דו"ח עגום במיוחד: שירות התעסוקה פירסם היום (שני) נתונים חמורים על הכפלת מספר תובעי הבטחת הכנסה – אזרחים שמצבם הכלכלי קשה במיוחד – ולפיהם הוכפל מספרם מאז פרוץ משבר הקורונה ומספר התביעות עומד כעת, לקראת סוף 2020, על 115,336. הפעם האחרונה שמספר תובעי הבטחת ההכנסה היה גבוה כל כך היה ב-2013 כאשר 120 אלף בני אדם קיבלו הבטחת הכנסה בפועל. ערב המשבר, מרץ 2020, מספר התובעים היה 59 אלף בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
18,387 תובעי הבטחת הכנסה ו-44,086 תובעי אבטלה הם כאלה שתבעו בעבר הבטחת הכנסה, השתקמו והשתלבו בשוק העבודה, ומאז פרץ המשבר נפלטו ממנו שוב. נתון זה מעורר דאגה בפני עצמו, שכן המשמעות היא כי מי שכבר נחלצו מעוני, שבו אליו בגין משבר הקורונה החמור.
2 צפייה בגלריה
אנשים מחפשים אוכל בפחים בצל משבר הקורונה
אנשים מחפשים אוכל בפחים בצל משבר הקורונה
הקורונה הכלכלית. תובעי הבטחת הכנסה הם אלה שמצבם הקשה ביותר
(צילום: נדב אבס)
הבטחת הכנסה היא חלק מרשת הביטחון שמדינת ישראל מספקת לאזרחיה. מטרת הקצבה היא להבטיח דמי קיום מינימליים למשפחות שאין בכוח הכנסתן לאפשר זאת. למעשה, הבטחת הכנסה היא עדות לעומק הקושי הכלכלי שאליו נקלעה משפחה, וכמו גם למצב העוני במדינה.
לראשונה מאז פרוץ המשבר, פירסם היום שירות התעסוקה נתונים על תובעי קצבת הבטחת הכנסה. מהנתונים עולה כי מספר תובעי קצבת הבטחת הכנסה כמעט הוכפל מתחילת משבר הקורונה - עלה מ-59,043 תובעים ערב המשבר (עד ל-15 במרץ) לכדי 115,336 נכון להיום. מדובר הוא בעלייה של 95%, ובתוספת של 56,243 תובעי קצבת הבטחת הכנסה חדשים.


מאז פרץ המשבר רבים מצעירי ישראל שאינם בעלי משפחות הפכו למחוסרי עבודה מחד גיסא, ומאידך גיסא לא עלה בידם לצבור את תקופת האכשרה המזכה בדמי אבטלה - כיום, 6 חודשי עבודה - מציאות שהותירה אותם בלא רשת ביטחון כלכלית.
לפיכך, ובהיעדר מנגנון גמלה מותאם לאוכלוסייה זו, יצא המוסד לביטוח לאומי בקריאה למיצוי זכויות בקצבת הבטחת הכנסה גם לצעירים שלא צברו את תקופת האכשרה המזכה בקצבת דמי אבטלה. עקב החלטה זו, מאז פרוץ משבר הקורונה עלה שיעור הצעירים, בגילי 18-35, בקרב אוכלוסיית תובעי הבטחת ההכנסה באופן משמעותי ועומד כעת על 29%.
שיעור התובעים מתחת לגיל 20 עלה בתקופה זו ב-1054%, מ-201 תובעים טרום המשבר ל-2,319 כיום. זאת, בעוד מספר התובעים בגילי 21-30 עלה ב-383% מאז המשבר, מ-4,534 ל-21,905.
ככלל, מאז פרוץ המשבר נרשמת מגמה של הצערת הרכב תובעי קצבת הבטחת הכנסה ואם קודם לו עמד מספר התובעים מתחת לגיל 40 על 10,746, כעת הוא עומד על 43,246, המהווים 37% מכלל התובעים. כתוצאה מהעלייה בקרב התובעים הצעירים, ירד שיעור התובעים מעל גיל 50 באופן משמעותי, מ-65% קודם למשבר ל-48% כיום.

