רגע לפני שאתם ממהרים לגשת לשלב הביצוע של בית החלומות שלכם, עצרו. מוטב להשקיע יותר בשלב התכנון, כדי למנוע טעויות, פשרות ועלויות תיקון מיותרות. אם רכשתם קרקע, ואתם לפני בניית בית פרטי, אתם נמצאים לפני אחד הפרויקטים הגדולים והמשמעותיים בחייכם, סביר להניח.
חסכתם כסף, חלמתם, חיכיתם שנים, ועכשיו נשאר לכם לדאוג שזה יקרה גם במציאות, ושכשתקבלו את המפתחות לבית, יהיה לבית שישרת אתכם, ולא אתם אותו.
מהם העקרונות, שאם תלכו על פיהם, תתאימו את הבית לצרכים המדויקים שלכם? לפניכם המדריך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)

עיקרון ראשון: הגדרת רצונות, צרכים וחלומות

השלב הראשון הוא שלב שבו ניתן להתפרע. הוא לא עולה כסף, אבל הוא בהחלט יכול לחסוך כסף בהמשך, כשתגלו שלא דאגתם לתכנן את הדבר שהכי חשוב לכם, בעצם.
"בבואכם לאפיין את הבית ולהגדיר מה אתם רוצים שיהיה בו, שבו עם עצמכם וכתבו את כל הרצונות, הצרכים, המאוויים והחלומות שלכם", ממליץ המהנדס אלי הראל, מחבר הספר "בונים על הפרטים הקטנים". "כתבו או ציירו את כל מה שכמוס בלבכם, כל מה שאי פעם חשבתם שיהיה לכם בבית. לדוגמה: בית קטן עם וילונות לבנים, דלת כניסה חצי שקופה, גג אדום ומרפסת גדולה, שולחן פינג־פונג גדול מתחת לפרגולה. זו הפעולה הכי כיפית, כי כאן אתם מפליגים על כנפי הדמיון. אל תדאגו, סינון הדרישות יבוא מאליו בהמשך, כדי שהן יהיו תואמות זו לזו, ריאליות ובנות ביצוע".
לא כדאי לזלזל בשלב זה, כי פעמים רבות הגשמת החלום לא כרוכה בהכרח בתוספת משמעותית של כסף, כל עוד היא חלק מהתכנון המוקדם.
לעומת זאת, אם היא מגיעה בסוף התכנון כגחמה של הרגע האחרון, ייתכן שהיא תעלה הרבה יותר. לכן, כדאי לשים על הכתב את כל הרצונות, כי ייתכן שחלקם יתממשו במציאות, אף ללא תוספת מחיר.
"אמנם לא ניתן לממש את כל החלומות: למשל, אם יש לכם שטח מוגבל, לא בטוח שתוכלו לבנות וילה מרווחת עם עשרה חדרים בקומה הראשונה", אומר הראל. "ואולם, יש דברים, לעתים קטנים, כמו החלום לפסנתר כנף במרכז הסלון. אם זה דבר שיקר ללבכם, כדאי שתתעקשו עליו, כבר בשלב התכנון, כדי שלא תחיו בהרגשה של החמצה תמידית.
"ישנם דברים, שאם לא תתעקשו עליהם מראש, יגרמו לכם להתחיל בשיפוץ זמן קצר לאחר המעבר לבית, וזה בהחלט לא כלכלי ומיותר. בשלב הסינון, תצטרכו להפריד בין דברים שהם בבחינת חובה עבורכם, ודברים שהם רשות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)

