הבורסה בתל אביב סגרה את יום המסחר האחרון של השבוע (ה') בירידות שערים: מדד ת"א 35 נחלש ב-1.4%, ת"א 125 נפל ב-1.5% ומדד הבנקים ירד ב-2.4%. מזרחי טפחות נפל ב-3.6% לאחר ארבעה ימי עליות רצופים, בינלאומי ודיסקונט מחקו 2.7% מערכם, פועלים נחלש ב-2.3% ולאומי ב-1.7%.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אחרי הדו"חות: בצד החיובי - תפרון זינקה ב-94.7%, טיב טעם עלתה ב-31.4%, מיטרוניקס עלתה ב-9.6%, נובולוג עלתה ב-5.2% וביג טיפסה ב-1.8%. בצד השלילי - נכסים ובניין ירדה ב-2.3%, ויקטורי נחלשה ב-1.6%, גזית גלוב מחקה 6.1% - החברה האם שלה, נורסטאר, נפלה ב-16.1%, כלל משקאות נסוגה ב-1.2%.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
(צילום: יאיר חסון)
בסיכום השבועי: ת"א 35 ות"א 125 נחלשו ב-1.5%. שופרסל הובילה את מדד ת"א 35 עם קפיצה שבועית של 7.2%, טבע סגרה את מדד הדגל ואיבדה 14.7%.

דו"חות כספיים ומניות מרכזיות

ויקטורי טיפסה אחרי שדיווחה על הכפלת הרווח ברבעון השני. המכירות של רשת הסופרמרקטים צמחו ב-32.5% ביחס לרבעון המקביל ב-2019 והסתכמו ב-592 מיליון שקל. הזינוק הושג מפתיחת ארבע חנויות חדשות ששלוש מהן נרכשו מידי יינות ביתן ומגה, שבבעלות נחום ביתן, וכן מהעלייה בביקוש למזון שבאה לידי ביטוי בצמיחה של 10.6% במכירות החנויות הזהות (חנויות שהיו פעילות הן ברבעון השני והן ברבעון המקביל אשתקד, המשמש להשוואה). בשורה התחתונה רשמה ויקטורי זינוק של 51.1% ברווח הנקי ל-12.7 מיליון שקל.
ביג נחלשה אחרי פרסום דוחות הרבעון השני של 2020, שבחלקו היו המרכזים המסחריים סגורים בשל ההגבלות והסגר שנועדו לבלום את מגפת הקורונה. חברת מרכזי הקניות דיווחה על ירידה בהכנסות וברווח, אך הודיעה על שיפור משמעותי לאחר החזרה לפעילות.
מנכ"ל ביג חי גאליס אמר בהודעה "לאחר הסגר בחודשים מרץ-אפריל, פתחנו מחדש את כל המרכזים המסחריים של ביג, תוך הקפדה דקדקנית על הנחיות משרד הבריאות, ובחודשים מאי-יוני היינו עדים לעלייה משמעותית בתנועת הלקוחות, שבאה לידי ביטוי בפדיונות. למרות התמשכות אירוע הקורונה וההשפעות על הכלכלה הישראלית, בחודש יולי המשיכה המגמה של העלייה בפדיונות השוכרים במרכזי החברה, כך שבהסתכלות מצטברת מתחילת השנה ועד סוף יולי נפגעו פדיונות החברה במצטבר בשיעור חד ספרתי לעומת השנה הקודמת כולל תקופת הסגר".
מניית מיטרוניקס בלטה בעליות אחרי שפירסמה אתמול בערב דו"חות שהראו עלייה של יותר מ-20% בהכנסות וברווח. מיטרוניקס מרכזת מחזור גבוה יחסית, והיא היחידה מבין המניות שמרכזות את 39 המחזורים הגבוהים בבורסה כעת שנסחרת בירוק.
בהשפעת הקורונה - רווחי טיב טעם הוכפלו ברבעון השני של 2020: הרווח הנקי ברשת המזון עמד על 15.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 7.4 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2019. ההכנסות טיפסו ב-13.6% ל-410.8 מיליון שקל ברבעון השני מ-361.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. זינוק של 51% נרשם ברווח התפעולי, ל-27 מיליון שקל מ-18 מיליון שקל ברבעון המקביל.
הרווח הנקי במחצית הראשונה של 2020 המריא ביותר מ-200% ל-23 מיליון שקל לעומת 7.5 מיליון שקל בחצי הראשון של שנת 2019.
השפעת הקורונה על הרשת: החברה דיווחה כי "בהתבסס על הנתונים שקיימים בחברה לתקופה שלאחר תקופת הדוח - הגידול בהכנסות מגזר הקמעונאות המשיכה גם במהלך החודשים יולי ותחילת חודש אוגוסט 2020 בקצב גידול בשיעור של כ-18% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. עם זאת נכון למועד פרסום הדוח, אין באפשרות החברה להעריך באופן מדויק את המשך השלכות השפעת משבר נגיף הקורונה על פעילותה בתחום קמעונאות המזון ברבעון השלישי ואילך".

