חדר הרחצה, הוא החדר שהכי מועד לפורענות ולבעיות רטיבות בבית. אם אתם גרים בבית משותף, הליקויים יכולים לגרום לנזק גם לשכנים המתגוררים מתחת, ולגרור אתכם לפיצוי שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. בראש ובראשונה, חשוב לאטום את חדר הרחצה היטב, עוד לפני שמרצפים. ואולם, גם לחומרי האיטום ולרובה שלאחר הריצוף, יש חשיבות רבה. לא רק בשלב ההתקנה, אלא גם בשמירה על תחזוקה שלהם.
5 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)
אמנם יש שבוחרים בחיפויי אבן טבעית (שיש, בעיקר) לחדר הרחצה. ואולם, כיום הטכנולוגיה כל-כך מתקדמת, שניתן בהחלט להסתפק באריחי קרמיקה בעלי רמת גימור גבוהה, אשר פוטרים אתכם מהצורך לתחזק את האריחים עצמם – ללטש ולחדש עם סילר, כל מספר שנים.
אך גם כשמדובר בקרמיקה, כדאי לדעת מהם ההבדלים, ועל מה חשוב להקפיד כבר בשלבי ההתקנה.
"מכיוון שהלחות בחדר זה גבוהה מאוד, ביחס לשאר חדרי הבית, חשוב מאוד לחפות לא רק את הרצפה כי אם גם את הקירות", אומר אייל מעברי, קבלן שיפוצים באתר "המקצוענים". "את החלק שאינו מחופה, יש לצבוע בצבע נגד עובש ופטריות, כדי שלא תראו כעבור תקופה קצרה כתמי עובש ורטיבות שחורים. זאת, גם אם לא קיימות עדיין בעיות עובש בחדר הרחצה שלכם, כטיפול מונע".

לפני הכל: קרמיקה או גרניט פורצלן?

"בעבר, מרבית הבתים הסתפקו בחיפוי באריחי קרמיקה", אומר מעברי. "ואולם, כיום הרוב בוחרים באריחי גרניט פורצלן, הנחשבים לעמידים יותר, ומגיעים במגוון גדול יותר של צבעים, טקסטורות וסגנונות. לא משנה באיזה סגנון אתם בוחרים, חשוב שתבחרו באריחים שנחתכו בחיתוך לייזר, שכן הם ברמת גימור גבוהה יותר".
"בעיני זו טעות גדולה לחסוך באריחי קרמיקה לחדר הרחצה, משום שמדובר בחלל שהוא לרוב קטן יחסית, שהשטח שלו ביחס לשאר שטחי הבית", מוסיף מעברי. "גם בחדר רחצה שמצריך כ-30 מ"ר של אריחים (לרצפה ולקירות), ההבדל בין אריחים זולים לבין אריחים איכותיים הוא לא יותר מ-400 שקל בחישוב כולל. ההפרש במחיר זניח, והאריחים הרבה יותר עמידים, לא נשרטים ולא נסדקים בקלות כמו האריחים הזולים, שכן הם חזקים יותר ועם גלוזרה טובה יותר".
בדקו: מהי רמת השחיקה של הקרמיקה?
לאריחי קרמיקה יש סוגים שונים של רמת עמידות. מוקד השירות: "הדבר תלוי בשכבת הגלזורה (הציפוי) העליונה, אשר היא שמגנה על האריח מפני שחיקה. במקומות ציבוריים, שבהם יש כמות גדולה של עוברים ושבים הדורכים על הריצוף, נהוג לבחור ברמה 5. לצורך חיפוי קירות חדר הרחצה, ניתן להסתפק באריחים ברמה 3 או 4".
5 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

