הישראלים הפסיקו לטוס לחו"ל והמס המשולם על סיגריות מזנק. בכל חודש לאחרונה גבתה רשות המיסים 86 מיליון שקל בממוצע יותר כמס על סיגריות מאשר בחודשים שלפני הקורונה. בשנה מדובר ביותר ממיליארד שקלים תוספת מס לקופת המדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בקרב יבואני ויצרני הסיגריות בישראל מייחסים את העלייה המפתיעה לשלוש סיבות: ישראלים לא טסים לחו"ל ולכן רוכשים את כל הסיגריות בארץ, ללא ההנחה ממס על פאקט, מעברי הגבול לירדן ולמצרים סגורים וכך נמנעות הברחות של סיגריות לשוק המקומי מדי חודש במיליוני שקלים, והציבור עצבני יותר נוכח המצב הבריאותי והכלכלי ולכן רבים הגבירו כמויות העישון.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

מוצרי טבק הם מוצרים שמוטל עליהם מס גבוה במיוחד, בדומה למוצרי אלכוהול, וסחר לא חוקי בהם מאפשר לסוחר למכור אותם בהנחה ביחס למוצרים החוקיים, לא לשלם בגינם את המס וכך לגרוף לכיסו את הרווחים. רק לשם השוואה, חפיסת מרלבורו עולה בירדן כמחצית ממחירה בישראל. על פי הערכות עולמיות, כ-6-10% מכלל הסיגריות הן מוברחות, ובישראל בלבד ההערכות של העוסקים בענף מדברות על למעלה מ-25%.
נתב"ג הוא לא הנתיב היחיד או המרכזי של הברחת הטבק לישראל. הברחות של סיגריות מהמדינות השכנות גורעות, לדברי גורמים בענף, עשרות מיליוני שקלים מדי חודש מהכנסות המדינה על סיגריות. ההברחות גורמות למכירת סיגריות במיליוני שקלים, חלקן מזויפות, בשווקים. "יש יותר ממיליארד שקל מיסים שלא נגבים בשנה, כיוון שאין די אכיפה בתחום הברחת הסיגריות", טענו בסוף השבוע גורמים בענף.
הגורמים ציינו כי בשנים האחרונות יותר ויותר שטחים חקלאיים ברשות הופכים בחודשי הקיץ לשטחי גידול של טבק, והמגדלים מקפידים על איכות הגידולים. בשל חוקי המכס, המס הוא רק על הטבק ולא על המארזים, נייר הגלגול או הפילטר. הטבק הגדל בשטחים נקצר בסוף הקיץ וכפרים שלמים בשטחי הרשות הופכים למפעלים לייצור וגלגול סיגריות, כאשר הנייר והפילטרים מיובאים ללא כל בעיה ובאופן חופשי. התוצאה: הסיגריות מייצור מקומי מועברות לישראל ומופצות על ידי סוכנים ברחבי הארץ.
מרשות המיסים נמסר כי אכן נרשמת עלייה גדולה בגביית המס אך הדבר נובע בעיקר מכך שישראלים לא מצטיידים בסיגריות בדיוטי פרי בנמלי הארץ ובשל עלייה בעישון. "אנו חושפים לא מעט הברחות של סיגריות בימים כתיקונם, אולם נכון הוא שכעת יש עלייה גדולה בגביית המיסים".