בשיא עבודות השיפוצים של הדירה שבה התגוררו כל חייהם, פרצה הקורונה. בני-הזוג, באמצע שנות ה-60 לחייהם, שנמצאים בקבוצת סיכון, לא הגיעו לדירה במשך חודשיים, ולא ליוו את כל מהלך השיפוץ. בסופו של דבר, כשהגיעו לדירה, לא זיהו אותה. איך נראה המהפך? לפניכם הסקירה של אתגרי השיפוץ, וצילומי הדירה לפני ואחרי.
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)
מיקום: רמת-השרון
סוג המבנה: דירת גג
גודל: דירת גג עם שלושה כיווני אוויר, השטח הבנוי של שתי הקומות בדירה משתרע על פני 136 מ"ר, ושטחו החיצוני של הגג הפתוח הוא 45 מ"ר.
דיירים: זוג באמצע שנות ה-60 לחייו, שילדיו עזבו את הקן.
היקף השיפוץ: שיפוץ יסודי שכלל החלפת כל התשתיות בדירה וחלוקה מחדש של החדרים.
עיצוב פנים: בטי יעקובסון.
סכום השיפוץ: 600 אלף שקל.
משך השיפוץ: הליך התכנון נמשך כשלושה חודשים, והעבודה בפועל נמשכה חמישה חודשים נוספים.
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)
בני-הזוג, עמדו לצאת לפנסיה, והחליטו לשפץ את הבית בצורה יסודית, כך שיתאים לפרק החדש של חייהם.
מדובר בבית שנבנה במקור לפני 36 שנה, וזהו הבניין הראשון בישראל שעבר הליך של תמ"א 36. ואולם, למרות שערכו בבית שיפוץ לפני כ-15 שנה, במסגרת הליך התמ"א, בני הזוג לא היו מרוצים מאיכות השיפוץ הקודם, והחליטו לערוך שיפוץ יסודי נוסף.
"הם ידעו שזה בית שישהו בו שעות ארוכות, ולכן החליטו להחליף את כל תשתיות הדירה ולהשקיע בו, ולהתאים אותו לחייהם החדשים", מתארת מעצבת הפנים, בטי יעקובסון.
"במקור הדירה הייתה בת שלושה חדרים, אך עם השנים הם רכשו את זכויות הבנייה לגג, ובנו שם חדרים נוספים. בכך, הדירה הפכה להיות בת חמישה חדרים. כעת, בעקבות השיפוץ הנוסף, הדירה הוסבה מחמישה חדרים לארבעה חדרים מרווחים".
הדירה המקורית הייתה מתוכננת בצורה מאוד מיושנת, וכללה מטבח מבודד בקצה אחד של הדירה, בעוד שהסלון היה ממוקם בקצה השני שלה.
המעבר ביניהם, שימש למדרגות ולפינת האוכל שמוקמה במסדרון. בעקבות השיפוץ, המטבח, פינת האוכל והסלון חוברו יחד, ליצירת חלל מרווח ומזמין יותר, ולחוויית אירוח מפנקת יותר.
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

על חלוקת החדרים החדשה: חדר ההורים ירד לקומת הכניסה

במקור, בקומת הכניסה היו מטבח, סלון, פינת אוכל, שני חדרי השינה של הילדים וחדר רחצה נפרד משותף. בקומה העליונה, היה חדר השינה של ההורים וחדר שינה נוסף. ביניהם היה חדר רחצה משותף.
כעת, בעקבות השיפוץ, בקומה הראשונה יש את החלל הציבורי של הבית ואת סוויטת ההורים. היא הורחבה על ידי ביטול אחד מחדרי השינה למטה.
בקומה העליונה יש שני חדרי שינה, פינת עבודה וחדר רחצה נפרד. היציאה לגג, שבמקור הייתה מאחד מחדרי השינה העליונים, גרמה לגג להיות הרבה פחות שמיש. לשם כך, שונה פתח היציאה אליו, כך שהוא מוקם במסדרון, ולא מחייב כניסה לחדר השינה.
בנוסף, באחד מחדרי השינה שבקומת הגג, יצרנו יציאה נוספת למרפסת גג מתוך אחד החדרים, מה שמאוד הגדיל את כמות האור בחדר וגרם לתחושה של חדר מרווח ונעים.
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

