משקיע חדש בשוק המזון בישראל: זאב וייס (54) מירושלים, עולה חדש מאוהיו, ארה"ב, שרוכש יצרני מזון קטנים בישראל. הוא ומשפחתו הם מבעלי חברת אמריקן גריטינגס (American Greetings), החברה השנייה בגודלה בעולם לכרטיסי ברכה (מודפסים ומקוונים), המגלגלת 2 מיליארד דולר בשנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה היא בין השאר בעלת הזכויות על "הולי הובי" - דמות הילדה הפופולרית שהופיעה בסדרת טלוויזיה, על ניירות מכתבים, יומנים, בגדים ועוד. בבעלות החברה גם רשת קלינטון קארדס (Clinton Cards), שלה 270 חנויות לממכר אגרות ברכה וממתקים בבריטניה, וכן בעלות על חברת קלאודקו אנטרטיינמנט (Cloudco Entertainment) מקליפורניה, שלה הזכויות על המותג "דובוני אכפת לי" (באנגלית Care Bears).
2 צפייה בגלריה
זאב וייס
זאב וייס
זאב וייס. קריית טלזסטון קרויה על שם סבא רבא שלו
(צילום: עמית שאבי)
ההתחלה הייתה ב-1906, כאשר ארווין סטון (במקור ספירשטיין), סבא רבא של וייס, מהגר יהודי מפולין, הסתובב בקליבלנד עם עגלה וסוס ומכר גלויות שרכש מחנות של דודו, שהגיע לפניו לאמריקה. בהמשך ייבא גלויות מהודרות מגרמניה, ולאחר מכן עבר לכרטיסי ברכה. בוויקיפדיה נכתב כי בתקופת מלחמת העולם השנייה סייעו כרטיסי הברכה של חברת אמריקן גריטינגס, בצבעי הדגל האמריקני, לשמירת הקשר בין המשפחות ליקיריהן שנשלחו לחזית, ולתחושת הפטריוטיות האמריקנית. ספירשטיין שימש כנשיא החברה עד 1960, חי עד גיל 102, ושימש דירקטור בחברה עד כמה שנים לפני מותו. שכונת קריית טלזסטון הדתית (קריית יערים) שליד ירושלים קרויה על שמו, מאחר שהוא זה שתמך בישיבת טלז הליטאית בזמן שפעלה בקליבלנד, לאחר שבחוריה ברחו מליטא. מאוחר יותר עברה הישיבה לקריית יערים.
במשך ארבעה דורות החזיקה המשפחה בחברה, שהמשיכה לשגשג. לפני שנתיים מכרה את השליטה (60%) לחברת השקעות אמריקנית, והיום היא מחזיקה ב-40% בלבד ממנה.
"לא תיכננתי להיכנס לשוק המזון. בחנתי רכישה של יצרנית שוקולד בריטית עבור הרשת שלנו באנגליה, ואז נתקלתי ב'הולי קקאו' הישראלית והחלטתי לרכוש אותם. כך הגעתי למסקנה שאני רוצה להתעסק בשוק של יצרני ארטיזן קטנים בארץ"
לפני ארבע שנים עלה וייס - איש דתי לאומי בהשקפותיו - לישראל עם משפחתו. הם מתגוררים במושבה הגרמנית בירושלים. גם אחיו, אלי וייס, ובניו עלו לארץ, מתגוררים בתל אביב ועוסקים בנדל"ן. לפני שבוע הגיע גם אח שלישי, שהשתקע בשכונת בקעה בירושלים. אח נוסף מתגורר בארה"ב.
בשנתיים הראשונות לאחר שעלה ארצה, וייס עדיין שימש כמנהל בכיר באמריקן גריטינגס. "במשך שנתיים הייתי טס כל תחילת שבוע מישראל לקליבלנד וחוזר לסוף שבוע, עד שנשברתי. במקביל המשפחה החליטה, גם עבור הדור חמישי, למכור את השליטה. נשארנו דירקטורים בחברה".

