משרד הבינוי והשיכון הטיל לראשונה עיצום כספי בגין עבירות חוק מכר על יזם שמכר דירה באמצעות הסכם אופציה. מדובר בקנס בגובה 223 אלף שקל שהטיל הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, על חברת קריגר נדל"ן טי.אל.וי בע"מ ובעלי החברה, אורן פילטר, בשל הפרות מכר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הודעת משרד השיכון, החברה ביצעה התקשרות עם רוכש דירה בפרויקט של החברה בקריית אונו על ידי שימוש בהסכם אופציה פיקטיבי. מתוצאות הליך הבדיקה המנהלי שהתקיים במשרד השיכון בנושא עלה כי מטרת הסכם האופציה הייתה לעקוף את הוראות חוק המכר.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בהליך המנהלי נמצא כי במסגרת התקשרות ב"חוזה אופציה", נגבו מרוכש דירה סכום כסף גבוה, המגיע ל-30% משווי הדירה, כאשר לרוכש ניתנת האופציה להשלים בעתיד 70% נוספים ולרכוש את הדירה. עוד נמצא כי ההסכם נעשה לגבי דירה ספציפית וכלל פרטים מובהקים של חוזה מכר. בסופו של דבר, הרוכש נשאר ללא הדירה וללא הכספים ששולמו למוכרים.

"המוכרים הם יזמים"

בסיום ההליך המנהלי קבע ממונה חוק המכר כי מדובר בגבייה של כספים בקשר למכירת דירה וכי חוק המכר חל במלואו על העסקה. עוד קבע הממונה כי "אינו מקבל את טענות ההגנה של החברה ובעליה. המוכרים הם יזמים אשר פעלו לקידום פרויקט נדל"ן. ידע כל יזם העוסק במכר דירות כי עליו להתנהל בזהירות יתרה בכל הקשור לכספים הנגבים מרוכשי דירות".
עוד הוסיף כי "הדבר נכון בקשר להסכמי מכר כמו שהוא נכון להסכמים אשר במהותם, מטרתם לעקוף את הוראות חוק המכר ולא כל הסכם המציג עצמו כהסכם אופציה, הוא אכן כזה, על פי מהותו. המבחן לעניין זה איננו כותרת ההסכם, כי אם תוכן ההסכם על סעיפיו השונים והמחויבות המשפטית אשר נוצרת בין הצדדים".
לדבריו, "בהתבסס על כלל המידע הכלול בהליך מנהלי זה, הוא אינו יכול לקבל מצב בו הסכם האופציה הוא הסכם לגיטימי אשר חוק המכר אינו חל לגביו. נשאלת השאלה למה לעצור ב-30% ממחיר הדירה? למה לא 90%? ככל שתתאפשר גבייה משמעותית כל כך בהסכם אופציה, כך נרוקן מתוכן את הגנות חוק המכר".
מהמשרד נמסר כי מקרה זה מתווסף למקרה נוסף במסגרתו הוטל לאחרונה עיצום כספי על בעלי החברה, אז נמכרה דירה בפרויקט אחר באמצעות הסכם הלוואה פיקטיבי אשר נמצא כי מטרתו - לעקוף את חוק המכר. עוד נמסר כי "קיימת חשיבות במתן בטוחות חוק מכר, ועל ציבור רוכשי הדירות שלא להעביר כספים למוכר דירה כאשר יש ספק לגבי חוקיות העסקה. ככל שעולה החשש בקשר לעסקת רכש דירה, ניתן לפנות ליחידת חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון להתייעצות".