קיבלתם הצעת מחיר זולה במיוחד? לא בטוח שאתם הולכים לחסוך כסף. מהן השיטות של חאפרים בתחום האיטום ואיך תבטיחו שלא תיפלו על אחד כזה? בדקנו.

עובדים ללא הכשרה בתחום

כן, גם איטום מצריך הכשרה, ידע לגבי תקנים, מומחיות וניסיון. כדי להימנע ממצב שבו אתם משלמים ממיטב כספכם למי שכלל לא עבר הכשרה מסודרת, ערכו בירור מקדים.
כבר בשלב השיחה הטלפונית, תשאלו את בעל המקצוע אם יש לו תעודת אוטם מורשה. התעקשו שיביא את התעודה איתו, ואל תסתפקו באמירה בעל פה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קיבלתם הצעה זולה מדי? אל תפלו למלכודת

אם קיבלתם הצעת מחיר נמוכה משמעותית עבור איטום הגג, זה אמור להדליק לכם נורה אדומה. בעל מקצוע חאפר, אולי יגבה סכום נמוך משמעותית, אך איכות החומרים והעבודה יהיו בהתאם.
אפשרות נוספת היא שלאחר שהוא יסגור אתכם, ביום העבודה הוא יוסיף תוספות שונות ומשונות, יטען שהמחיר לא כולל כמעט כלום, ויעמיד אתכם במצב לא נוח, במהלך העבודה או בסיומה.
לכן, לא משנה מהו המחיר שאתם סוגרים, ודאו מה הוא כולל בדיוק, מה מחיר החומרים ומה משך האחריות. שאלו מה יכול לגרור תוספת, גם אם היא מתגלה רק במהלך העבודות, ואל תתביישו לרדת לכל הפרטים הקטנים.

מתעצלים לפנות את הגג לפני האיטום

בין אם הצעת המחיר נמוכה או לא, יש דבר אחד שעליו אין להתפשר אם אתם אוטמים את הגג עם יריעות ביטומניות: פינוי הגג. בהיעדר פינוי של דוודי שמש, קולטי שמש, אנטנות, מזגנים או כל חיבור אחר לגג, אתם מזמינים צרות.
מדוע? משום שמספיק כשל איטום אחד, בשביל שמים יחדרו אל תוך הגג ויגרמו לבעיות רטיבות. מאוד סיבה, נסו להימנע ממצב שבו קבלן איטום מבצע תיקון מקומי, שכן הדבר ישלול מכם אחריות. תמיד הוא יוכל לטעון שהסיבה לרטיבות היא כשל איטום של בעל המקצוע הקודם.
שימו לב, שנקודות התורפה העיקריות באיטום הוא בחיבורים. אם יריעות האיטום לא מולחמות היטב, אם אין 'רולקות' (עלייה של כ-25 ס"מ עם היריעות לכיוון קירות הגג) ואם יש אזורים שאינם נאטמים – העבודה אינה מקצועית.

חוסכים עליכם ביריעות זולות יותר

עבור מי שאינו מבין בתחום, ההבדל בין יריעה בעובי של 4 מ"מ ל-5 מ"מ, אכן נשמע זניח. ואולם, אל תתפשרו. פערי המחיר נמוכים, ולא מצדיקים שתתפשרו על איכות יריעות האיטום שלכם. גם אם מוצעת לכם הנחה, דעו כי את המחיר תשלמו באיכות האיטום.
מדוע אם כך נמכרות יריעות בעוביים שונים? משום שלעתים מיישמים יריעות על גג שכבר עבר איטום בשכבת זפת. במקרה כזה, אולי ניתן להסתפק בעובי של 4 מ"מ, או רק במקרה שהיריעה היא אחת משתי שכבות של יריעות.
אחרת, ממש לא מומלץ להתפשר על הסוג הדק יותר. עבור הקבלן מדובר ברווח משמעותי, שכן הוא רוכש את החומרים בסיטונאות. עבורכם, מדובר בהפרש קטן במחיר, וקבלת תמורה הרבה פחות איכותית עבור הכסף שאתם משלמים.

חוסכים עליכם בזפת

ודאו שהזפת שבעל המקצוע שם על הגג שלכם היא זפת תקנית. זפת תקנית היא של 25/75. איך תבדילו אם אינכם בעלי מקצוע? לרוב, היא מגיעה בחבית חדשה בצבע אפור.
אם החבית ישנה, וכבר עברה חימום מספר פעמים, מיד תבחינו בכך. כמו כן, ודאו שכמות הזפת שמורחים לכם על הגג היא כמות של קילו וחצי לכל מ"ר. פחות מכך, מדובר בעבודה רשלנית.

