עשרות מקרים חמורים וכואבים על ניצולי שואה שרעבים ללחם פורסמו לאחרונה בתקשורת. דווקא מכיוון לא צפוי באה לחלקם הישועה. רשות המיסים ביצעה מהלך ייזום רחב היקף למימוש זכויות מס של ניצולי שואה ולקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שיחול מחר, הודיעה היום (ג') הרשות כי הושבו עד כה החזרי מס בסך של כ-4 מיליון שקלים במסגרת המבצע ל-125 ניצולי שואה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנתונים עד כה מראים כי החזר המס הממוצע עומד על כ-31,600 שקל, והחזר המס הגבוה ביותר עומד על 599,048 שקל לניצול אחד, שלא ידע כלל כי הכסף מגיע לו. משרד מס הכנסה חיפה הוא השיאן בכמות ניצולי השואה שהשיב להם מס - 17 ניצולים, ומשרד מס הכנסה כפר סבא הוא השיאן בסך ההחזר שעומד על סך כולל של 1,090,158 שקל.

במסגרת המהלך, הרשות פנתה לכ-600 ניצולי שואה שאותרו על ידה בעקבות מידע שהתקבל מהרשות לניצולי שואה, כמי שאינם מממשים את זכאותם להטבות מס בשל נכות רפואית מזכה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים או חוק נכי המלחמה בנאצים, וקראה להם להגיש בקשות להחזרי מס לשנים קודמות. מדובר בניצולי שואה שהגישו בעבר דו"חות או בקשות להחזר מס אולם לא כללו את הנכות הרפואית וכן כאלו שלא הגישו דו"חות כלל.
כדי להבטיח את מימוש זכויות המס של הניצולים בנתה הרשות מעטפת שירות כוללת, בנוסף למכתבים שנשלחו ע"י מחלקת שומת פרט בחטיבה לשומה וביקורת. נציגי מרכז המידע של הרשות פנו בימים האחרונים טלפונית לכ-450 ניצולי שואה שלא הגישו דו"חות או בקשות להחזר מס במרוצת השנים והסבירו להם או לבני המשפחה שלהם בהרחבה מה נדרש לעשות. כדי לבקש את ההחזר, בין השאר היה עליהם למלא פרטים, לצרף מסמכים, הוסבר לאן לשלוח אותם, מהו מספר השנים אחורה שעבורן ניתן לבקש החזר וכדומה.
באחת משיחות הטלפון שערכו נציגי מרכז המידע, סיים ניצול השואה את השיחה באמירה מרגשת במיוחד: "אני מודה לך עם דמעות בעיניים". במקביל עובדי משרדי מס הכנסה פנו טלפונית לכ-150 ניצולים שהגישו בעבר דו"חות או בקשות להחזר וביקשו מהם לשלוח דו"חות מתוקנים.
בימים הקרובים צפויה הרשות לפנות לכ-100 ניצולי שואה נוספים ולעדכן אותם כי באפשרותם להגיש בקשה להחזר מס בשל נכות רפואית מזכה. כמו כן יישלחו מסרונים ואנשי המס יתקשרו שוב לאותם ניצולי שואה שטרם מימשו את זכאותם וטרם הגישו בקשות להחזרי מס או דו"חות מתקנים, למרות הפנייה בכתב ושיחת ההסבר הטלפונית.