נמלים, מקקים, יתושים ועש המזון – אנו בעיצומה של עונת המזיקים בבית. כשהילדים נמצאים, המטבח עובד שעות נוספות ולא תמיד יש מספיק זמן להקפיד על ניקיון, הם חוגגים. כך תיפטרו מהם ותמנעו את חזרתם לביתכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה ניתן לעשות כדי למנוע את כניסת המזיקים לבית מראש?

לא להשאיר שאריות מזון חשופות: "אחד ממוקדי המשיכה העיקריים למשיכת מזיקים ומכרסמים היא שאריות מזון", אומרת ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף הדברה ומזיקים במשרד להגנת הסביבה. "זה יכול להיות פירורים על הרצפה, על משטחי העבודה במטבח ובתוך הארונות. לכן, מומלץ להקפיד על ניקיון ועל אריזת המזון בשקיות או קופסאות סגורות".
לסגור פחי אשפה עם מכסה: "בייחוד בעונה החמה, חשוב לרוקן את פחי האשפה בתדירות גבוהה, ולהקפיד על שימוש בפח אשפה עם מכסה, בתוך הבית ומחוץ לו", מוסיפה ד"ר זגרון.
רשתות: "ישנם אזורים בישראל שפשוט לא ניתן לחיות בהם ללא רשתות, בשל מפגעי יתושים בגלים חוזרים ונשנים", אומרת ד"ר זגרון. "חשוב לוודא שהרשתות אינן קרועות או בלויות, ולהחליפן במידת הצורך.
5 צפייה בגלריה
ישנם אזורים בארץ שמחייבים רשתות על החלונות
ישנם אזורים בארץ שמחייבים רשתות על החלונות
ישנם אזורים בארץ שמחייבים רשתות על החלונות
(צילום: shutterstock)
לאטום סדקים בקירות: "תתפלאו, אבל לא רק קור נכנס דרך הקירות בחורף, אלא גם מזיקים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לכן, יש להקפיד לאטום סדקים שנפערו בקירות, באריחי הרצפה, בין משטחי העבודה ובין הקירות ליתר פתחי הבית (דלתות וחלונות)".
בדיקת מכסי ביוב: "לעתים, הפתרון הרבה יותר פשוט משנדמה, ומגלים אותו רק אחרי שיש כבר מכת מזיקים בתוך הבית", אומרת ד"ר זגרון. "יש לוודא שכל מכסי הביוב בקרבת הבית סגורים היטב, ולא מאפשרים כניסת מזיקים למערכת הביוב".
5 צפייה בגלריה
מים עומדים? הזמנה ליתושים
מים עומדים? הזמנה ליתושים
מים עומדים? הזמנה ליתושים
(צילום: shutterstock)

כיצד תוכלו להדביר בעצמכם?

"הצרכן הביתי יכול להשתמש לבד רק בתכשירי הדברה המיועדים לשימוש הקהל הרחב", מדגישה ד"ר זגרון. "כלומר, אם רשום על תכשיר מסוים שהוא לשימוש חקלאי בלבד, צריך להבין שהוא מאוד מסוכן ואסור לשימוש בסביבה הביתית.
לדבריה, "אין לרכוש או להשתמש בתכשירים שכתוב עליהם שהם לשימוש מדביר בלבד – לרוב, אלו מגיעים בריכוזים המיועדים לבעלי מקצוע, אשר יודעים כיצד להשתמש בהם מבלי לסכן אתכם. יש מספיק תכשירי הדברה שכתוב בהוראות היצרן שלהם כי הם מתאימים למשתמש הביתי".
"יש להרחיק את תכשירי ההדברה מהישג ידם של ילדים, ממקור חום או מאש גלויה", מוסיפה ד"ר זגרון. "אם מגלים מקק אחד או שניים בבית, תכשיר ריסוס יכול להספיק. לעומת זאת, אם יש מכה רצינית יותר של מקקים בבית, יש טעם להזמין מדביר שיטפל גם בבורות הביוב. במקרים חמורים יותר, יהיה צורך גם בפנייה לרשות מקומית, כי מדובר בשכונה שבה המפגע הוא משמעותי".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פחות תרסיסים, יותר פיתיונות

"בשנים האחרונות עולם ההדברה משתנה, ומצמצם את השימוש בתרסיסים, לטובת שיטות הדברה מתקדמות וייעודיות לכל מזיק", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "שני הפיתיונות המוכרים ביותר לטיפול בנמלים ובתיקנים הם פיתיונות הרעל ומדבקות הפיתיון. פיתיון רעל, הוא פיתיון ג'ל שמעורבב עם חומר הדברה".
"ישנם תכשירי פיתיונות נגד נמלים שמיועדים לשימוש ביתי", מוסיפה ד"ר זגרון. "לרוב, מספיקה כמות קטנה אותה ממקמים בפינות לא נגישות לילדים ולבעלי-חיים בבית. היתרון של פיתיונות הוא שהם מגיעים עד לקן הנמלים עצמו, ופותרים את הבעיה מהשורש. לרוב, הקן לא נמצא בתוך הבית, וזו הדרך היחידה לטפל במפגע".
"מדבקות פרומון מכילות את הורמון הפרומון שהוא ההורמון שהתיקן משחרר, וכך הוא מתקשר עם בני מינו", מוסיפים במוקד השירות. "מדבקות פרומון משחררות את ריח ההורמון התקשורתי, כך שהתיקן נמשך אל המדבקה ונדבק בה. הבעיה עם הפיתיונות היא שמדובר באמצעי שמטפל בבעיה, אך לא מונע אותה.
"אם תמרחו ג'ל להדברה נמלים בפינות המטבח אתם לא תמנעו מהנמלים מלהגיע אליכם הביתה", מסבירים במוקד. "מה שמונע מראש את הגעתן, הוא הקפדה על אמצעי מניעה כמו ניקיון, איטום יסודי של הבית ואריזת מזון היטב. בכל הנוגע לתיקן הגרמני ולנמלים, ריסוס בלבד לא יועיל. ריסוס יעיל נגד נמלים צריך להיות ישירות לתוך הקן שלהן, ואת תיקי התיקן הגרמני לא ניתן להדביר בריסוס, אלא רק בפיתיונות. חשוב לציין שלא כל פיתיון מתאים לכל תיקן או לכל נמלה, ויש להתאים את הפיתיון למזיק הספציפי".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
ומה לגבי טיפול נגד בעש המזון?
ד"ר זגרון: "תלוי בהיקף הנגיעות. אם מדובר בנגיעות נמוכה, לרוב ניתן לפתור אותה לבד. במקרה כזה צריך לנקות את הארונות בצורה יסודית, לשאוב ולסגור את המזון בכלים סגורים (עם עדיפות לכלי זכוכית, על פני כלים מפלסטיק). קיימים גם פתרונות לשימוש ביתי: מלכודות ומדבקות נגד עש. במקרה שהנגיעות בארונות המטבח גבוהה במיוחד, אין מנוס אלא להזמין מדביר".
צריכים מדביר? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"