כמה מילים על התקנה

עניין גודל הפוגות (מרווח בין האריחים), הוא בראש ובראשונה עניין הקשור לתחזוקה. רק אחריו, אמור להיכנס השיקול של עיצוב. מדוע? משום שאם תחליטו שאתם מסתפקים בפוגות צרות במיוחד, הרי שלא רק שבכך אתם פועלים בניגוד לתקן הישראלי, אתם גם מסתכנים בבעיות רטיבות בהמשך. מרווח של 3 מ"מ, מאפשר היאחזות טובה יותר של חומר המילוי שבין האריחים (המכונה 'רובה').
"ברגע שהפוגה ברוחב צר יותר, לרובה יש נטייה להתפורר, ולגרום לחדירת מים אל מתחת לריצוף", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כמו כן, מרווח זה מקטין את הסיכון לסדקים ולשברים באריחים הקרמיקה, מאפשר התפשטות והתרחבות של החומר וגורם לריצוף להיראות הרבה יותר טוב, גם לאחר שנים.
"שימו לב, שיש תנודות בקרקע, ובהיעדר רובה, אין לאריחים שום טווח תנועה, מה שגורם לאריחים לעלות זה על זה, ולהישבר כשדורכים עליהם".
5 צפייה בגלריה
עשוי מקרמיקה, נראה כמו שיש. קודחים באמצע? בזהירות
עשוי מקרמיקה, נראה כמו שיש. קודחים באמצע? בזהירות
עשוי מקרמיקה, נראה כמו שיש. קודחים באמצע? בזהירות
(צילום: יח"צ, באדיבות טובול קרמיקה)
כיצד יודעים עד לאיזה גובה לחפות את הקירות?
"הגובה המינימלי המומלץ בחדר הרחצה הוא מגובה הרצפה ועד לגובה המשקוף העליון של הדלת", אומר מעברי, "שזה לרוב גובה של 2.10 מטר".
מדוע חשוב לרכוש כמות גדולה יותר, וכמה רזרבה כדאי לרכוש?
מעברי: "בעת חישוב כמות האריחים, חשוב לקחת בחשבון גם פחת במהלך העבודה, בייחוד אם אתם מרצפים גם את אזור המקלחון. דבר זה מחייב חיתוכים רבים, וגורם לשימוש בחלקי אריחים. מומלץ לרכוש 10-20 אחוז יותר אריחים, משטחו של חדר הרחצה. זאת, על מנת שלא תיתקעו במהלך הריצוף עם מחסור בדגם המסוים שהזמנתם".
כמו כן, הרזרבה הזו תהיה מאוד קריטית עבורכם, גם כעבור מספר שנים, אם תצטרכו לפרק כמה אריחים לצורך תיקון צנרת אינסטלציה. לרוב, תתקשו למצוא בדיוק את אותו הדגם, וגם אם תמצאו, ייתכן שהוא נחתך מסדרה אחרת, ויהיו הפרשי גוון בולטים. במקרים קיצוניים, בהם לא תמצאו את אותו האריח בדיוק, תיאלצו להסתפק בטלאי, או לרצף מחדש את כל חדר הרחצה, דבר שיגרור עלויות לא מבוטלות, שיכולות בהחלט להיחסך מכם, אם תקפידו לשמור על רזרבה של אריחים בצד.
5 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

קודחים באריחי הקרמיקה? בזהירות רבה

לרוב, בסיום חיפוי הקירות, תגלו שאתם רוצים לתלות מתלים למגבות, מאחזי יד ליד המקלחון או האמבטיה, מתקן לנייר טואלט, מדפים לאחסון כלי רחצה, ואף פרטי דקורציה על מדפים. במקרה כזה, תוותרו על הניסיון לעשות זאת בעצמכם. הדבר מצריך ידע וניסיון, לגבי מיקום הקדיחה, וציוד מקצועי שימנע מהאריח להיסדק תוך כדי קידוח.
"אם בכל זאת אתם מתעקשים לנסות את מזלכם, הקפידו לקדוח בפוגות ולא על האריח, ואם בכל זאת אין ברירה, קדחו במרכז האריח, באזור שבו יש יותר טיח, מה שמקטין משמעותית את הסיכון לשבר", אומרים במוקד השירות. "השתמשו במקדח מיוחד מסוג 'וידיה', כוונו אותו אל מצב 'הברגה' ולא על מצב 'רטט', כדי שלא תהרסו את הקרמיקה ואף את המקדח עצמו".
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

החלפה או הדבקה?

בדירות שמיועדת להשכרה או במקרים שבהם התקציב מוגבל במיוחד, עולה השאלה האם כדאי לפרק את הריצוף הקיים או להדביק עליו.
אם אתם ממילא מחליפים צנרת ברצפה, מן הסתם תפרקו אותה, וכדאי כבר לשקול החלפת כל הריצוף. אם ההחלפה היא רק מטעמים אסתטיים, ניתן בהחלט להסתפק בהדבקה על אריחים קיימים.
ואולם, בכל הנוגע לחיפוי קירות, יש צורך בפירוק האריחים הישנים, ובהדבקה של חדשים במקומם. "היישום של אריח על אריח, מאוד לא מומלץ בקירות", אומר מעברי. "מעבר לכך שזה מקטין את הנפח של חדר הרחצה, זה גורם לתקלות באזור האינטרפוץ, שלא מתמקם טוב באזור הזה".
מוקד השירות: "בכל מקרה, אם מחליטים שעושים זאת, חשוב מאוד לחספס היטב את האריחים הישנים לפני, ולהשתמש בפריימר (חומר יסוד מקשר) ייחודי, שידביק בצורה טובה את האריח. כמו כן, במקרה שישנם אריחים רופפים ומתנדנדים, חשוב לפרק אותם, למלא אותם וליישר את המשטח, ורק אז להדביק אריח נוסף".
צריכים להחליף ריצוף באמבטיה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 15:19, 15.06.20