חשיבה על נגישות: הדלתות הורחבו והאמבטיה בוטלה

"לאור ראייה ארוכת טווח, הוחלט להרחיב את כל המפתחים של דלתות הבית, על מנת לאפשר נגישות מלאה בעתיד", מתארת יעקובסון.
"כמו כן, בוטלה האמבטיה, ובמקומם נבנו בחדרי הרחצה מקלחונים עם ספסלים, מתוך חשיבה עתידית של נגישות נוחה יותר".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)
כיצד נבחר הסגנון ועד כמה כל אחד מבני הזוג היה מעורב בתהליך?
יעקובסון: "הבעל, מנהל בקרה ואיכות בחברה מובילה במשק, והוא שם לב לפרטים קטנים בתכנון. היה חשוב לו שהכל יבוצע בהתאם לתוכנית ועם עמידה בכל התקנים הישראלים שנקבעו בחוק. האישה, בשלנית, והיה חשוב לה מאוד שהמטבח ואזור האירוח יעברו שדרוג משמעותי".
לדבריה, "כל אחד מבני הזוג התחבר לסגנון עיצוב שונה, מה שגרם לבחירה משותפת של סגנון אקלקטי. לבעל הייתה נטייה לסגנון יותר כפרי, ולאישה (חובבת עיצוב) הייתה משיכה לסגנון מודרני-דרמטי ויוקרתי יותר".

"הוא אוהב כפרי היא אוהבת מודרני"

הבחירה בסגנון אקלקטי אפשרה להכניס את הטעם של שניהם לתוך הבית, תוך שמירה על קשר בין הסגנונות.
"למשל, הגשמנו את אהבתה לסגנון דרמטי בחדר הרחצה ובשירותי האריחים, שם הותקנו אריחים שחורים", מתארת יעקובסון. "בכדי להכניס בכל זאת סגנון מעודן יותר, נבחרה שידת רחצה בוורוד מעושן".
"כמו כן, בחרנו בבריקים לבנים, אותם שילבנו בקיר שמתחיל ממבואת הכניסה וממשיך עד לפינת האוכל", היא מוסיפה.
"הבחירה בבריקים לבנים, אפשרה לסגנון להתקרב יותר לקו מודרני, אך עדיין להעניק חמימות המאפיינת יותר את הסגנון הכפרי. לאיזון הנגיעה הכפרית, נבחר שולחן שחור עם משטח דק, בסגנון מודרני".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)
כל הקירות של הבית נשברו וכל המבנה תוכנן מחדש. שינינו את קומת הכניסה כך שבמקום חדר השינה, מיקמנו את המטבח. במקום המטבח, נבנתה סוויטה מפנקת עם חדר רחצה בתוכה.
פינת האוכל החדשה, מוקמה במקום שעבר היה חדר הרחצה. במקור, לא היו בקומה הראשונה שירותי אורחים, ואלה מוקמו במקום שלפני כן הייתה פינת האוכל. בקומה העליונה חולקו החדרים מחדש. קירות נשברו, ונוצרו שני חדרי שינה, עם יציאה נפרדת לגג.
לבית נוספו שטחי אחסון רבים. יעקובסון: "מתחת למדרגות שבכניסה לדירה, יצרנו מבואת כניסה עם מגירות גדולות לאחסון של דברי דואר, מפתחות ומסכות (ברוח תקופת הקורונה").
"בהמשך המדרגות, יצרנו דלתות לאחסון נוסף. ליד שירותי האורחים, מיקמנו ארון שירות נוח עם שקע חשמלי להטענת שואב האבק האלחוטי. כמו כן, בכל חדר התקנו ארון קיר מקצה לקצה, בעל שטח אחסון כפול, בהשוואה לארונות שהיו בחדרים אלו בעבר".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?

