפה צנרת כלשהי בדירה והאם בוצעו עבודות גבס?
עשור: "לא, מאחר שכל התשתיות בדירה היו חדשות, בוצעו רק התאמות חשמל לשינוי התאורה בדירה. בוטלו נקודות תאורה רבות, על מנת לייצר בבית תאורה חמימה. כמו כן, בוצעו עבודות גבס רבות לתיקוני מיקומי התאורה שנסגרו, וסגירת גבס במטבח".
אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ, חדר שינה של אחת הבנות
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
(צילום: שירן כרמל)

אחרי השיפוץאחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ, חדר שינה של אחת הבנות
(צילום: שירן כרמל)

מה היה השינוי בחדרי השינה?

עשור: "חלל הרחצה בחדר השינה של ההורים היה פתוח לחלוטין. הוחלט לסגור את אזור הרחצה בדלתות ומחיצות זכוכית, שיפרידו את אזור הרחצה ויוסיפו לעיצוב של חדר השינה".

איך נראתה הדירה לפני השיפוץ?

לפני השיפוץלפני השיפוץ
לפני השיפוץ
(צילום: אילונה עשור)

לפני השיפוץלפני השיפוץ
לפני השיפוץ
(צילום: אילונה עשור)

לפני השיפוץלפני השיפוץ
לפני השיפוץ
(צילום: אילונה עשור)

לפני השיפוץלפני השיפוץ
לפני השיפוץ
(צילום: אילונה עשור)

לפני השיפוץלפני השיפוץ
לפני השיפוץ
(צילום: אילונה עשור)