2 צפייה בגלריה
שער הכרמל עוספיא
שער הכרמל עוספיא
שער הכרמל עוספיא
(הדמיה: משרד אבירם אדריכלים)
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה הודיעה היום (א') כי אישרה להפקדה את תוכנית "שער הכרמל" בכניסה המערבית ליישוב הדרוזי עוספיא. מדובר בתוכנית לשינוי ייעוד קרקע מחקלאות וגן לאומי לייעוד של מגורים, מסחר, תעסוקה, תיירות כפרית ושטחים ציבוריים פתוחים. היא משתרעת על שטח של כ-585 דונם - ברובה על קרקע פרטית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעקבות המורכבות בתכנון על קרקעות פרטיות עם ריבוי בעלויות (לרוב תוכניות עירוניות מאושרות על קרקעות מדינה), בוועדה מציינים כי נערך מהלך מקדים של שיתוף הציבור לאיחוד וחלוקה מחדש של הקרקע לצורך קידום הבנייה וכן הוסדרה בנייה קיימת. בשלב הבא תופקד התוכנית להתנגדויות הציבור, כך שיש עוד דרך עד לאישורה למתן תוקף.
התוכנית, שקודמה על ידי הוועדה המרחבית רכס כרמל והאגף לתכנון מקומי במינהל התכנון, כוללת 1,600 יחידות דיור חדשות, כ-50 אלף מ"ר לשטחי מסחר, כ-110 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה וכ-240 חדרי מלון וצימרים. בנוסף, תוקם קריית חינוך יסודי ועל יסודי שתיתן מענה לשכונה החדשה ולשכונות הסמוכות.
2 צפייה בגלריה
שער הכרמל עוספיא
שער הכרמל עוספיא
1,600 יחידות דיור חדשות
(הדמיה: משרד אבירם אדריכלים)
מהוועדה נמסר כי התוכנית, שנערכה על ידי משרד אבירם אדריכלים, "שמה דגש על שמירת השטחים הפתוחים ומייצרת חיבור של השכונה החדשה לוואדיות ולשטחים הפתוחים הסובבים אותה". עוד על פי התוכנית, ה"כיפה הדרוזית", הנקודה הכי גבוהה ביישוב, תהפוך לפארק עירוני בשטח של 13 דונם. כמו כן, תתאפשר תוספת זכויות בנייה של מסחר ותעסוקה במסגרת של התחדשות עיורנית וכן תוקם חזית מסחרית בציר 672 (המכונה ציר הרכס) שחוצה את היישוב.
עוספיא היא מועצה מקומית במחוז חיפה, השוכנת על הכרמל וגובלת בפארק הכרמל. רוב תושבי המועצה הם דרוזים, ומיעוטם מוסלמים ונוצרים. היא כוללת כ-13 אלף תושבים ובעלת מדד כלכלי-חברתי 4 מתוך 10 (על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).
יו"ר הוועדה, איתמר בן דוד, מסר: "מדובר בתוכנית חשובה המביאה בשורה לציבור בעוספיא - הגדלת היצע הדיור שייתן מענה עבור הזוגות הצעירים ביישוב. תוכנית זו מהווה את המשך מגמת הפיתוח ביישובים הדרוזים שמובילים מינהל התכנון ומשרד הפנים".