העלאת מגבלת המשקל

פרשן כלכליסט, אורי טל טנא מעדכן כי הבורסה הודיעה אמש על העלאת מגבלת המשקל במדד SME60 (המדד כולל את 60 המניות עם שווי השוק הגדול ביותר בבורסה, שאינן נכללות בת"א 125) מ-2% ל-3%. השינוי יכנס לתוקף בשלב נעילת המסחר של ה-3.9.20 (בעוד שבועיים).
מטרת השינוי היא לצמצם באופן משמעותי את העיוותים הנובעים מההתאמה החודשית של משקל המניות במדד - ולכן הוא מבורך. ההתאמה עצמה תוביל את קרנות הסל לרכוש את המניות שהמשקל שלהן במדד יהיה מעל ל 2% לאחר השינוי, ומנגד, למכור את יתר מניות המדד.
המדד מכיל כיום 61 מניות ומגבלת המשקל של מניה במדד היא 2%. מספר המניות להן יש משקל מקסימאלי במדד הוא 25. כדי לשמור על המשקל המקסימאלי במדד, הבורסה מבצעת התאמה של "פקטור משקל" פעם בחודש לאותן מניות - זאת כדי שהמשקל היחסי שלהן במדד לא יהיה מעל ל 2% (פקטור המשקל הוא קבוע בין אפס לאחד שההכפלה של המשקל התיאורטי של המניה בו מונעת ממשקל המניה במדד לעבור את מגבלת המשקל).
התאמת פקטור המשקל דורשת ממנהלי קרנות הסל לרכוש או למכור את אותה מניה פעם בחודש: ההתערבות מצד קרנות הסל במסחר עד כה פגעה בתשואת המדד. על כן, כדי לצמצם מהותית את הבעיה, הבורסה החליטה להעלות את מגבלת המשקל ל 3%. בעקבות השינוי רק חמש מתוך מניות המדד יהיו עם משקל מקסימאלי במדד (3%), והצורך של קרנות הסל לבצע התאמה באחזקה שלהן במניות המדד בכל עדכון משקל חודשי תפחת מהותית.
אך בעת השינוי עצמו בעוד כשבועיים, יתקיימו שינויים חדים במשקל היחסי של מניות המדד. בפרט, יהיו מניות שהמשקל היחסי שלהן במדד יעלה אל מעל ל 2%, וקרנות הסל יצטרכו לרכוש אותן, ומנגד, המשקל היחסי של מרבית מניות המדד יקטן, וקרנות הסל יאלצו למכור את אותן מניות. מדובר בביקוש או היצע בסכומים של מאות אלפי שקלים לכל מניות המדד כמעט.

ברקע למסחר

בורסת ת"א נפתחה היום ברקע הנעילה השלילית אמש בניו יורק והירידות הבוקר באסיה ובחוזים בוול סטריט. זאת, לאחר פרסום תוכן ועידת השוק הפתוח שניהלו בכירי הפד ב-28-29 ביולי ובה הבנק הפדרלי הפחית את תחזית הצמיחה למחצית השנה השנייה. דאו ג'ונס ירד ב-0.3%, S&P 500 השיל מערכו 0.4% ומדד נאסד"ק נחלש ב-0.6%.
"המשתתפים בפגישת הפד הסכימו כי התאוששות בשוק העבודה תהיה תלויה בפתיחה רציפה של עסקים. עם זאת, פתיחה כזו תהיה תלויה ביעילותם של הצעדים למניעת התפשטות הנגיף", כך דווח במרקטווץ'
אמש: נעילה שלילית בבורסה על רקע תביעת הרשויות בארה"ב בטענה לשוחד מצד חברת טבע - שהובילה לצלילה של 9.4% במניה: מדד ת"א 35 נחתך ב-1%, ת"א 125 נחלש ב-0.8%. בבנקים - לאומי נחתך ב-2.2%, פועלים נסוג ב-1%.
לאחר דו"חות - קסטרו זינקה ב-14.2%, שופרסל קפצה ב-6.1%, טלרד נסקה ב-21.5%, פז ירדה ב-0.7%, דנאל זינקה ב-9.7%, סלע נדל"ן טיפסה ב-1.8%, עזריאלי הוסיפה 0.7%, דלתא טיפסה ב-3.1%. חברות אופנה נוספות רשמו יום מוצלח - גולף ועדיקה התחזקו ב-7% ו-5% בהתאמה, פוקס הוסיפה 4.9%.
כלל ביוטכנולוגיה ניתרה ב-26.9% לאחר התקדמות בחיסון לקורונה בחברה בה היא מושקעת. דלק עלתה ב-1%, קרן ארבל תשקיע בדלק ישראל 450 מיליון שקל, אך תשובה יישאר בעל השליטה בה.
פורסם לראשונה: 10:14, 20.08.20