עמוד קונסטרוקטיבי במרכז הדירה: "הייתה התלבטות אם להוריד את העמוד שמפריד בין פינת האוכל לבין המטבח והסלון, או לשלב אותו כחלק מהעיצוב", אומרת יעקובסון.
"העלות של הסרתו הוערכה בסכום של בין 20 ל-30 אלף שקל. הקונסטרוקטור אמר שיהיה צורך לפתוח את התקרה, להכניס לשם קורה שתהיה במקום העמוד, ובסופו של דבר הוחלט לא לערוך שינוי זה. כמו כן, עמוד זה משמש כחציצה עבור פינת האוכל, כך שהוא מנוצל לצורכי חלוקת החלל, והוא חלק מהעיצוב".
מיקום הארונות הגבוהים במטבח: לאור הזזת מיקום המטבח, נוצרה בעיה שריבוי החלונות בשטח המטבח החדש, לא אפשר למקם מקרר וארונות גבוהים.
"בשל החשיבות הגדולה לשטחי אחסון, הוחלט לבטל את אחד החלונות", מציינת יעקובסון. "הדבר לא פגע משמעותית בתאורה ובאוורור הדירה, שכן היו מספיק חלונות ממילא בצד זה. מאחר שלא ניתן לשנות את החזית החיצונית של הבניין, סגרנו חלון זה מחלקה הפנימי של הדירה, באמצעות קיר גבס, כך שמבחוץ עדיין ניתן לראות את החלון. כלומר, החזית נותרה אחידה כלפי חוץ".
המדרגות: "במקור רצינו לפרק את המדרגות האלה, ולמקם אותם בצורה הפוכה, והופכים אותם לקלות ומרחפות", מתארת יעקובסון.
"לאור העלויות הגבוהות, הוחלט בסופו של דבר להשאיר את גרם המדרגות. ואולם, מאחר שהכניסה לדירה פגשה את החלק האחורי של המדרגות, בצורה מאוד לא אסתטית, נוצל שטח זה לעבודת נגרות. בכך, בוטל החלל האלכסוני, ובמקומו עבודת נגרות מעוצבת ממוקם בכניסה לדירה. המדרגות, שהיו מחופות באבני טרצו, חופו בפרקט למינציה. בכך, בעלויות נמוכות יחסית, שונה כללית גרם המדרגות והפך למעוצב יותר, ומתאים לסגנון החדש".
לדברי יעקובסון, "למעשה, מאלמנט שהיה הכי בעייתי בדירה, ומאוד בולט כבר מהכניסה לבית, פינה זו הפכה לאהובה עלי ביותר בבית.
"עבודת הנגרות בכניסה כוללת מגירות מרחפות, שמסתירות את הבלגן של הפריטים הקטנים המשמשים אותם ביומיום. המהפך הגדול ביותר בדירה, הוא של הכניסה. מצד אחד, ישנו חלל מבואה המייצר הפרדה בין דלת הכניסה לשאר הבית. מצד שני, הוא מאוד מזמין ומסקרן".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

