הביטוח הלאומי הודיע על הקלות שיקבלו עצמאיים ומעסיקים בעקבות משבר הקורונה: דחייה של תשלומי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות של אפריל ופריסתם לכמה חודשים והקפאה מוחלטת של פעולות האכיפה. בין היתר, לא יוטלו עיקולים חדשים ויידחה הטיפול בעיקולים קיימים.
בביטוח הלאומי מסבירים שהם הגיעו למסקנה כי דחיית תשלומים למעסיקים רק בכמה שבועות לא תועיל להם - אלא רק תדחה את התשלום לאחר חג הפסח, שממילא כרוך בהוצאות גדולות. היקף הסכומים שהתשלום שלהם יידחה מגיע לכ-6.5 מיליארד שקל, מהם 4.2 מיליון שקל לביטוח הלאומי ו-2.2 שקל לביטוח בריאות.
על ההקלות סיכמו אתמול שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, ומנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, בישיבה עם צמרת המשרד ומנכ"ל שירות התעסוקה. בתחילת המשבר הודיע הביטוח הלאומי על הקלה מסוימת למי שיוצא לחופשה ללא תשלום, כך שהעובדים לא יצטרכו לחכות עד שיסיימו לנצל את ימי החופשה הצבורים שלהם כתנאי לקבל דמי אבטלה.
1 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
שוק הכרמל בצל בהלת הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
השר אקוניס אמר כי "למשרד העבודה והרווחה יש תפקיד משמעותי בניסיון להקל על השכירים והמעסיקים במשק. בקשת העצמאיים והמעסיקים נפלה על אוזניים קשובות". שפיגלר ציין כי "הביטוח הלאומי קשוב לקשיים ומזדהה עם המצוקות איתן מתמודדים בימים אלה המעסיקים והעצמאים, ובכוונתי לבחון כל דרך לסייע ולהקל עליהם בתקופה זו".

הקלות גם מטעם הכונס הרשמי

בתוך כך, הכונס הרשמי והממונה על הליכי חדלות פירעון במשרד המשפטים הודיע היום (ב') כי יוציא נוהל לחייבים שנפגעו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. לפי ההודעה, כדי לתת מענה למקרים שבהם קיימת פגיעה בחייבים בעקבות הרחבת ההגבלות החלות על הציבור וההשלכות על המשק, המונעות מהם לעמוד בחובת התשלומים שנקבעו בהליך חדלות פירעון, הוחלט לאפשר הפחתה זמנית בגובה התשלום החודשי או מתן פטור זמני לבקשות מתאימות.
במשרד המשפטים הדגישו שהנוהל יחול רק על חייבים שלהתפרצות הקורונה הייתה השפעה ישירה ומשמעותית על גובה הכנסתם: שכירים שפוטרו מעבודתם או הוצאו לחל"ת, כאלה שתנאי העסקתם הורעו מאוד ואינם זכאים לקצבאות, וחייבים עצמאיים שהכנסתם נפגעה מאוד. אם הבקשה עומדת בקריטריונים וטרם ניתן בעניינם צו לשיקום כללי, ישקול הממונה בחיוב בהתאם לנסיבות להפחית זמנית את גובה התשלום או לתת להם פטור זמני.

תשלום לכל ספקי הממשלה בתוך 30 יום

במקביל, החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, הורה על תשלום לכל ספקי הממשלה, תוך קיצור ימי האשראי מ-45 ימים ל-30 ימים. חשבונות שאמורים להיפרע עד 31 במרץ ישולמו מיד. הנחיה זו מרחיבה את הנחיית החשב הכללי, לפיה יש לקצר כמה שאפשר את התשלומים לספקים שביצעו את השירות עבור הממשלה, בעיקר ענף התיירות. ההנחיה תקפה כעת למרץ בלבד.
הודעת החשב הכללי על הקדמת תשלומים אינה פותרת את הבעיה לספקי מערכת הבריאות, שכן זו הוחרגה מחוק מוסר תשלומים בטענה כי אם תידרש לשלם בזמן סביר לספקים היא עלולה לקרוס. משרדי הבריאות והאוצר כבר היו אמורים לפני כמה להציע פתרון חלופי ,אבל התעלמו ממה שנקבע בסופו של דבר בוועדת הכלכלה של הכנסת.
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לשרי האוצר והבריאות בדרישה שיפעלו להקדמת התשלומים לספקי תרופות וציוד רפואי למערכת הבריאות לצורך הצטיידות לשעת חירום. לין ציין כי בסוף פברואר שלח מנכ"ל משרד הבריאות דרישה ליבואני תרופות וציוד רפואי לתגבר את מלאי התרופות והציוד הרפואי בארץ למלאי שיספיק לארבעה עד שישה חודשים.
בחלק גדול מהציוד והתרופות מדובר בהכפלת המלאי, ולעיתים אף בצורך לאגור מלאי פי ארבעה ופי שישה מהמלאי הנדרש כיום, כשאין התחייבות מצד משרד הבריאות והמדינה לרכוש את המלאי הזה. בפועל, מדובר על מימון שהחברות נותנות למשרד הבריאות.