לא כל תקלה במקרר משתלם לתקן. תקלה ברכיב זול יחסית, כשהמקרר במצב תקין, יכולה לאפשר לכם ליהנות ממנו למשך עוד כמה שנים טובות. ואולם, יש רכיבים שמאוד יקר לתקן, וכשהמקרר ממילא מקרטע, זה לא מבטיח שלא תסבלו תוך זמן קצר מתקלות ברכיבים אחרים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לפני הכל, כדאי לדעת שבמקרר יש שלוש מערכות עיקריות: מערכת מכאנית, מערכת הגז ומערכת אלקטרונית.

כרטיס הפיקוד התקלקל: כדאי להתקין כרטיס חדש או משופץ?

כרטיס הפיקוד האלקטרוני, הוא אחד הרכיבים החשובים והיקרים יותר במקרר. לרוב, הוא מתקלקל במקרה של עליות ונפילות מתח חשמל, קצר חשמלי או מגע של הכרטיס עם מים.
תפקיד הכרטיס לקלוט את הפקודות, לעבד אותן במערכת ולהעביר אותן אל שאר רכיבי המקרר.
"שימו לב שלא ניתן לדעת מהי התקלה בכרטיס בתנאי שטח, והטכנאי יצטרך לקחת אותו לבדיקה במעבדה", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לכן, גם אם הטכנאי טוען שאין שום תקלה ברכיב במערכת המכאנית, ושמקור התקלה הוא בכרטיס, דעו שאין לו דרך לקבוע זאת כשהוא בבית שלכם, וללא ציוד מתקדם שיש רק במעבדות.
"אם גם לאחר שהכרטיס נלקח למעבדה, מתברר שלא ניתן לתקן אותו, הרי שתצטרכו להשיג כרטיס חלופי. באופן טבעי, כרטיס משופץ יהיה זול יותר מאשר כרטיס פיקוד חדש".
תיקון זה לא ישתלם בכל המקרים. כלל האצבע הוא כזה שאם החלפת הכרטיס תעלה לכם יותר מ-50 אחוז משווי של מקרר חדש מדגם מקביל לו, לא כדאי להשקיע בתיקון.
האם נהוג לקבל אחריות על תיקון מסוג זה?
"בהחלט כן. גם אם מדובר בכרטיס משופץ (מחודש), אל תתפשרו על אחריות של פחות מ-3 חודשים", מדגישים במוקד השירות.
"במקרה שהתקלה חוזרת, על הטכנאי להחליף לכם את הכרטיס ללא עלות (לא בעבור הכרטיס ולא בעבור ההתקנה החוזרת)".
אם הכרטיס חדש לגמרי, הרי שמגיעה לכם אחריות יצרן ואחריות התקנה (לרוב, לפחות למשך תקופה של שנה). שימו לב, שבשני המקרים, האחריות תהיה בתוקף רק אם במקרר שלכם מותקן מגן ברקים, שאמור להגן על הכרטיס מפני עליות וירידות מתח בזרם החשמל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלות ברכיבים המכאניים של המקרר

התיקונים ברכיבים המכאניים שמשתלם להשקיע בהם: אם התקלה היא בטיימר או בתרמוסטט, הרי שמדובר בתיקון קל, מהיר וזול יחסית. טכנאי מזגנים יבדוק רכיבים אלו בעזרת 'מד התנגדות', ובמידת הצורך יתקן חוט חשמל שנקרע או יחליף אותם. שימו לב, שאם מתבצע תיקון ומוחלף אחד מרכיבים אלו, אין לגבות בנוסף לכך דמי ביקור טכנאי, אלא רק את עלות התיקון והרכיב.
גם תקלה במאוורר היא תיקון זול יחסית, שיאפשר לכם להמשיך ליהנות מהמקרר למשך עוד כמה שנים, ולכן שווה להשקיע בתיקון זה. כדי לדעת אם מקור התקלה הוא במאוורר, תוכלו לבצע בדיקה מקדימה לפני שאתם מזמינים טכנאי: פתחו את דלת המקפיא או המקרר, ובדקו האם המאוורר נכנס לפעולה (הוא פשוט יתחיל להרעיש, כך שקל להבחין בתקלה אם הוא לא תקין).
תיקונים גבוליים במערכת המכאניים שלא בטוח כלכלי להשקיע בהם: אם ישנה תקלה במדחס, סביר להניח שתסבלו מרעשים חריגים מהמקרר. המדחס הוא מנוע בוכנה, שדוחס את גז הקירור אל הצנרת. תיקון זה ישתלם בהתאם לשווי דגם המקרר. כלומר, אם המקרר זול במיוחד, עלות החלפת מדחס לא תהיה כלכלית. כך גם אם המקרר ישן ובשימוש מספר לא מבוטל של שנים (5 שנים ומעלה). מה עוד, שהחלפתו לא מבטיחה שרכיבים אחרים לא יתקלקלו כעבור זמן קצר, כך שבעבור אותו הסכום של סך התיקונים, תוכלו כבר לרכוש מקרר חדש.
כך גם לגבי מצב שבו טכנאי המקררים קובע שיש תקלה בשני רכיבים ויותר. לרוב, עלות התיקון תגיע לכדי 30-50 אחוז מעלות דגם חדש דומה.
עוד כתבות בנושא:

תקלה בצנרת הגז? לרוב התיקון לא ישתלם

עוד תיקון שממש לא משתלם הוא תיקון דליפת גז. אם יש דליפה, סביר להניח שיש חור בצנרת הגז של המקרר. צנרת הגז, אמורה להיות מערכת סגורה, ולכן במקרה של דליפה, יש לאתר את מקורה.
מילוי גז ללא איתור מקור הנזילה, אינו מומלץ, שכן הבעיה ממילא תחזור על עצמה.
"מדובר בתיקון יקר במיוחד, שפעמים רבות כלל אינו אפשרי, אם הצנרת היא במקום לא נגיש במקרר", מסבירים במוקד השירות.
"המקרה החריג שבו תיקון זה ישתלם ואף יהיה פשוט למדי, הוא כשמדובר בחור בצנרת החיצונית של המקרר.
"אחרת, אם מקור דליפת הגז הוא בסוללת הקירור או בצנרת המקרר, הגישה תהיה כמעט בלתי אפשרית. במקרה כזה, תיאלצו להחליף את המקרר".
פורסם לראשונה: 07:13, 09.06.21