לתת לקטנים את יתרון הגודל

לאחר בואו לארץ החל וייס לרכוש חברות מזון ישראליות קטנות ואיכותיות, כשהחזון שלו הוא "להיות חברה מובילה לארטיזן פוד (מזון איכותי של יצרני בוטיק) בישראל". וייס: "אנחנו לוקחים חברות ארטיזן קטנות והופכים אותן לפרטנרים שלנו. אפשר לומר שאנחנו חממת מזון - אקסלרייטור (מאיץ) ליצרנים קטנים, שיש להם קושי לחדור לרשתות מזון. אנחנו מרכזים אותם תחת חברה אחת, שנותנת להם את יתרון הגודל. יש כ-30 מותגים שאנחנו מטפחים, חלקם בבעלותנו, ולחלקם אנחנו רק מפיצים את המוצרים. חלק מהתוצרת מיוצאת לחו"ל, כולל לרשת שלנו בבריטניה. המטרה שלי היא לעודד יצרני מזון קטנים וייחודיים. אני רק בתחילת הדרך, והכוונה היא להמשיך לרכוש ולגדול".
"אנחנו לוקחים חברות ארטיזן קטנות והופכים אותן לפרטנרים שלנו. אפשר לומר שאנחנו חממת מזון - אקסלרייטור (מאיץ) ליצרנים קטנים, שיש להם קושי לחדור לרשתות מזון"
הכניסה לשוק המזון בארץ לא הייתה מתוכננת. וייס: "לא תיכננתי את זה. בחנתי רכישה של יצרנית שוקולד בריטית עבור הרשת שלנו באנגליה, ואז נתקלתי ב'הולי קקאו' הישראלית ובשוקולד האיכותי שלהם, והחלטתי לרכוש אותם. דרך זה הגעתי למסקנה שאני רוצה להתעסק בשוק המזון הבריא והאיכותי של יצרני ארטיזן קטנים בארץ".
לצורך כך הקים וייס ב-2019 את חברת סטון מיל (Stone Mill), שדרכה הוא מבצע את הרכישות. המטה שלה ממוקם בקרבת אשדוד. בימים אלה סיימה החברה את רכישת מפעל "תות ממתקי איכות" ממגדל העמק, המייצרת ממתקים כמו מרשמלו, פרלינים של "פרוגרס", חטיפי קרח "שלוקים", פריכיות בציפוי שוקולד וחטיפי בריאות. החברה מייצרת גם מותג פרטי לרשתות שיווק ולחברות מזון גדולות. היא נרכשה מידי בעליה, המשקיע האמריקני היהודי ג'ונתן ווינר, שעיקר עיסוקו בנדל"ן מניב ולאחרונה רכש את המבנה ששימש מרכז הפצה של שטראוס בחיפה. ווינר רכש את החברה לפני חמש שנים והשקיע כ-20 מיליון שקל בשיפוץ ושדרוג הציוד במפעל. את החברה מנהל מוטי גולדשטיין, שימשיך להיות המנכ"ל גם תחת הבעלות החדשה של סטון מיל.
סטון מיל רכשה גם את חברת "טעמי אסיה" מיבנה, המתמחה ביבוא ושיווק של מוצרי מזון מהמזרח הרחוק: רטבים, סויה, נודלס, קרם קוקוס, אורז לסושי ועוד. היא נמצאת בבעלות גיל גבע וליאור מטלון, שנותרו שותפים ומנהלים גם לאחר המכירה לווייס.
חברה נוספת שנרכשה היא "ממה" מחיפה, המייצרת חטיפי בריאות ונמצאת בבעלות המייסד ערן נוביקוב, שנותר שותף בחברה. גם הולי קקאו, יצרנית שוקולד פרימיום מפני חבר שליד חברון, נרכשה על ידי סטון מיל.
בנוסף לחברות שרכשה, סטון מיל משווקת את מוצרי החברות "משק לין" ממכבים-רעות, המייצרת מוצרי גורמה טבעיים, מאפיית "פתפותים" מדלתון, שאופה רק מקמח כוסמין, מאפיית "פת במלח" ללחמי מחמצת מראש צורים (בגוש עציון) ועוד.