הורדת הריבית המפתיעה של הבנק הפדרלי בארה"ב (Fed), בראשות ג'רום פאואל, ביום שלישי השבוע, שידרה בעיקר פאניקה. בהודעה הרשמית טענו בכירי הבנק שלמרות חוזקה של הכלכלה האמריקנית, יש חשש כבד מהעתיד להתרחש עם הגעת נגיף הקורונה לארה"ב. עם זאת, מאחורי הקלעים, מדברים על לחצים כבדים מצד הנשיא טראמפ על הבנק לעשות מעשה.
הודעת הפד הובילה מיד לעליות שערים בבורסות בארה"ב, שהתחלפו בתוך זמן קצר בצלילות - כשבמקביל התשואה על איגרות חוב ל-10 שנים נפלה לשפל שלא היה מעולם. הפד ניסה להרגיע את המשקיעים, אבל רק הגביר את הלחץ.
2 צפייה בגלריה
יו"ר הפד ג'רום פאוול והנשיא דונלד טראמפ
יו"ר הפד ג'רום פאוול והנשיא דונלד טראמפ
יו"ר הפד ג'רום פאוול והנשיא דונלד טראמפ
(צילום: בלומברג)
סימן השאלה הגדול הוא בדחיפות של ההחלטה. בארה"ב, מהאחרונות להידבק בנגיף, עדיין רחוקה ההשפעה על הכלכלה המקומית, ונראה שהיא נבעה יותר מהלחץ של טראמפ מאשר מהחלטה שקולה שבוחנת את כל ההיבטים.

מאמין גדול בשוק המניות

טראמפ הוא מאמין גדול בשוקי המניות. בכל פעם שהמדדים בארה"ב רשמו שיא נוסף בכהונתו, הוא מיהר לצייץ, תוך ייחוס המגמה לחוזקה של הכלכלה המקומית תחת שלטונו. ערב בחירות חדשות, טראמפ חושש מאוד ממפולת בשווקים. מבחינתו, כאמור, עליות שערים וניפוץ שיאים, הם ערובה לשביעות רצון גדולה וכהונה שנייה. על רקע ירידות חדות, מה שנראה עד לפני כמה שבועות כניצחון מובטח שלו - כשמנגד המועמד המוביל הוא ברני סנדרס השמרן - הופך לחלום בלהות.
סנדרס הוא ה-סיפור של המפלגה הדמוקרטית. אחרי הפריימריז בניו־המפשייר באמצע פברואר, שבהם ניצח בגדול - תוך שיריבו העיקרי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, מתרסק - הוא הפך למועמד המוביל של המפלגה. גישתו השמרנית, בלשון המעטה, הייתה אמורה לעמוד למבחן ראש בראש עם הקפיטליזם של טראמפ. הקורונה שינתה את כל זה.
2 צפייה בגלריה
 ברני סנדרס ב וורמונט סופר טיוזדיי פריימריז ארה"ב
 ברני סנדרס ב וורמונט סופר טיוזדיי פריימריז ארה"ב
ברני סנדרס בוורמונט בסופר טיוזדיי
(צילום: gettyimages)
השבוע נערכו במפלגה הדמוקרטית הפריימריז של יום שלישי הגדול (Super Tuesday), כאשר מספר הנדבקים בנגיף בארה"ב מתחיל לעלות, ועמו רף הפאניקה. שבוע לפניו, נרשמו בוול סטריט הירידות הכי חדות מאז המשבר של 2008, והרסו לסנדרס את המומנטום. בסוף "יום שלישי הגדול", ההובלה עברה לסגן הנשיא לשעבר ביידן, שנחשב למתון יותר, ונתפס גם כמי שיוכל לנהל את המשבר טוב יותר.
ככל שיתארך המצב הנוכחי, המומנטום של ביידן עשוי להתחזק. ואם גם הירידות בוול סטריט יימשכו, לא מן הנמנע שבנובמבר הקרוב הוא יגיע כפייבוריט ליום הבחירות מול הנשיא המכהן.