הפתעה לטובה בביצוע תקציב המדינה לשנת הקורונה 2020, שיפורסם רשמית על ידי משרד האוצר ביום שני. ל-ynet נודע הערב (שבת) כי הגירעון יהיה אמנם הגבוה ביותר בתולדות המדינה, כ-11.5%, אולם בשבועות האחרונים של השנה חל בו צמצום ניכר, בין השאר בשל גביית מיסים מפתיעה וטובה מהתחזיות בתקופה האחרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גביית המיסים תסתכם על פי אומדן ראשון בשנת 2020 בכ-310 מיליארד שקל ותפגר רק ב-22 מיליארד שקל אחרי היעד שהוצב בראשית השנה, לפני שהחל משבר הקורונה החמור. זאת, כאשר במהלך השנה היו שלושה סגרים וגם סגירה מוחלטת לאורך חודשים של ענפים שמהם גובים בשנים רגילות מיסים רבים - תיירות ותעופה, מסעדות ובתי קפה וכן תרבות ובידור.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
"למרות זאת נרשמה התאוששות מפתיעה בסוף השנה וגביית המיסים הייתה טובה בהרבה מהצפוי. גם הוצאות הממשלה רוסנו", אמר הערב ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר.
הוצאות הממשלה יהיו לראשונה אי פעם קרובות לכחצי טריליון שקל (500 מיליארד) ויחד עם הירידה בגביית המיסים יירשם גירעון שיהיה גבוה מאוד, אך נמוך מהציפיות שפורסמו רק לאחרונה. מחר יחושב סופית הגירעון אך הוא יסתכם כנראה רק ב-11.5% לעומת תחזיות לגירעון של 13%-14%. בכל מקרה מדובר בגירעון עצום של יותר מ-150 מיליארד שקל מהתוצר. לשם השוואה, בשנת 2019 הגירעון עמד על 3.7%, שהיו כ-52.2 מיליארד שקל.

נתוני תקציב המדינה יפורסמו ביום שני רשמית על ידי החשב הכללי, יהלי רוטנברג. שיעור הגירעון צפוי להשפיע גם על החלטות של חברות דירוג האשראי בעתיד הקרוב ביחס לדירוגה של ישראל, שלא הופחת בינתיים. עם זאת החלטות שתי חברות הדירוג הגדולות, מודי'ס וסטנדרד אנד פור, שלא להוריד בשלב הזה את דירוג האשראי הגבוה של ישראל, פורסמו עוד לפני שהוכרזו בישראל בחירות חדשות ולפני שהתברר שלא אושרו תקציבי המדינה לשנים 2020 ו-2021.