עיקרון שני: תכנון הנדסי, פרקטי ונכון של הבית

זהו עיקרון רחב שכולל את פרטי הפרטים ואת ההשלכות ההנדסיות והטכניות של הצרכים והרצונות שלכם.
הראל: "למשל, בשלב זה תהיה התייחסות לסוגיות כמו נגישות ומי מיועד לגור בבית בשני העשורים הקרובים, לאיזה כיוון יפנו הסלון והמרפסת, עד כמה הבית יעיל אנרגטית, מהן המגבלות הקונסטרוקטיביות אם יש וכן הלאה".
שם המשחק הוא אפיון. נסו לאפיין את פרטי הפרטים של הבית שלכם ומה אתם רוצים ממנו. זה יקל על המתכננים וייתן לכם את התוצאות שביקשתם. "רק אתם יודעים מה אתם רוצים מהבית כיום ומה תרצו ממנו בעתיד", אומר הראל. "בדקו מהן ציפיותיכם ממנו ביום־יום ומה בשבתות וחגים. האם אתם טיפוסים המרבים לארח, האם אתם שומרי שבת, האם אתם נדרשים גם לעבוד מהבית ומה סוג העבודה שאתם מבצעים. כל התייחסות לאורח החיים שלכם, תשפיע ישירות על התכנון ועל העיצוב העתידי. לכן, שבו עם עצמכם כדי לברר מה חשוב לכם ואיך אתם יכולים לשפר".
צריך לזכור שבית בונים, בדרך כלל, פעם אחת. ככל שתשקיעו זמן באפיון ובתכנון, תוכלו להפיק מהבית את המירב".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)
ישנם אנשים רבים שמגיעים לתהליך עם חלום כללי ומעורפל, אך מתקשים להכריע כשזה מגיע לשלב קבלת ההחלטות. מה ניתן לעשות כדי להקל על התהליך?
הראל: "בהחלט יש אנשים שאינם מחליטים מהר. הם מגיעים מאוד לא מגובשים לאדריכל, משנים את ההחלטות שלהם ולא שומרים על קו עקבי. במקרה הזה, תהליך התכנון מתמשך. בשלב מסוים הם נדרשים להחליט, כי צריך כבר לסיים את התכניות ואי אפשר למשוך את הפגישות עד אין־סוף.
"הבעיה היא שבתהליך הבנייה מתחילות ההתלבטויות מחדש. במקרה כזה משך זמן הבנייה מתארך, ואז עלות הבנייה גדלה בגלל שינויים ותוספות".
לכן, עוד לפני שפונים לאדריכל ולמעצב, ולפני שמקבלים הצעות מחיר, כדאי מאוד לעשות שיעורי-בית, לראות בתים לדוגמה, להסתובב באולמות תצוגה ולנסות להגיע כמה שיותר מגובשים.
ככל שיצטמצמו הנושאים שלגביהם נדרשת הכרעה, עלויות הבנייה יקטנו בחישוב כולל, והבית יהיה יותר מותאם לאורח החיים ולרצונות.

עיקרון שלישי: נגישות לצורכי תחזוקה

נושא חשוב זה אינו זוכה לתשומת לב מספקת בימינו. כל בית מצריך תחזוקה, ובבתים פרטיים הדבר אף כרוך בעלויות לא מבוטלות בכלל.
"בשלב התכנון, חשוב מאוד להתייחס לשאלה כיצד ניתן לגרום לתחזוקת הבית להיות קלה יותר", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כלומר, נישת גבס בחלל כפול, תהפוך למצבור אבק. האם אתם מודעים לעובדה שתצטרכו סולם גבוה במיוחד, וטיפוס הכרוך בסיכון, וכל זאת על מנת לנקות משם אבק? האם תידרשו להתקין פיגומים בשביל להחליף נורה בשנדליר שתלוי בגובה רב? האם יש גישה נוחה לרכיבים פנימיים של מערכת מיזוג? או שכל תיקון יחייב מיני-שיפוץ ופירוק תקרות גבס?".
הראל: "חשוב שניתן יהיה לגשת לכל אלמנט בבית שמצריך תחזוקה, מבלי שהדבר יסכן את דיירי הבית, יגרור עלויות גבוהות של בעלי מקצוע שגובים תוספת עבור מורכבות גישה או לגרום לטרחה מיותרת".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)
"כשממקמים דודי שמש וקולטים על גג רעפים, צריך להתייחס לעניין של עד כמה נוחה ובטוחה הגישה אליהם", מדגישים במוקד השירות. "פעמים רבות אנשים חושבים שדוד שמש לא מצריך כמעט תחזוקה, ומדי פעם מוכנים לשלם למתקין דוודים תוספת עבור מורכבות הגישה. בפועל, זה אומר שהדוד שלכם לא יזכה לתחזוקה שוטפת. האם כדי לשטוף את פני הקולטים או לתקן נזילה קלה תצטרכו להזמין איש מקצוע עם משאית מנוף, שרק היא עשויה לעלות לכם כ־2,500 שקלים?".
לדברי הראל, "התקן הישראלי 1525, חלק 2, העוסק ב'ניהול תחזוקת בניינים: בנייני מגורים וסביבתם הקרובה – מערכות שירות', ממליץ לבצע אחת לשנה בדיקות למערכת הסולרית.
"בין היתר, התקן קובע כי מומלץ לבצע בדיקה חזותית של שלמות המערכת, גילוי דליפות ונזילות בדוד, בקולטים ובצנרת. כמו כן, יש לבצע בדיקת שלמות הזכוכית של קולטי השמש, ניקיון הזכוכית מפני האבק המצטבר עליהם, כדי שהאפקטיביות שלהם תהיה טובה יותר. לקראת החורף, מומלץ לבצע גם בדיקת שלמות העיגון של התושבות, של הדוד ושל הקולטים כדי לראות שאין בעיית בטיחות. המערכת של דוד השמש מעוגנת לגג ואמורה להחזיק מעמד בסערות החורף".
לכן, בהתייחס לדוגמה זו, שהיא אחת מיני רבות, תכנון מוטה תחזוקה יאפשר לכם להוזיל עלויות לאורך השנים. "למשל, אם החלטתם שבבית שלכם יהיה גג רעפים, דרשו מהמתכנן שלכם שיהיה גם גג שטוח קטן", ממליץ הראל. "על הגג הטכני הזה תמקמו מערכות שונות כמו קולטים של דוד השמש ומזגנים. כמובן שעליכם לוודא שמתוכננת גישה בטיחותית אל הגג ושקיימת תשתית ניקוז למי הגשמים".
לדבריו, "באותו אופן יש להתייחס לכל המקומות שעלולה להיות אליהם גישה בעייתית. הנושאים השכיחים ביותר הם מזגנים (מיקום המנועים של המזגנים), דודי שמש (ניקוי קולטים, תיקון דליפות של הדוודים), וחלונות גבוהים".