על המטבח: אי שמאפשר צפייה בטלוויזיה תוך כדי בישול

"בחרנו במטבח בצורה של קווים מקבילים", מפרטת יעקובסון. "האישה, מאוד אוהבת לבשל ולצפות בסדרות טלנובלה תוך כדי. לכן, בנינו מטבח שיאפשר עבודה על האי וצפייה בטלוויזיה תוך כדי. כשמגיעים אורחים, ניתן לשבת על האי, ולנהל שיח".
לאור העובדה שהמטבח ארוך מאוד, והארונות הגבוהים ממוקמים כרקע לפינת האוכל, הוחלט לבחור בשני צבעים (לבן ועץ), שיצרו מעין הפרדה בין החללים. בכך, התחושה יותר מוגדרת עבור כל פינה, והמטבח לא נראה כמו יחידה אחת ארוכה ומגושמת.
"את המקרר החבאנו בתוך עבודת הנגרות, כך שהוא נראה כחלק ממנה, ולא פוגם במראה המעוצב והמוקפד", היא מציינת.
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)
האם יש קיר כוח בדירה, לפי מה נבחר המיקום שלו?
יעקובסון: "קיר הכוח בדירה הוא קיר הבריקים שמתחיל ממבואת הכניסה, ונמשך לאורך כל פינת האוכל. לייצר קיר בריקים זו השקעה כספית משמעותית, ולכן הוחלט לנצל אותה היטב, כך שהקיר יורגש מכל מקום בחלל הציבורי".
האם היו רהיטים מיוחדים שהיה חשוב להם לשמור גם לאחר השיפוץ, פסלים או חפצי אמנות?
יעקובסון: "בני הזוג חילקו את כל הריהוט הקיים בין בני המשפחה, והחליטו לרכוש הכל מחדש, וליצור מראה אחיד מאפס, ולא להתפשר על התאמת הריהוט הישן לעיצוב החדש".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

על חדרי הרחצה

חדרי הרחצה הישנים פורקו לחלוטין. יעקובסון: "בקומת הכניסה יצרנו גם שירותי אורחים וגם חדר רחצה שמתחבר לסוויטה. בעבר, לא היו שירותי אורחים וגם לא חדר רחצה של סוויטת הורים, ואת שניהם מיקמנו היכן שהיה ממקומם המטבח הקודם. בקומה השנייה, חדר הרחצה נשאר באותו המיקום, אך כל הצנרת שלו הוחלפה".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

שיפוץ בזמן הסגר הראשון: בני-הזוג לא היו נוכחים בעבודות הגמר

עבודות השיפוצים התקיימו בעיצומו של הסגר הראשון, כשעוד כלום לא היה ידוע. "מפאת גילם, והעובדה שהם בקבוצת סיכון, בני-הזוג הספיקו לראות רק את שלב שבירת הקירות וחלוקת החדרים מחדש. למעשה, הם לא נכחו בשטח במהלך כל עבודות הגמר", אומרת יעקובסון.
"בשלב מסוים, אני והצוות שלי התפלאנו עד כמה הם לא מעורבים", היא נזכרת. "אבל צריך לזכור שהסגר הראשון לווה בתחושת 'סוף העולם'. היה חוסר ודאות גדול מאוד לגבי הקורונה, הם היו מאוד מוטרדים מכך, ולא היו מאוד מעורבים בעבודות השיפוצים. היה מדי פעם חשש מצדנו לקבל החלטות לבד, אבל בסופו של דבר, הם לא התלוננו על הביצוע, לשמחתנו".
לדבריה, "בסיום, היה מאוד מרגש לראות את התגובה שלהם, כשהם מגיעים לראות את דירתם לאחר חודשיים של עבודות שלא ביקרו בשטח".
האם נוסף בבית חדר, פינת עבודה, פינת קריאה או כל פינה אחרת שלא הייתה קיימת?
יעקובסון: "הוספנו לבית את פינת העבודה שלא הייתה קיימת קודם לכן. היא מוקמה בקומת הגג, בפינת מעבר שהיא מעין מסדרון, ליד היציאה לשטח הגג הפתוח".
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)
מה היה חשוב להם מניסיון בחיים בבית שלפני השיפוץ שהם רצו לוותר עליו?
יעקובסון: "אחד הדברים שהיה חשוב לשניהם הוא לאחד את המטבח עם פינת האירוח. זאת, משום שהם מרבים לארח, והם רצו שחווית האירוח המשפחתית תהיה נעימה יותר. כך, שהנוכחות באותו החלל תהיה משותפת, החל משלב ההכנות, דרך ההגשה והניקיונות.
"כבר בשיפוץ הקודם, בני הזוג רצו להוסיף אי למטבח, אך לאור התכנון שלו, הדבר לא התאפשר, לאור מיקום המטבח. כעת, חלוקת החדרים מחדש אפשרה זאת. כמו כן, הם מאוד רצו להיפטר מהאמבטיה שהייתה בחדר הרחצה, והחליפו אותה למקלחון מרווח".
מאז האכלוס, מהם הפידבקים שקיבלת? מהן הפינות בבית שהם הכי אוהבים להיות בהם?
יעקובסון: "בני הזוג מתגוררים בדירה לאחר השיפוץ, כבר מספר חודשים. הם מאוד אוהבים את הישיבה על האי, ואומרים שהוא הפך לאחד המוקדים הכי מנוצלים בתוך הבית. הם אוהבים מאוד את המעבר לשינה בקומה הראשונה, שמונעת את הטיפוס היומיומי במעלה המדרגות. כמו כן, הם מרוצים מאוד משטחי האחסון שהוכפלו".

