תקלות תקשורת במערכת אזעקה קווית או אלחוטית הן לא דבר נדיר כל-כך. מה גורם לכם, כיצד תוכלו למנוע את התקלה מראש וכמה יעלה התיקון? בדקנו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן הסיבות לתקלה בחיבור של קו הטלפון למערכת האזעקה?

"לרוב, ממקמים את מערכת האזעקה של הבית במקום נסתר, ואז מוליכים כבל טלפון מארון התקשורת אל מערכת האזעקה", מתאר נסים יונה, מקומפ איי-אל, מתקין אזעקות ומערכות מיגון ותקשורת באתר "המקצוענים".
"כשמגיע טכנאי של חברת התקשורת או הטלפון, הוא לא יודע לאן הכבל הזה מוביל, ולא תמיד יודע שהוא מחובר למערכת אזעקה. ואז הוא עושה איזשהו מעקף או מחליף שקע ומוציא את השקע הקודם. הבעיה עם תקלה זו היא שבמקרה של אזעקת אמת, לא תוכלו לקבל התראה למספר הטלפון שהגדרתם במערכת".
"זה קורה בדרך-כלל במקרה של התקנת שירות חדש בבית (של טלפון או אינטרנט)", אומר אלירן נוריאל, מ-360 מערכות אבטחה באתר "המקצוענים".
"ואז, כשהטכנאי מנתק בטעות את מערכת האזעקה מקו הטלפון, ומתקבלת התראה על תקלה במערכת האזעקה".
סיבה נוספת להיעדר קו טלפון היא קלה ופשוטה יותר לתיקון. יונה: "ישנו רכיב קטן שנקרא 'מיקרו-פילטר'. זהו למעשה מעין 'מפצל' (כמו מפצל של שקע חשמלי, רק שהוא מפצל את קו הטלפון).
"רכיב זה מאפשר להשתמש בקו הטלפון הזה גם לשיחות, גם לאינטרנט וגם לחיוג של האזעקה. לעתים רכיב זה פשוט מתקלקל ונשרף בשל בלאי טבעי, וצריך להחליף אותו. ברגע שהוא לא תקין, למעשה לא יהיה קו טלפוני שיחובר למערכת האזעקה".
"עוד סיבה, נדירה יותר, היא מצב שבו יש כשל מערכתי בכרטיס הראשי של האזעקה", מתאר איתמר האן, מהאן ביטחון ותקשורת באתר "המקצוענים".
"כלומר, במצב זה קו הטלפון תקין, אך בודק קו הטלפון כושל, כלומר הוא מדווח על תקלה שאינה קיימת. במקרה כזה, אין ברירה אלא להחליף את הכרטיס הראשי של מערכת האזעקה. זו תקלה נדירה יחסית, שלא ניתן למנוע אותה והיא פשוט נובעת מבלאי".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עד כמה התיקון מסובך וכמה הוא יעלה?

"כאמור, אם מדובר בתקלה נדירה של כרטיס אלקטרוני, הרי שעלות החלפתו אינה זולה במיוחד ויכולה לנוע בין מאות שקלים ל-1,000 שקל. אם מדובר רק בתקלה של המיקרו-פילטר, הרי שבעלות דמי ביקור טכנאי ניתן להחליפו", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כמובן, כדאי לנצל את הדעת הטכנאי לבדיקת תקינות למערכת האזעקה, גם אם התיקון קל יחסית.
"אם מדובר במצב שבו טכנאי הזיז את הכבל, לרוב גם תיקון זה יהיה קל יחסית ובעלות של דמי ביקור שנעים סביב 200-250 שקל", מציינים במוקד השירות.
אם הטכנאי מטעם חברת הטלפון או האינטרנט חתך את הכבל, הרי שכבר יהיה מדובר בתיקון מורכב יותר, יהיה צורך להחליף את הכבל, וכאמור לבצע שוב בדיקות תקינות.
"במקרה כזה, המחיר יעלה כמה מאות שקלים, ובהתאם למיקום הכבל שנקרע, מורכבות התיקון ומורכבות הגישה אליו", אומרים במוקד השירות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חסימת רשת במערכת אלחוטית

"כשמערכת האזעקה היא אלחוטית, הרי שיש תדר שעובר בין הגלאים למערכת עצמה", מסביר יונה. "ברגע שאחד הרכיבים מאבד רשת, יש תקלה שמכונה 'חסימת רשת'.
"ואז, כשבאים לדרוך את מערכת האזעקה, היא לא נכנסת למצב הפעלה, כי האזור נחשב לפתוח".
מה גורם לחסימת רשת?
יונה: "ישנן שתי אפשרויות עיקריות לכך: אפשרות אחת, היא שיש תדר אחר בבית שמפריע לה. זה יכול להיות הוספה של נקודת גלישה אלחוטית בבית, או כל מכשיר אלחוטי אחר (רמקול, אוזניות, ממיר או ראוטר) שמשדר בעוצמה מעט יותר חזקה, ומשבש את הפעילות הרציפה של הרשת. במקרה כזה, מספיק להרחיק את המכשיר, וזה לא מצריך כיול של מערכת האזעקה".
"ההמלצה שלי היא להקפיד למקם את מערכת האזעקה במקרה של לפחות שלושה מטרים מכל מכשיר חשמלי אחר בבית", מוסיף נוריאל.
האפשרות השנייה לחסימת רשת, היא מכוונת. נוריאל: "לעתים פורץ מנסה לנטרל את המערכת בכך שהוא שולח תדר שחוסם את התדר האלחוטי של האזעקה, ואז המערכת מזהה ניסיון זה ומתריעה על כך".
לדברי נוריאל, "ברגע שמקבלים התראה על חסימת רשת, כדאי להתייחס ברצינות רבה להתראה זו. בתחום האבטחה, אנו מתייחסים להתראות אלו כאל פריצה לכל דבר".
עוד כתבות בנושא:
כמה יעלה התיקון במקרה של חסימת רשת?
נוריאל: "לרוב, גם במקרה זה, מדובר בעלות ביקור טכנאי, שכוללת גם את בדיקת תקינות המערכת".