הדלת המסתובבת: תובעי הבטחת הכנסה ששוקמו חזרו להיות מובטלים

יודגש כי שירות התעסוקה מדווח על אודות מספר הנרשמים בין אם הם תובעי דמי אבטלה או תובעי קצבת הבטחת הכנסה, אולם אינו מדווח על אודות הזכאים המקבלים את הקצבה בפועל, שכן קביעת הזכאות נעשית על ידי הביטוח הלאומי. ישנו תמיד פער בין מספר התובעים למספר הזכאים. עם זאת, ניתן ללמוד על המגמות ועל הקושי של אוכלוסיות מסוימות גם על פי מספר תובעי הקצבה.

2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
תופעה מדאיגה. שירות התעסוקה - ארכיון
(צילום: שירות התעסוקה)
תופעה מדאיגה מאוד, שנרשמת מאז פרץ המשבר, היא תופעת "הדלת המסתובבת", לפיה תובעי הבטחת הכנסה אשר שוקמו תעסוקתית קודם למשבר, במסגרת התוכנית מעגלי תעסוקה של שירות התעסוקה והשתלבו בשוק העבודה, מצאו עצמם שוב מחוץ למעגל העבודה מאז שהחל. 44,086 (מתוכם 12,455 ערבים ו 3,052 חרדים) מתובעי דמי האבטלה ו-18,287 (מתוכם 6,019 ערבים ו-1,292 חרדים) מתובעי הבטחת הכנסה שנוספו מפרוץ המשבר הם כאלה שקיבלו הבטחת הכנסה בעשור האחרון, השתקמו וכעת, עקב המשבר, נפלטו שוב בדלת מסתובבת משוק העבודה.
מאז פרוץ המשבר עלה מספר בני הזוג הנשואים התובעים הבטחת הכנסה ב-167%, מ-14,474 קודם למשבר ל-24,227 כיום. בהתפלגות המגזרית של בני הזוג התובעים נרשם שינוי בשמונת חודשי המשבר - לפני מרץ 80% מבני הזוג שתבעו הבטחת הכנסה (11,616) היו ערבים, כעת ירד שיעורם ל-72% (17,378). בקרב בני הזוג החרדים נרשמה עלייה של 261% במספר בני הזוג התובעים הבטחת הכנסה, מ-719 לפני המשבר ל-1,859 כעת. כמו כן, בטרום המשבר היוו החרדים 5% מכלל בני הזוג תובעי הבטחת ההכנסה וכיום שיעורם עומד על 8%.
ככלל, לא נרשמו שינויים משמעותיים בהתפלגות המגדרית והמגזרית של כלל תובעי קצבת הבטחת הכנסה מאז פרוץ המשבר. אם קודם למשבר, 42% מכלל התובעים היו ערבים, הרי שכיום שיעורם עומד על 41%. מגדרית, בדומה לתקופה שקדמה למשבר הקורונה גם כיום התפלגות תובעי הבטחת הכנסה עומדת על 53% נשים לעומת 47% גברים.
ד"ר אופיר פינטו, סמנכ"ל מחקר ומדיניות בשירות התעסוקה: "בשנים האחרונות מוביל שירות התעסוקה את התוכנית מעגלי תעסוקה, הפועלת לשילוב תובעי הבטחת הכנסה בשוק העבודה. במסגרת זו, נרשמה הצלחה גדולה אשר הביאה לירידה של כשתי נקודות האחוז בשיעור האבטלה בישראל, קרי עשרות אלפי מובטלים ששולבו במעגל העבודה. ככל שמעמיק המשבר בשוק העבודה, עוד ועוד ישראלים נאלצים לתבוע קצבת הבטחת הכנסה. עם סיום הזכאות לדמי אבטלה ביוני 2021, החשש הוא שאזרחים רבים אשר לא יצליחו להשתלב בעבודה בחצי שנה הקרובה ייאלצו לתבוע הבטחת הכנסה על מנת להתקיים. כבר כעת אנחנו פועלים לשילוב תובעי הבטחת הכנסה בתוכנית מעגלי תעסוקה ובתוכניות נלוות אחרות, כדי לשפר את מצבם הכלכלי ולהפחית עד כמה שניתן את התלות בקצבאות".