עיקרון רביעי: עלויות הבנייה והתחזוקה השוטפת

תכנון תקציבי מהווה גורם חשוב מאוד בתכנון הבית. "לא כדאי לתכנן בית גדול מדי אם אין יכולת כלכלית לבנות אותו ובעיקר לממן את עלות התחזוקה", אומר הראל.
"כשאומרים שבית פרטי הוא 'בור בלי תחתית' אכן מתכוונים לכך. לכן, כשמתכננים בית פרטי, צריך לקחת בחשבון לא רק את עלויות הבנייה שהן חד-פעמיות, אלא גם את העלות המצטברת של תחזוקת בית שכזה, שכן תחזוקה אינה מותרות, אלא היא חלק טבעי וקריטי לחיים בבית.
"למשל: שטח בנוי גדול יותר, יגרור עלויות בנייה גבוהות יותר, אגרת בנייה גבוהה יותר לרשות מקרקעי ישראל ולרשות המקומית, יותר עבודות נגרות, גופי תאורה וטקסטיל".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)
הוצאות שוטפות לתחזוקה יהיו עלויות ארנונה. ככל שהשטח הבנוי גדול יותר, כך עלויות הארנונה יגדלו בהתאם.
"שיקול נוסף הוא חשבון החשמל שלכם: עלויות קירור וחימום של שטח גדול, עלויות תאורה, עלויות ניקוי (או משך ניקוי)", מציינים במוקד השירות. "לכן, אולי כדאי להשקיע יותר בשלב התכנון במערכות מתקדמות וחסכוניות יותר, בבידוד הבית, בפתרונות תאורה טבעית ובאוורור טבעיים – שכן אלו הם בבחינת הוצאה חד-פעמית, שמקטינה עלויות של תחזוקה שוטפת".
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersotock)

עיקרון חמישי: להתייחס לשינויים עתידיים שתרצו לעשות

עד כמה שזה אולי ישמע מפתיע, בית הוא דבר דינמי. הראל: "הצרכים שלנו משתנים בפרקי זמן של 8-10 שנים. כלומר, אם אתם זוג צעיר עם ילדים קטנים, כדאי לדעת שילדים קטנים רוצים להיות ביחד באותו חדר.
"ואולם, תוך מספר שנים, שחולפות הרבה יותר משנדמה, הילדים מתבגרים וכל אחד רוצה את הטריטוריה שלו. ושוב, כעבור מספר שנים, הילדים עוזבים את הקן. במקרה כזה, תחזוקת בית גדול, יכולה להיחשב להוצאה מיותרת: עלויות ארנונה, ניקיון, תאורה, חשמל, מיזוג".
פעמים רבות, יש צורך בהתאמת הבית לצורכי הקמת משרד או קליניקה, להשכיר חלק מהשטח או להפוך אותו ליחידת דיור לאחד הילדים.
הראל: "במקרה כזה, כדאי שהתכנון הראשוני יהיה כזה שגמיש לשינויים עתידיים, שבהכרח יגיעו. למשל, הכנות לכניסה נפרדת, הכנה למעלית לקראת שנים שבהם תידרשו לה, הכנת תשתית לחדר אירוח עם מקלחת ושירותים צמודים.
"גם אם בשלב זה, לא תבנו אותם, שלב התכנון חייב להתייחס להכנה לנקודות ביוב, מים, חשמל, תקשורת וגז. הכנת התשתיות, תהפוך את השדרוגים העתידיים לקלים, מהירים וזולים בצורה משמעותית. החלטות של מיקום מדרגות וממ"ד, ישפיעו רבות על שינויים עתידיים ועל היכולת לחלק מחדש את פנים הבית".
כמה יגבו בעלי המקצוע בשלבי בנייה ושיפוץ? למחירון המלא לחצו כאן
Ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 14:51, 26.07.20