סלטי שמיר, חברת הסלטים הוותיקה, בסכנת קריסה: כל הצ'קים של החברה חזרו אתמול (יום ב'). ל-ynet נודע כי דירקטריון החברה דן היום לגבי פתרונות להמשך פעילותה. מסתמן שמחר תבקש החברה הקפאת הליכים לשלושה חודשים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ל-ynet עוד נודע, כי בשבוע האחרון עדי צים, בעלי חברת אקורד המתמחה בשרותים פיננסים ואשר העניקה בשנה האחרונה הלוואות לחברה, היה במשא ומתן מול הבנקים בניסיון לשקם את החברה ולהזרים לה 11.5 מיליון שקל. אולם, בינתיים העסקה לא יצאה לפועל, לאחר עיכובים מצד הבנקים והמדינה שנתנה לחברה הלוואות בערבות. היקף החובות של החברה עומד כרגע על 40 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
חומוס של סלטי שמיר
חומוס של סלטי שמיר
חומוס של סלטי שמיר
(צילום מסך מאתר מיי סופרמרקט)
שמיר היא חברת הסלטים השלישית בגודלה ויצרנית המותג הפרטי של שופרסל, עם נתח של 9.4% משוק הסלטים בארץ. מחזור מכירותיה עומד על כ-120 מיליון שקל בשנה.
במהלך השנים האחרונות, עברה שמיר מספר משברים, בינהם מציאת חיידקי סלמונלה במוצריה, שחייבה ריקול נרחב ובעיקר מהעובדה ששוק הסלטים נמצא בירידה עקבית עקב המעבר של הצרכן ממזון תעשייתי, לבריא יותר.
כמו כן, מדובר בשוק בו שולטות (80%) שתי ענקיות: שטראוס עם "אחלה" ואסם עם "צבר". שתי חברות רווחיות, שמתחרות בינהם בסלטים עם מבצעי מחיר ויצרניות הסלטים הקטנות לא יכולות להתמודד מולם.
ב-2019 קרסה יצרנית הסלטים הוותיקה "מעדני מיקי" מסיבות דומות ומונה לה כונס נכסים. לפני שנה היה נראה כי עתידה של שמיר הובטח, מיקי המתחרה קרסה ושמיר רכשה את המותג שלה ובמקביל הכניסו בעלי שמיר, יעקב גינזבורג ועמי גיא, משקיעים חדשים: רמי רונן, לשעבר מנכ"ל שטראוס מים; וסבינה בירן, לשעבר מנכ"לית ישראייר, שרכשו 50% מהחברה.
בעלי החברה הזרימו בחמש השנים האחרונות 30 מיליון שקל, אבל מצבה של שמיר החמיר בשנת הקורונה, במהלכה רשמה הפסד של 15 מיליון שקל, בין השאר כי במשך שלושה חודשים המפעל שלה היה משותק. למרות העמדת ערבויות מדינה לבנקים בשנת הקורונה, הבנקים לא הסכימו להעמיד לה אשראי נוסף.
המשמעות של נפילת שמיר, לאחר שגם סלטי מיקי קרסה, היא חיסול התחרות בשוק הסלטים, שיישאר בידי שתי יצרניות בלבד שטראוס ואסם.
עדי צים אמר ל-ynet: "אם שמיר תקרוס ישארו רק שתי יצרניות גדולות והמחירים יזנקו ב-50%. הרשתות הפרטיות צריכות לפרגן לשמיר כדי לא להישאר בשליטתם של שתי ענקיות בלבד, אחרת יהיה קרטל בשתיקה של החברות הגדולות. רק שופרסל תמכה לאורך כל השנים בשמיר. במכרז לאחרונה להספקת סלטים לצה"ל הפסידה שמיר מול שטראוס שהגישה הצעה זולה בסך 4.3 שקל לק"ג בלבד" (לטענת שמיר, עלות יצור החומוס גבוהה יותר - נ.ז.).
עמי גיא הוסיף: "למרות העובדה שהמפעל היה משותק שלושה חודשים בגלל הקורונה ובגלל שהפועלים הפלשתינאים לא הגיעו, קיבלנו מהמדינה רק מחצית מהבקשות שלנו להלוואות בערבות מדינה".