נהוג להזמין חברות ניקיון לפני פסח או ראש-השנה, לפני מעבר דירה או לפני אכלוס דירה. ישנם פערי מחיר גדולים מאוד בין תמחור דירה מרוהטת לבין תמחור של דירה ריקה. כמו כן, יש פערים בציפיות בין בעלי הנכסים לבין חברות הניקיון, שלרוב נובעים מחוסר ידע.
בדקנו עם מוקד השירות של אתר "המקצוענים" מהן התלונות שצרכנים העלו לאורך השנים, וכיצד תוכלו למנוע אותם מראש. גם לכם, אגב, כצרכנים יש חלק בכך כבר בשלב ההתקשרות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התלונה: זה לא המחיר שסיכמנו

זה לא התחום היחידי שבו יש פער בין המחיר שסוכם לבין הסכום הסופי. כדי למנוע הפתעות של הרגע האחרון ביום הניקיון, דאגו לפרט מראש מה בדיוק כולל הניקוי.
לרוב, לא מדובר בניסיון 'עקיצה' מצד חברת הניקיון, אלא בחוסר תקשורת ופער אמיתי בהבנה של מה בדיוק כוללת העבודה ומה מצדיק תוספת מחיר לגיטימית.
איך ניתן למנוע זאת? לנסות לא להסתפק בהצעת מחיר טלפונית, ולבקש מנציג של חברת הניקיון להגיע לראות את הדירה. אמנם גם צילום או סרטון וידאו, יכולים להיות עדיפים על פני שיחת טלפון, אבל אין כמו מראה עיניים. כדאי מאוד שהסיכום יהיה בכתב, ומפורט בצ'קליסט ברור ומחייב.
כדאי שיהיה כתוב במפורש מספר העובדים שמגיעים, האזורים שמנקים בבית, מה בדיוק כולל הניקוי, מה יכול לגרור תוספת מחיר, האם זה כולל פוליש, קרצוף או כל עבודה ייחודית לריצוף ולחיפויי הקירות.

התלונה: הניקיון לא יסודי מספיק

גם תלונה זו, לא בהכרח מכוונת ונובעת מרצון לבצע עבודה בינונית.
למשל, לא כל חברת ניקיון כוללת את ניקוי המרפסת ואת ניקוי קירות החוץ והכניסה לבית, כחלק מתמחור הניקוי הכולל.
כמו כן, פעמים רבות חברות ניקיון נמנעות מניקוי של מכשירי חשמל (תנורים, כיריים, מיקרוגל, מזגנים), זאת בכדי שבקרות נזק, לא תטענו שהם שגרמו לתקלה במכשיר החשמל.
גם ניקוי של רהיטים, שטיחים, ספות כורסאות ומזרונים, אינם חלק מהעבודה. יש הבדל משמעותי בתמחור של דירה ריקה לפני אכלוס (דירת קבלן או מעבר דירה), לבין תמחור של דירה מרוהטת ומאובזרת, שלוקח הרבה יותר זמן לנקות אותה, ונדרשת זהירות רבה יותר בשביל שלא ייגרם נזק לציוד.
אגב, זה לא רק עניין של תמחור. לא לכל חברת ניקיון יש את המכשור המתאים לניקוי שטיחים ושאר פרטי טקסטיל. לכן, אם חשוב לכם שזה יכלל בעבודה, בררו מראש אם זה שירות שהחברה בכלל לא יכולה להציע לכם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התלונה: עובדי הניקיון גרמו לנזקים בבית

עדיף פרקט מלוכלך, מאשר פרקט הרוס. לגבי זה אין בכלל שאלה. לכן, כדאי לבחור בקפידה את חברת הניקיון, ולא לקבל את הצעת המחיר הזולה ביותר שמגיעה אליכם. מדוע? מפני ששירות לא מקצועי יכול לגרום לכם ליותר נזק מתועלת.
הנזקים שיכולים להיגרם הם נזק לאריחים, לרובה, לכלים סניטריים, למשטחי שיש ולמקלחונים. זאת, בשל שימוש בחומרי ניקוי על בסיס חומצה, שהם חזקים מאוד, ובמינון מרוכז מדי, יכולים להרוס את תשתיות הבית שלכם. חשוב שתוודאו מראש עם חברת הניקיון מהם החומרים איתם העובדים משתמשים, והדגישו שאתם מעוניינים בעבודה איטית יותר, אך איכותית ומקצועית יותר.
כמו כן, שימוש במים בצורה לא מבוקרת, יכול לגרום לבעיות רטיבות בקירות, לנזק בלתי הפיך לפרקטים ולחיפויי גבס. הסכימו רק לחברת ניקיון שמשתמשת באקדחי מים לצורך ניקוי של חלונות, ולא בצינורות מים, שמתאימים לניקוי חוץ ולא לתוך שטח דירה.
פוליש או הברקה שלא מתאימים לסוג הריצוף שלכם, גם הוא טעות חמורה שהמחיר האמיתי שתשלמו הוא לא בעלות הניקיון, אלא בנזק לאריחים.
כיצד מקטינים את הסיכון? דורשים כתב אחריות בכתב ודורשים לראות פוליסת ביטוח (של ביטוח תכולה וביטוח צד ג'), המכסה את כל הנזקים שיכולים להיגרם במהלך הניקיונות.
עוד כתבות בנושא:
למשל, פוליש והברקה קריטסלית, לא מתאימים לריצוף מסוג גרניט פורצלן. אם תסכימו לכך, תסבלו לאורך שנים מהצטברות של שכבת סילר שומנית, שתספוג כתמים ותשאיר תוך כמה חודשים את הרצפה שלכם במצב הרבה יותר גרוע.
אם לעומת זאת, יש לכם אריחי טרצו או אבן טבעית, אתם יכולים לבצע פוליש או ליטוש, אך הימנעו ממריחת וקס שיוסר במהירות מהריצוף. במקרה כזה, הברקה קריסטלית תהיה עמידה יותר לאורך זמן, ולכן היא עדיפה.

הציעו לכם הדברה? ודאו שאכן למדביר יש רישיון

שימו לב, שפעמים רבות ישנו ניסיון לגבות תוספת מחיר עבור הדברה. זה אמנם לא כלול בתמחור הניקיון ומצדיק תוספת, אך כאן הבעיה היא אחרת. רבים לא מודעים לכך שהדברה חוקית מחייבת שיהיה רישיון מדביר, השארת יומן הדברה מפורט שכולל פירוט של החומרים בהם נעשה שימוש, ומינון שלהם, והנחיות התנהגות בסיום ההדברה.
לא מדובר בחוק שנכתב מתוך קטנוניות או דווקנות, אלא מתוך מקרי מוות מצערים שנגרמו בשל הדברה רשלנית. כדי למנוע אסון, בייחוד בבתים עם ילדים או בעלי-חיים, יש לוודא שאכן למדביר יש רישיון בתוקף ושהוא מבצע את ההדברה בעצמו, ולא שולח את אחד העובדים שלו לבצע זאת במקומו. הדברה ללא רישיון, גם אם היא בתוספת זניחה של 100 שקל, לא מצדיקה את הסיכון.