שר האוצר ישראל כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר סיכמו כי נשים שיילדו החל מחודש ינואר 2021 ושהוצאו לחל"ת בעת המשבר ולא עבדו במשך 10 חודשים ברצף לפחות - יהיו זכאיות לדמי לידה. זאת על אף החוק הקיים, שקובע כי נשים שנכנסו להיריון בזמן שהיו בחל"ת ולא עבדו בכל תקופת ההיריון לא יקבלו דמי לידה. הסיכום טעון שינוי חקיקה שבו ככל הנראה יוסדרו הפרטים באופן סופי, ולכן סביר שיעברו עוד מספר שבועות עד שיאושר בפועל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות משבר הקורונה, נשים רבות נמצאות בחל"ת לתקופה ממושכת ולמעשה אינן עובדות מאז תחילת המשבר. במהלך תקופה זו נשים נכנסו להיריון והיו זכאיות לתשלום דמי אבטלה במהלך תקופת ההיריון.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
העיוות שנוצר הוא שבמסגרת החוק הקבוע נשים אלה לא אמורות להיות זכאיות לדמי לידה לאחר שיילדו, כאמור, ובנוסף, לפי חוק עבודת נשים חל איסור להעסיק נשים בתקופת הלידה וההורות, ועל כן הן אינן עומדות בהגדרה של "מובטלת" לצורך קבלת דמי אבטלה. משכך, בשל הקורונה נוצר עיוות שלפיו אותן יולדות לא יהיו זכאיות הן לדמי לידה והן לדמי אבטלה.
לאור זאת החליט היום שר האוצר, לאחר דיון שקיים יחד עם אנשי משרד האוצר ומנכ"ל הביטוח הלאומי, לקדם פתרון שלפיו יולדות, אשר שהו בחל"ת רצוף לתקופה ממושכת וילדו בתקופה שבין 1 בינואר 2021 ל-30 ביוני 2021 - יהיו זכאיות לדמי לידה, כאמור.
שר האוצר ישראל כץ: "אני שמח שמצאנו פתרון לבעיה כאובה שקרתה בגלל התמשכות דמי האבטלה בזמן הקורונה. כפי שהבטחתי לא נשאיר אף אחד מאחור, גם לא את הנשים היולדות שזכאיות למלוא הסיוע".
שר העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי: "מברך על ההסכמות שהושגו הלילה בינינו ובין משרד האוצר, שימנעו פגיעה לא מידתית באלפי נשים יולדות שפוטרו או הוצאו לחל"ת ויאפשרו את תשלום דמי הלידה כסדרם בתקופת הקורונה. נשים נפגעו במיוחד במשבר והן אינן צריכות לשלם את המחיר הזה.".
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר: "במשבר הקורונה נקלענו למצבים לא הגיוניים בהם על פי החוק הקיים, נוצרה פגיעה בזכויות סוציאליות בסיסיות של אוכלוסיות מסויימות וככל שהמשבר מתמשך, יותר מהן משלמות את המחיר. האבסורד הפעם הלם בנשים שנמצאות בהריון במהלך תקופת החל"ת הממושכת שנכפתה עליהם. בסופו של יום, בתוך ימים ספורים מצאנו אוזן קשבת, שותפות ואחריות ציבורית ובעיצה אחת סיכמנו לתקן את החוק, ובכך למנוע את העוול שהיה נוצר אלמלא כן".