את ורד אושימה פגשתי לראשונה ובמקרה בסופרמרקט השכונתי, יום לפני כניסת הסגר הראשון של הקורונה. עמדנו אחת מאחורי השנייה, כששורת עגלות גדושות לפנינו. "מותר לשאול מה את עושה בחיים"? העזתי ושאלתי, כשהבחנתי שהעגלה שלה "מעט יוצאת דופן" בתמהיל המוצרים שנחו בה, ברובם הגדול ירקות ירוקים וקטניות. "מורה ליוגה ויועצת בריאות", השיבה בחיוך, ועד שהגענו לקופה, סיפרה בתמצית על עצמה. סיטואציה מוזרה, ארצישראלית, שהפכה לסיפור של ידידות.
החיבור של אושימה לנושא התזונה הנכונה, החל לפני כ־30 שנה. "כשהייתי בת 18, סבלה אמי מבעיית בריאות. כחלק מהריפוי הומלץ לה לעבור לתזונה בריאה ואורגנית, מה שלא היה מוכר ומקובל באותה תקופה. אני זוכרת את אבי נוסע לכפרים רחוקים, כדי להביא לה משם אוכל אורגני, וזוכרת אותה אוכלת בחוסר חשק. אז עלתה בי לראשונה השאלה: 'איך אפשר להבריא ממה שלא מביא שימחה'? השאלה הובילה אותי להתחיל ללמוד יוגה, ללמד יוגה, ולדבוק בדרך חיים של המזרח הרחוק, בתוך זה הקפדה על תזונה טבעית".
2 צפייה בגלריה
 ורד אושימה
 ורד אושימה
ורד אושימה
(צילום: אלבום פרטי)

בתום השירות הצבאי טסה ליפן, שם פגשה את יוג'י אושימה, שף ומומחה לאוכל יפני. הם נישאו, ולפני כ־12 שנה, לאחר 20 שנות חיים באחד מכפרי הדייגים ביפן, עלו לישראל עם שני ילדיהם, והתיישבו בהוד השרון. "עם החזרה לישראל, חל אצלי משבר", היא מספרת. "ביפן התזונה היתה בריאה ומאוזנת. חיינו על תפריט צמחוני, הכל היה נגיש וטרי ובשפע. כשחזרתי, חוויתי משבר תזונתי".
היא למדה במסלול בריאות גוף ונפש במכללת אילמה של הרב יובל אשרוב, חזרה לתזונה המאוזנת, והחלה בייעוץ תזונתי. "בסיום הלימודים, התחלתי ללוות אנשים בשינוי תזונתי, ולהעביר סדנאות ניקוי. במקביל לניקוי רעלים גופני, יש התמקדות גם בהשפעת הנפש על התזונה, על האכילה, על סיפוק מיידי לנפש באמצעות תזונה, מה שלא נכון שיהיה. לפני כחודש חזרה לסדנאות ניקוי הרעלים, בנות שלושה שבועות כל אחת, כשברוח התקופה הן מתקיימות בזום. "בעיקר בתקופה הזו, לאחר חודשים ארוכים של שהייה בבית, מתח וחרדות, ולקראת החורף, חשוב לנקות את הגוף והנפש".
תהליך ניקוי רעלים הפך נפוץ בישראל בשנים האחרונות, מתקיים במקומות שונים ומונחה על ידי מתמחים בנושא, כשאחת המטרות היא להוביל להבנת הקשר בין התזונה ובריאות הגוף לבריאות הנפש. יש שמציעים צומות מוחלטים או צומות מיצים, יש ניקויים קצרים של 3-5 ימים, יש סדנאות ארוכות טווח, שמתקיימות 10 ועד 21 יום. התהליך, שאמור לסייע בירידה במשקל, בירידה באחוזי השומן ובהיקפים, ובניטרול החומציות, מלווה גם בפעילות ספורטיבית ובתכנים מעולמות רוחניים. יש להדגיש, שאין פה זבנג וגמרנו, אלא מדובר בשינוי הדרגתי, שיש להקפיד עליו לאורך זמן.


2 צפייה בגלריה
ירקות ירוקים
ירקות ירוקים
ירקות ירוקים
(צילום: יח"צ)

נקודת המוצא היא, שלמרות שהגוף שלנו יודע לסלק רעלים כל הזמן, כחלק חילוף החומרים, התהליך לא מתקיים ברמה מספקת, וכדי להגביר את סילוק הפסולת, צורכים במהלך הסדנאות תפריט טבעי ואורגני. בין היתר כלולים בתפריט מיצי פירות וירקות, דגנים מלאים, וצמחים ותבלינים מנקים, כדוגמת כורכום (אנטי דלקתי), פטרוזיליה (ניקוי הכליות) וכוסברה (ניקוי מתכות מהגוף), ושמן קוקוס (משפר חילוף חומרים). במקביל, ממליצים לוותר בתקופת הניקוי על צריכת מוצרי חלב, על גלוטן ובשר, ומקפידים על זמני אכילה קבועים, בלי "בולמוס אכילה רגשי".
"המשותף לתזונה של כולנו בעידן הנוכחי, עידן השפע, הוא, שההכנסה גדולה מההוצאה", מסבירה אושימה. "הרבה יותר רעלים נכנסים לגוף מאשר מתפנים. אנחנו הולכים לסופרמרקט, והאתגרים שאנחנו עומדים בפניהם גדולים מכוח הרצון, הידע ויכולת המינון שלנו. החשיפה שלנו להרבה ג'אנק פוד, לחומרים שהגוף לא צריך, מביאה לצבירת הרעלים, גם אם הגוף לא סובל מעודף משקל. רעלים אלו מביאים עייפות, תשישות, כאבי ראש, ולעוד סימפטומים, שהחברה, לרוב, רואה כדבר טבעי. אומרים 'בסדר, ניקח כדור ויעבור, או נסבול קצת', אבל זה לא עובד ככה. הגוף יודע מה טוב לו, ואנחנו מפריעים לו כשהתזונה אינה מדויקת. באמצעות התהליך אנחנו גם משרשים הרגלים שונים, כמו למשל את הנטייה לחבר כל אירוע חברתי לעוד ארוחה. רק לאחרונה", היא מספרת, "חגגנו יום הולדת לאחר מחברותיי. כרגיל, השאלה המרכזית היתה מה כל אחת מביאה, מה אוכלים. החלטתי לשבור את המעגל. הצעתי שיבואו אליי ותהיה חגיגה בלי אוכל. העברנו ערב משותף של טיפול משולב מגע באמצעות קערות טיבטיות ונשימה מעגלית. היה ערב מדהים גם בלי אוכל".
מה קורה בתום הסדנא? מתנפלים מחדש על המבורגר וצ'יפס?
"אני מקווה שלא", היא מחייכת. "צריך שיהיו שני זוגות משקפיים: אחד לטווח קצר, שמתמקד בתהליך בזמן הסדנא, ואחד לטווח הרחוק, להפנים את מה שנלמד, וליישם אותו בחיי היום יום. למשל, לזכור שחלבון אפשר לקבל לא רק מסטייק, אלא גם מקציצת עדשים ומאורז מלא, ושאכילה צריכה להיות מסודרת והגיונית ולא רגשית. יש לנו בארץ שפע מוצרים, בנגישות מדהימה, שמתאימים לשמירה על תזונה נכונה, לעולם חלק מגוף ונפש בריאים. ההחלטה והיכולת להקפיד ולשמור על כך – נמצאת בידינו". 