בשיתוף התאחדות בוני הארץ
ירידה חריפה בקצב התחלות הבנייה (רק כ-40 אלף ב-2020), אובדן ימי עבודה וירידה בתעסוקה, הקטנת השקעות בבנייה וצמצום של יותר מחצי בשיווק קרקעות המדינה - כך נראתה השנה האחרונה בענף הבנייה. לזה אפשר להוסיף הזנחה ארוכת שנים, ומחסור קבוע של כ-190 אלף יחידות דיור בשנה, מספר שרק הולך וגדל עם השנים. והתוצאה: ענף על סף קטסטרופה לאומית.
למרות המשבר העמוק, לא הכל אבוד, טוענים בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ. בימים אלו מגבשים בהתאחדות תוכנית שאפתנית להתמודדות עם אתגרי הדיור והתשתיות. תוכנית העבודה שתוגש לשולחנה של הממשלה הבאה, מורכבת מהמלצות מפורטות להאצת הבנייה, עידוד הביקושים והכשרות כוח אדם.
מדינת ישראל צומחת בקצב מהיר, אך ענף הבנייה מתנהל כבר שנים באופן מבולגן, ללא חזון, כיוון או מדיניות. תחום הדיור בפרט דורש תוכנית הבראה יסודית ומעמיקה, שצריכה לתכנן עשרות שנים קדימה, להסתכל על התמונה הכוללת ולייצר חלוקה תכנונית נכונה בכל הארץ.
7 צפייה בגלריה
נשר
נשר
נשר
(צילום: shutterstock)

מדינת שלושת המטרופולינים

על פי התחזיות, בשנת 2048 הולך להיות פה צפוף מאוד. בישראל יחיו כ-18 מיליון תושבים, כחצי מהם יתגוררו במטרופולין תל אביב וגוש דן. כדי לאכלס את כל אזרחי ישראל, יש לבנות 3 מיליון דירות חדשות תוך 27 שנים, אבל זו רק טיפה בים. צריך להתחיל לבנות כבר עכשיו את הארץ מחדש, ולא רק את אזור המרכז.
ההתחדשות העירונית, שרבים ראו בה מנוע צמיחה והתפתחות, לא מוכיחה את עצמה בינתיים. עד היום היא היוותה רק 20% מהתחלות הבנייה. מעבר לכך, פוטנציאל ההתרחבות של ערים קיימות הולך ומצטמצם. הערים, שבנויות כטלאי על טלאי, מצטופפות במהירות רבה והתשתיות יגיעו מהר מאוד לקריסה.
7 צפייה בגלריה
תל אביב ממעוף הציפור
תל אביב ממעוף הציפור
תל אביב ממעוף הציפור
(צילום: משה גלנץ)
הפתרון, כפי שמשרטטת תוכנית העבודה, שניסחה התאחדות הקבלנים בוני הארץ, טמון בהקמת מטרופולינים חדשים בגליל ובנגב. מטרופולינים עצמאיים ולא תלויים, שיציעו איכות חיים עם צפיפות מינימלית בבנייה רוויה של עשר יחידות לדונם. ערים חדשות וחכמות שימלאו את כל צרכי התושבים - חינוך, תעסוקה, תרבות, תחבורה, פנאי ובריאות איכותיים.

כל דירה מכניסה למדינה 750 אלף שקלים

כ-40% ממחיר דירה חדשה בישראל מורכבים ממיסים, אגרות והיטלים שונים, חלקם מיסים והיטלים היסטוריים שלא עודכנו במשך עשרות שנים. קחו למשל את היטל ההשבחה, מס שנחקק אי שם בשנות השבעים, ומעולם לא עודכן. זהו מס ייחודי למדינת ישראל, שמייקר באופן משמעותי את מחירי הדירות.
מיסים כפולים היא עוד רעה חולה בשוק הדיור. האדם הממוצע משלם מס רכישה על הקרקע, וכשהוא מוכר את הדירה מוטלת על הרוכש מס רכישה נוסף, על שניהם הם צריכים להוסיף מע"מ. גם כאן, מדובר במיסים היסטוריים, שהמדינה לא ממהרת לוותר עליהם.
7 צפייה בגלריה
שכונת הכרם החדשה בעכו
שכונת הכרם החדשה בעכו
שכונת הכרם בעכו
(צילום: אלעד גרשגורן)
בשורה התחתונה, דירה חדשה בשנת 2021 היא ההכנסה הגדולה ביותר של מדינת ישראל מאזרחיה. דירה חדשה ממוצעת מכניסה למדינה כ-750 אלף שקלים. חשוב לזכור כי מחירה של דירה חדשה קובע את שאר המחירים בשוק הדיור, הן דירות יד שנייה והן דירות להשכרה.
מה הפתרון? תוכנית ההמלצות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ מציעה להפחית את מס השבח על קרקע מתוכננת למגורים ב-50% תוך קביעת שיעור מס מינימלי של 12.5% מהשבח. וכן הפחתת מס רכישה על קרקעות פרטיות ל-3%, במקום 6% כיום.

