ברקע העלייה המתמשכת במדד המחירים לצרכן מתחילת השנה, מפרסמת היום (ראשון) הכלכלנית הראשית במשרד אוצר סקירה לפיה ציפיות האינפלציה של האוצר עודכנו, וכעת מעריכים במשרד כי קצב עליית המחירים במהלך שנת 2021 יעמוד על 2.2%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נזכיר כי רק לפני כשלושה חודשים העריכו באוצר כי לאחר השיעור השלילי ב-2020 של 0.6%-, בשנת 2021 תהיה אינפלציה חיובית של 0.5% בלבד, ב-2022 אינפלציה של 1.3%. בבנק ישראל העריכו באפריל כי האינפלציה תגיע ל-1.3% בלבד ב-2021, ובמשרד האוצר סברו שהאינפלציה תהיה גבוהה במעט מ-1%.
באוצר מציינים כי בישראל הציפיות לאינפלציה עלו מתחילת השנה: "בשלב זה קשה לדעת אם מדובר בעליית ציפיות זמנית או גידול בסבירות לאינפלציה גבוהה יותר בטווח הבינוני והארוך", אמרו. "בשנה הקרובה אנו צפויים לראות עלייה באינפלציה בשל התאוששות המשק, עלייה בצריכה הפרטית הנובעת בחלקה מגידול בחסכונות הפרטיים ועלייה במחירי האנרגיה".
1 צפייה בגלריה
קניות לפסח בראשון לציון
קניות לפסח בראשון לציון
קניות לפסח בראשון לציון
(צילום: נדב אבס )

בישראל, הוסרו חלק גדול מהמגבלות על הפעילות המשקית בשל מגפת הקורונה, מוקדם בהשוואה למרבית המדינות המפותחות, בזכות הירידה בתחלואה. לכן באוצר מעריכים כי ייתכן והמגמות שצפויות להביא להתייקרויות בעולם, יחלו בישראל מוקדם יותר ויתבטאו בצריכה מוגברת בעקבות "ביקושים כבושים". כך לדוגמה, המחירים בחלק מענפי הפנאי והאירוח עשויים להתייקר.
באוצר מוסיפים כי השקעות מועטות במהלך המגיפה מצמצמות את יכולת הייצור ויתמכו במחירים גבוהים יותר בעולם ובישראל. עוד מציינים כי "ייתכן שחלק מהעסקים שנפגעו מתקופת הסגרים ירצו להעלות מחירים ולפצות על אבדן ההכנסות, וכמו כן, לחצי המחירים הצפויים מחו"ל ימשיכו להשפיע על האינפלציה בישראל ויבואו לידי ביטוי במחירי היבוא".
לפי הסקירה, למרות התחזקות השקל במהלך שנת 2020 (בכ-5%) העלייה במחירי הסחורות בעולם מיובאת גם לישראל. האינפלציה המיובאת בשילוב התחזקות הביקושים בישראל צפויים לתמוך בעלייה מסוימת באינפלציה בטווח הקצר.
"בשנת 2022 אנו צופים שההשפעות הזמניות יתמתנו לצד שיעורי האבטלה, הסיוע הממשלתי וייסוף השקל", כתבו באוצר לגבי השנה הבאה, והעריכו כי במהלך שנת 2022 קצב האינפלציה יעמוד על 1.5%.