בשיתוף בנק הפועלים

תחרות העסקים הקטנים של בנק הפועלים, "ידיעות אחרונות" ו־ynet מתקרבת לרגע המכריע. בינתיים, הפיינליסטים בין בעלי העסקים החברתיים - יאנה פאשן, צ'לסי, ומאה אחוז עסק חברתי - נפגשו ליום של הרצאות וסדנאות במרכז לצמיחה פיננסית של הבנק בקמפוס שפיים, שם קיבלו כלים שיעזרו להם להתפתח מבחינה אישית, עסקית ופיננסית. "אנו שמחים לארח במסגרת תחרות עסקים קטנים את העסקים החברתיים שעלו לגמר", אמרה מנהלת המרכז, קרין מאיר. "ההרצאות והסדנאות האלה יהוו עבורם ארגז כלים משמעותי לעתיד".
ראשית הסבירה עדי גץ, מלווה ארגונים בבניית חוויית לקוח דיגיטלית, כיצד לבנות מערך שיווקי לכל עסק. לדבריה, "שיווק הוא אחד הכלים הכי חשובים שיש. כל עסק צריך לדעת איך להתחיל לשווק ומהם העקרונות שלו. דיברנו על חוויית הלקוח, ועל כך שהעסק צריך לדעת איך לייצר את החוויה הכי טובה".

1 צפייה בגלריה
( סונסינו-גנור, כהן ודרום. קיבלו כלים שימושיים. צילום: אביגיל עוזי)
בעלי העסקים החברתיים למדו איך לפלח את הקהלים שלהם ולהבין אותם: ישנם כמה בסיסי פילוח, כשהראשון הוא סוג הלקוח – פרטי או עסקי? הבסיס השני הוא גיאוגרפי – נכון שבדיגיטל קל לפנות לכל העולם, אבל כשמדברים על חנות פיזית, חשוב להבין היכן נמצאים הלקוחות. הבסיס השלישי הוא דמוגרפי: מהו גיל קהל היעד, הדת שלו, רמת ההשכלה, רמת ההכנסה, מעמד חברתי ועוד. הבסיס הרביעי והאחרון הוא בסיס אישיותי – סגנון חיים, ערכים, תחביבים וגם נכונות לתרום לקהילה.
בהמשך שמעו בעלי העסקים את יוחנן קפלניקוב, מומחה לשיווק ואסטרטגיה דיגיטלית, בהרצאת "שיווק בקליק". לדבריו, "המטרה שלי היא לתת לכם כמה שיותר קווי מחשבה, שיובילו אתכם בהחלטות עסקיות ושיווקיות. לא משנה מהו המוצר או השירות, תמיד צריך לחשוב על התמונה הגדולה, לצד האילוץ הכלכלי שלנו כעסק קטן, ולנצל אותם בצורה המיטבית".
שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי ומרצה במרכז הפיננסי של הבנק, הרצה על תמחור והמחרה. "אחד הכלים החשובים של בעל עסק זה המחיר", אמר. "סיפרתי להם על חשיבותו, איך הוא משפיע על ההכנסות והרווחיות, על 'המחרה פסיכולוגית', ועוד נושאים שיעזרו להם לשפר את הביצועים העסקיים. כל מה שהגדולים עושים, גם הקטנים צריכים לעשות. הרעיון הוא להנגיש ידע לעסקים קטנים, ולהראות להם את נתיבי ההצלחה לביצועים טובים יותר".
לחנה הסביר שכמו שלחייט יש כלי עבודה, כך גם לאיש השיווק יש ארבעה כלים: מוצר, מחיר, ערוצי הפצה, קידום מכירות.
בעלי העסקים למדו איך לבצע רימרקטינג, לשפר אחוזי המרה, להתמקד באופטימיזציה ואיך לעבוד טוב, נכון ויעיל יותר.
ומה חשבו בעלי העסקים עצמם? מיכל סונסינו־גנור, בעלת רשת חנויות היד שנייה צ'לסי, הגיעה ליום הזה בראש פתוח. "רציתי לקבל כמה שיותר מידע חדש, שיפתח לי את הראש לגבי ניהול נכון ויעיל של העסק. קיבלתי הרבה כלים שאת חלקם אולי הכרתי באופן חלקי, וכעת אוכל ליישם אותם בצורה האידיאלית. בנוסף זכיתי בטיפים קטנים על פלטפורמות שלא ידעתי לתפעל, וכך אוכל להשתמש בהם ביומיום - למשל להרחיב פרסום ושיווק ברשתות החברתיות, ללא מיקוד בלעדי בפייסבוק ובאינסטגרם".
אפי כהן מ"מאה אחוז עסק חברתי" אמר: "אני אקח איתי את תחום החדשנות. הוא מאוד דינמי, וגם דברים שחשבתי שידעתי - שינו פנים במשך הזמן. היה מעניין לפגוש את העסקים האחרים. כל אחד מביא יצירתיות, מקוריות - וגם תורם לקהילה, שזה הכי חשוב". גם יאנה דרום מ"יאנה פאשן" הגיעה כדי לספוג כמה שיותר. "אני אוהבת הפתעות, וממש נהניתי. המרצים היו מעולים, התוכן נגע בדברים שכל עסק קטן חווה באופן יומיומי. קיבלנו כלים להסתכל מחוץ לקופסה".
קרין מאיר סיכמה: "החזון שלנו הוא לתת כלים וידע לכלל הציבור ולבעלי עסקים. אנו מציעים הרצאות חינם בכל הארץ וכלים דיגיטליים ללמידה באתר שלנו". אתר המרכז.