סוף עידן המשרדים

דוח שהוציא לאחרונה מנהל התכנון חשף נתון לא ייאמן: נכון להיום, ישנם 250 מיליון מ"ר מתוכננים של משרדים. 250 מיליון מ"ר שאין בהם באמת צורך, בייחוד בתקופת הפוסט קורונה שהולכת לכיוון עבודה מהבית. מדובר במיליוני מטרים רבועים שבהמרת ייעוד פשוטה, יכולה לספק מגורים למאות אלפי ישראלים.
מה הסיבה לנתון המטורף הזה? משרדים ושטחי תעסוקה הם עסק רווחי מאוד לרשויות המקומיות, הרבה יותר מאשר יחידות דיור. עלות מגורים של משפחה ממוצעת בעיר עולה לעירייה אלפי שקלים, שהארנונה בדרך כלל לא מכסה.
7 צפייה בגלריה
בנייני משרדים בבני ברק
בנייני משרדים בבני ברק
בנייני משרדים בבני ברק
(צילום: יובל חן)
כדי שיחידות מגורים לא תהיינה הפסדיות, יש לשנות את שיטת הארנונה ולקבוע אותה על פי שווי הדירה, טוענים בהתאחדות בוני הארץ. נכון להיום, כל רשות מקומית קובעת בעצמה את חישוב הארנונה, וכתוצאה מכך היא עולה מידי שנה ב-3%.

הצעד הראשון - לפתור את המחסור בעובדים

על מנת שתוכנית ההבראה תצא לפועל, טוענים בהתאחדות הקבלנים בוני ישראל, יש לטפל בראש ובראשונה בבעיה הדחופה ביותר - המחסור החמור בעובדים בענף. יש לזכור שכל פועל פלשתינאי או זר מייצר בממוצע עד שלושה מקומות עבודה לישראלים במקצועות משלימים כמו מנהלי עבודה, עוזרי בטיחות, אינסטלציה ועוד.
7 צפייה בגלריה
נעצרו מנופאים החשודים בזיוף רישיונות
נעצרו מנופאים החשודים בזיוף רישיונות
פועל פלשתינאי או זר מייצר בממוצע עד שלושה מקומות עבודה לישראלים במקצועות משלימים
"המחסור החמור בכוח האדם בענף הבנייה והתשתיות, בעובדים האחראים על העבודות המוגדרות רטובות וכן בכוח אדם ישראלי, הוא אחד הגורמים המרכזיים בעיכוב תהליכי הבנייה והתחלות הבנייה", אומר יהודה כתב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "כדי להגדיל את כוח האדם בענף, להביא להיקפי הבנייה הרצויים ולהוציא אלפי עובדים ממעגל האבטלה, נדרש שיתוף פעולה מלא מצד הממשלה. בין היתר על ידי מענקים מוגדלים, הכשרות מקצועיות ואופק תעסוקתי ברור. דווקא היום, לאור המחסור בדירות והעלייה הגדולה במחוסרי עבודה, ישנה חשיבות מכרעת לפרויקט ממשלתי אשר יביא לתעסוקתם של עשרות אלפי עובדים בשכר הגבוה מהממוצע במשק".
7 צפייה בגלריה
יהודה כתב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
יהודה כתב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
יהודה כתב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
(צילום: התאחדות הקבלנים בוני הארץ)
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מוסיף כי אין ספק כי ממשלת ישראל שתקום תהיה חייבת להסתכל אל העתיד, לתכנן ולבנות מטרופולינים בעלי איכות חיים מחוץ לגוש דן שיוכלו לעמוד בפערי הביקוש בישראל. "יש לזכור כי להתחדשות העירונית ישנו פוטנציאל של למעלה מ-100 אלף דירות באזורי הביקוש ועוד עשרות אלפים בפריפריה, ולכן מדינת ישראל חייבת לאפשר המשך בנייה בתמ"א 38 עד ליצירת תוכנית חליפית, תוך תימרוץ רשויות מקומיות ויצירת הסכמי גג חדשים".
ביום חמישי הקרוב (18.3.21) יעלה משדר מיוחד ב-ynet עם פוליטיקאים מכל המפלגות בישראל, ובו תחשף התכנית במלואה, ההחלטות הנדרשות וכן הצעדים להבראת התחום.
בשיתוף התאחדות בוני הארץ