לאחר אופטימיות זהירה עם יומיים של עליות, בורסת ת"א רשמה היום בפתח הרבעון השני של 2020 ירידות חדות: מדד ת"א 35 צלל ב-3.4% ות"א 125 נחתך ב-3.1%.
בבנקים נרשמו ירידות חריפות: פועלים נחלש ב-5.9%. גם מניות הביטוח ספגו ירידות חדות: כלל נפלה ב-8.8%, הראל ב-6.6% והפניקס ב-5.3%. נאוי התרסקה ביותר מ-16% לאחר דוחות. עוד אחרי הדוחות: תמר פטרוליום זינקה ב-15.1%, קסטרו צנחה ב-11.8%, פרטנר צללה ב-6.4% לאחר שהוט הודיעה לה אתמול כי לא תושלם העסקה לרכישתה. למרות הורדת הדירוג ע"י מעלות - קבוצת דלק טיפסה ב-3.5% בראש המדד המוביל, בתחתית פתאל שנפלה ב-10.5%.
הצרות של דלק: לאחר קריסת המנייה במעל ל-80% מתחילת 2020, מעלות מורידה את דרוגי הקבוצה מ:ilA ל-ilBBB, ומשאירה ברשימת מעקב עם השלכות שליליות.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: Gettyimages)
מדלק נמסר: "לקבוצת דלק מגוון של נכסים מצויינים בארץ ובחו״ל שצפויים לייצר לה תזרימים בהיקפים משמעותיים בשנת 2020 ובשנים הבאות, ולספק לקבוצה גמישות פיננסית מירבית, בהתאם. כפי שמצויין גם במסגרת הודעת הדירוג של מעלות, החברה נמצאת בתהליכים להגדלת מקורות המימון שלה המתבססים בין היתר על מכירת חברת הבת דלק ישראל, על קבלת הלוואה בגין התמלוגים מכריש תנין ועל איגוח תמלוגי העל בגין מאגר לוויתן. מדובר על שורה של פעולות משמעותיות שבהן מתמקדת הקבוצה בימים אלה שמטרתן להגביר את הנזילות ולחזק את ההון בתקופה הנוכחית שבה השווקים הגלובליים נמצאים במשבר כלכלי מתמשך, בעקבות משבר הקורונה העולמי הפוגע במרבית החברות בעולם והירידה במחירי הגז והנפט. קבוצת דלק היא קבוצה חזקה, עם נכסים מצויינים, והיא תדע לעבור את המשבר בהצלחה, ולצאת ממנו מחוזקת".
החודש הגרוע ביותר בענף הגמל: המסלולים הכלליים איבדו 9%, המנייתיים ירדו 18%: באדיבות הנפילות בבורסה המקומית ובבורסות חו"ל, בשל משבר הקורונה - מנתוני בית ההשקעות מיטב דש עולה כי מתחילת 2020 איבדו המסלולים הכלליים 11.4% ומסלולי המניות נחתכו ב-24%. נזכיר כי את 2019 סיימו הקופות הכלליות בתשואה של עד 15%.

ישראל השלימה את הנפקת האג"ח הגדולה בתולדותיה

לאחר שהממשלה הכריזה על תוכנית סיוע של עשרות מיליארדי שקלים - האוצר יצא להנפקת חוב ענקית שתסייע למימון של חלק מהתוכנית. הלילה השלים החשב הכללי גיוס אג"ח בשווקים הבינלאומיים בהיקף כולל של חמישה מיליארד דולר, מתוכם מיליארד דולר לטווח של 100 שנה.
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, אמר הבוקר כי בחינת שני אמצעי המדיניות שהופעלו, המדיניות התקציבית והמוניטרית, מלמדת כי "בנק ישראל סיפק עד כה מענה הולם ומיידי למשבר הקורונה, בצורה של הפחתת דרישות ההון מהבנקים, תכנית של רכישות אג"ח, מכרזי החלף ועוד. מנגד, החלק של משרד האוצר בתכנית הסיוע, שאמור להיות המשמעותי בהשפעתו, נראה מצומצם ולא מספיק. להערכתנו, יש צורך מיידי בשיקוף מלא לציבור של מכלול חבילת הצעדים שהוצגה, תוך הרחבת הסיוע לסקטור העסקי, ובעיקר לעסקים קטנים ובינוניים שמעסיקים חלק גדול מהמועסקים במשק".
בפמן מעריך עוד כי "התוצר המקומי יתכווץ בכ-2.7% בשנת 2020 (הערכה דומה לזו של חטיבת המחקר של בנק ישראל, מינוס 2.5%, שפורסמה ב-24 במרץ השנ), תוך עלייה חדה בשיעור האבטלה לרמות של 7% עד 9% (בממוצע שנתי). הפגיעה החמורה והמיידית במצבם הכלכלי של עסקים ומשקי בית רבים, צפויה להוביל, להערכתנו, להתכווצות הצריכה הפרטית, לירידה בהשקעות בענפי המשק ובבנייה ולפגיעה בפעילות סחר החוץ של המשק, הן בתחום הסחורות והן בתחום השירותים. כמו כן, העלייה החדה בתביעות לדמי אבטלה, במקביל לירידה החדה בהכנסות המדינה ממסים, צפויים להוביל לעלייה חדה בגירעון הממשלתי באמצעות "המייצבים האוטומטיים".
אתמול ננעלה הבורסה בתל אביב במגמה חיובית, בתום יום מסחר תנודתי: מדד ת"א 35 טיפס ב-2.5% ות"א 125 התחזק ב-2.2%. עליות נרשמו בכל הסקטורים - ת"א בנקים קפץ ב-2.8%; פתאל המריאה ביותר מ-19% ובמחזור חריג, טבע ב-11%, בזן כמעט ב-13%.
בסיכום הרבעון הראשון ירד מדד ת"א 35 נפל ב-21%, בעיקר בשל נפילה של 17% בחודש מרץ לבדו. במדד ת"א 125 התמונה דומה למדד הבכיר, עם נפילה של 21% בשלושת החודשים הראשונים של השנה וירידה של 17.2% בחודש מרץ; ת"א 90 איבד 21.6% מתחילת השנה וסגר את מרץ עם ירידה חודשית של 18.1%.
פורסם לראשונה: 07:58, 01.04.20