לא נותנים לכם להיות נוכחים בשטח בזמן העבודה

אם סיכמתם על שילוב יריעות פייברגלס בין שתי שכבות הזפת, אל תסתמכו על הבטחה בעל פה, אלא בדקו היטב במהלך העבודה שהוא אכן מניח אותן.
נכון, זה אולי יגרור מכם הפסד של כמה שעות עבודה, אך זו הדרך שלכם לוודא שאתם אכן מקבלים את התמורה לכספכם. חאפר, יבקש שתרדו מהגג, ויטענו ששמה אותה מתחת, ולא תהיה לכם דרך לבדוק זאת לאחר הנחת הזפת.

מרצפים את הגג? אל תתפשרו על בדיקת הצפה

ממש כפי שמי הגשמים לא ירחמו על הגג שלכם בשעת סערה, כך בדיקת הצפה נועדה לעשות בדיקה מקדמית מיד בסיום האיטום. זה קריטי בייחוד במצבים שבהם אתם מבצעים איטום לפני ריצוף הגג. כך, אם מתגלית תקלה, זה מונע מכם שבירת ריצוף, ומוזיל משמעותית את העלויות. בדיקת הצפה היא למעשה מילוי של הגג במים עד לגובה הרולקות (מעין פאנלים), והשארתם למשך שלושה ימים.
אגב, בהקשר הזה, חשוב מאוד שאפילו לפני שלב האיטום, תוודאו שהשיפועים על הגג או במרפסת תקינים, ומאפשרים ניקוז תקין של המים. כדאי להקפיד על נקז מים כפול (מתחת ליריעות הביטומניות ומעל מפלס הריצוף).

מנצלים את העובדה שאתם לקוח שבוי שלהם

גם אם המחיר ששילמתם בשלב איטום הגג הוא ממוצע או נמוך יחסית, דעו שאתם יכולים למצוא את עצמכם לקוח שבוי של בעל המקצוע. זאת, משום שאם הוא לא יהיה זה שמסייג את הגג, הוא יוכל להתנער מאחריות.
מדוע? אם ביצעתם איטום בזפת חמה, תצטרכו להקפיד על סיוד לגג אחת לשנה. נהוג להעניק אחריות של חמש שנים עבור איטום מסוג זה, אך ורק בתנאי שאותו בעל מקצוע הוא שמתחזק את הגג. כלומר, שאחת לשנה הוא זה שמבצע בדיקת תקינות וזיפות. אם מתגלים סדקים בזפת, הוא יכול למלא אותם לפני העונה הגשומה, ולמנוע מצב של חדירת מי גשמים במקום שבו נפערו הסדקים.
שימו לב, שכדי שלא תמצאו את עצמכם מתנהלים מול חאפר שמגדיל את עלות הסיוד מדי שנה, עליכם לדאוג שהכל יהיה מוסכם בכתב. כלומר, שיהיה כתוב במפורש שהוא מעניק לכם אחריות של חמש שנים, ומהי עלות הסיוד מדי שנה.
2 צפייה בגלריה
כך עובדים במקצועיות: מנקים את הגג ומיישמים יריעות גם על המעטפת
כך עובדים במקצועיות: מנקים את הגג ומיישמים יריעות גם על המעטפת
כך עובדים במקצועיות: מנקים את הגג ומיישמים יריעות גם על המעטפת
(צילום: shutterstock)

מתנערים מאחריות או מחליפים את שם החברה

"חאפרים, נוהגים להחליף שמות של חברות וכן את הלוגו, ולהקשות עליכם להשיג אותם כשמתגלות תקלות", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"את הפרטים האישיים שלהם, הם לא יכולים לשנות בקלות, לכן זו הדרך שלכם להגיע אליהם, במקרה שיתגלו כשלי איטום חמורים ותסבלו מבעיות רטיבות במהלך העונה הגשומה".
זכרו שאיטום טוב נמדד לאורך זמן, ולא רק בעונה הגשומה הראשונה. הוא אמור להחזיק מעמד כ-5 שנים (במקרה של זפת) או 10-20 שנה (במקרה של איטום עם יריעות ביטומניות).
עוד כתבות בנושא:
כיצד להקטין את הסיכוי שניפול בפח?
מוקד השירות: "ודאו שעל גבי כתב האחריות מופיע אותו הלוגו שמופיע על הקבלה שאתם מקבלים. דאגו לקחת את שמו המלא של בעל המקצוע ואת שם תעודת הזהות שלו".
מדוע?
"מפני שרוב החברות בתחום האיטום הן 'עוסק מורשה'", מציינים במוקד השירות.
"במקרה זה, תעודת הזהות של בעל העסק זהה למספר החברה. הדבר בהחלט יסייע לכם אם תרצו לאתר את בעל המקצוע במקרה שתגלו כשלים באיטום. זה קריטי בייחוד בעבודות איטום שעלו לכם הרבה מאוד כסף (יריעות ביטומניות על שטח גדול יחסית של הגג)".
פורסם לראשונה: 19:38, 31.01.21