על בחירת פלטת הגוונים לבית

"ראשית, המחשבה הייתה לבחור בפלטת גוונים שתהיה עדכנית גם בעוד עשור או שניים, שכן אין להם כוונות לערוך שיפוץ נוסף בהמשך", אומרת יעקובסון.
"הבחירה בפלטת גוונים של שחור-לבן ועץ בחלל הציבורי, ענתה על הצורך הזה. זאת, במקום בחירה בצבעוניות חזקה וטרנדית, שיכולה להימאס עליהם כעבור תקופה קצרה. הם זוג שנמצא בשלב מתקדם יחסית בחיים, והם רצו צבעוניות ניטרלית, שתהיה על-זמנית".
נגיעת הצבע שנבחרה לסוויטת ההורים ולחדר השינה שבקומה העליונה היא צביעת קיר בגוון ירקרק-כחלחל. יעקובסון: "הכנסת הצבע הדרמטי יחסית הזה, לא תהיה כרוכה בעלויות גבוהות, אם יתחרטו וירצו להחליפו בעתיד".
לדבריה, "גם בחירת פלטת הגוונים לחדרי הילדים שגדלו, נעשתה מתוך רצון לייצר חדר בוגר המתאים לאירוח.
"לסוויטת ההורים נבחרו וילונות האפלה. זאת, משום שבחלונות ששם אין תריסים, מה שמייצר החשכה כמעט מלאה, בשעת הצורך".
עוד כתבות בנושא:
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

על הגג: ביצענו איטום מחדש לאור כשלי האיטום

האיטום בגג היה בעייתי וגרם למרצפות להיות חצי שקועות, וגם האדן על גבי החומה הותקן לא נכון וגרם למים לחלחל פנימה לתוך הקיר.
יעקובסון: "ביצענו איטום מחדש, שכלל החלפת כל האדנים. חיפינו את הקירות בשליכט אקרילי לבן, כך שלא תהיה חדירה של מים. על גבי האיטום בנינו קונסטרוקציה עבור דק סינטטי, שאינו מצריך תחזוקה".
לפני השיפוץ, היציאה לגג הייתה מתאפשרת אך ורק דרך חדר האורחים, מה שגרם לכך שהכניסה לגג הייתה פחות מזמינה.
40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון)

יעקובסון: "בתכנון החדש, הפרדנו את היציאה מהחדר, כך שהיא עומדת בפני עצמה והרבה יותר מזמינה וגם מכניסה הרבה אור למסדרון. כתוצאה מכך, נוצרה לנו נישה במסדרון שניצלנו אותה, כאמור לפינת עבודה".

איך זה נראה לפני השיפוץ?

40 צפייה בגלריה
כך נראתה הדירה לפני השיפוץ
כך נראתה הדירה לפני השיפוץ
כך נראתה הדירה לפני השיפוץ
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)

40 צפייה בגלריה
(צילום: בטי יעקובסון)