בארץ ישראל, בהישג יד ורגל, נמצאים כ־120 מקומות קדושים, שהמשרד לשירותי דת מטפח ומכיר בהם כקדושים. בהגדרה, מקום קדוש הוא אתר או קבר, שהמסורת קושרת לאירוע היסטורי בתולדות עם ישראל, או שלפי המסורת קבורה במקום אישיות תנ"כית או תורנית בעלת שם. המקום הקדוש ביותר ליהודים הוא הר הבית, ולבני הדתות האחרות שחיים בישראל - יש מקומות קדושים משלהם. חלק מהמקומות הקדושים בישראל, קדושים בנוסף ליהדות גם לנצרות ולאיסלאם, ולעדות הדרוזית והצ'רקסית - יש מקומות קדושים משלהם. בתוך המקומות הקדושים נמצאים קברי צדיקים, בתי כנסת, כנסיות לנוצרים, מסגדים למוסלמים, בתי קברות בהם קבורים אלו שהוכרו כקדושים ואתרים תיירותיים נוספים.
ארבע ערי הקודש בישראל הן ירושלים, חברון, טבריה וצפת, בשטחיהן קיימים אתרים יהודיים היסטוריים וקברי אישים חשובים. מקומות קדושים יש גם בחיפה, נצרת, יפו ועוד.

ירושלים: העיר החשובה מבין ארבע ערי הקודש, בשל חשיבותו וקדושתו של בית המקדש ששכן בה.

הכותל המערבי: הלב הפועם של ירושלים. אי אפשר שלא להרגיש חרדת קודש והתרגשות כשמגיעים לקיר, שבתוך האבנים העתיקות הבונות אותו נמצאות אצורות אלפי שנות ההיסטוריה של ירושלים.


6 צפייה בגלריה
הכותל, ירושלים
הכותל, ירושלים
הכותל, ירושלים
(צילום: shutterstock)

כנסיית הקבר: נמצאת ברובע הנוצרי בעיר העתיקה, בסוף דרך ויה דולורוזה, שנחשבת לפי האמונה הנוצרית מקום צליבתו וקבורתו של ישו.
מנהרות הכותל: נמצאות באזור העיר העתיקה, מקום בעל חשיבות דתית עצומה.
כנסיית יעקב הקדוש: נמצאת ברובע הארמני, נקראת בשפת הארמנים "סוּרפו הגופּ", על שם שני קדושים נוצריים, שנקברו בכנסייה לפי המסורת הארמנית.

טבריה: קדושתה ניתנה לה בעקבות קברי התנאים והאמוראים הרבים שנמצאים בה ובקרבתה.

קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון: מקברי הצדיקים המפורסמים בישראל. ההילולה הנערכת במקום מדי שנה בל"ג בעומר, היא האירוע האזרחי־דתי השנתי הגדול בישראל, ומנהג נפוץ הוא לבצע במקום את החלאקה - התספורת הראשונה בגיל 3.
קבר רבי מאיר: אחד מגדולי התנאים בדור הרביעי וממנהיגי התקופה בארץ ישראל שאחרי מרד בר כוכבא. מדי שנה מגיעים אליו אנשים כדי להשתתף באירועים, הילולות ופסטיבלים.
קבר הרמב"ם: רבי משה בן מימון נחשב לגדול חכמי ישראל בכל דורותיו והקבר שלו הוא אתר עלייה לרגל למאמינים מכל העולם.
כנסיית סנט פיטר: נבנתה במאה ה־11. מוקדשת לפטרוס הקדוש, מתלמידיו הישנים של ישו.
6 צפייה בגלריה
כנסיית  סנט פיטר, טבריה
כנסיית  סנט פיטר, טבריה
כנסיית סנט פיטר, טבריה
(צילום: shutterstock)
מסגד הים: אחד מסמלי העיר.

צפת: אחת הערים הציוריות בישראל, מגיעים אליה תיירים רבים שמתחברים לרוחניות.

בית הכנסת האר''י: על שם רבי יצחק אשכנזי לוריא, אבי תורת הנסתר.
6 צפייה בגלריה
בית כנסת הארי הקדוש, צפת
בית כנסת הארי הקדוש, צפת
בית כנסת הארי הקדוש, צפת
(צילום: iStock)
בית כנסת מר"ן יוסף קארו: מיוחס לרבי יוסף קארו, מחבר "שולחן ערוך", שנפטר ב־1575.
בית הקברות העתיק: קבורים בו כמה מגדולי חכמי ישראל: האר''י, רבי יוסף קארו, הרמ''ק: רבי משה קורדובירו. לפי המסורת העממית מצויים פה גם קברים קדומים, ונמצאת בו גם חלקת עולי הגרדום, שנתלו בכלא עכו ב־1947 בידי השלטונות הבריטים.

חיפה: עיר רב תרבותית עם מרקם אנושי ייחודי.

ברחבי חיפה ניתן למצוא מקומות קדושים לשלוש הדתות הגדולות וגם לדרוזים ולבהאים. לכל אחת מהדתות ישנם אתרים קדושים ברחבי העיר, בתי תפילה ומרכזים, חלקם קדושים למספר דתות.
6 צפייה בגלריה
הגנים הבאהיים, חיפה
הגנים הבאהיים, חיפה
הגנים הבאהיים, חיפה
(צילום: shutterstock)
מערת אליהו: מערה בצלע הר הכרמל. על פי האמונה במערה זו הסתתר אליהו כשברח ממלכי ישראל. מאמינים, כי למערה - שנחשבת למקום קדוש לשלוש הדתות, יש יכולות ריפוי.
המוחרקה: על פי האמונה נלחם אליהו בנביאי הבעל במקום זה, לכן יש בו פסל של אליהו.
מסגד אסתקלאל: המסגד המרכזי והפעיל ביותר של המוסלמים בחיפה, בין היתר נשא בו תפילה הנשיא אנואר סאדאת ז"ל ב־1979.

נצרת: אתרים קדושים לנצרות.

לפי הברית החדשה התגוררו בנצרת מריה, אם ישו, ובעלה יוסף הקדוש. בעיר ניתנה הבשורה ובה הגיע ישו לבגרות. העיר היא יעד פופולרי לביקור צליינים, ועד היום פקדו אותה שלושה אפיפיורים.
6 צפייה בגלריה
כנסייה בנצרת
כנסייה בנצרת
כנסייה בנצרת
(צילום: shutterstock)
מקומות קדושים ליהדות בשטחים: בחברון - מערת המכפלה ובה קברי האבות והאמהות. בעזה קיים בית כנסת עתיק, ובשכם - קבר יוסף הצדיק.
6 צפייה בגלריה
קבר יוסף, שכם
קבר יוסף, שכם
קבר יוסף, שכם
(צילום: shutterstock)
כדי לחדד את חשיבותו ועוצמתו של מושג הקודש, אפשר לקרוא את פרק ג' פסוק 5 בספר שמות, בו מצווה ה' על משה: "אַל תִּקְרַב הֲלֹם! שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ, כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא!". הסרת הנעליים מגיעה ממקום של כבוד לנוכחות ה' במקום. כשאדם מסיר את נעליו, הוא בעצם מצהיר, שהוא מכיר בעובדה שלא הוא שולט בארץ, אלא הוא רק חלק ממעשה הבריאה, שמנוהל על ידי אלוהים.