חוץ מזמן, לאנשי האלפיון העליון יש בתים מפוארים ומכוניות מנקרות עיניים. לעיתים, שעת עבודה של אנשי האלפיון העליון יכולה להניב תוצר שווה ערך למשכורת שנתית של שכיר ממוצע במשק הישראלי. לאנשי האלפיון העליון יש גם סגנון חיים אקסקלוסיבי ונדיר, המקדש את תרבות הפנאי, ההנאות השונות והפינוקים יוצאי הדופן. כמובן שגם הביזנס דורש שעות רבות. אחת היוזמות העסקיות שנועדו לעזור לאותם עשירים לנצל את הזמן היקר להם ביעילות היא טיסה פרטית במסוק.
בתקופת הסגר הפעילות של הטיסות הפרטיות במסוקים הושבתה בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות שהגיעו על רקע המשבר.
4 צפייה בגלריה
מטוס כתבה אלפיון עליון
מטוס כתבה אלפיון עליון
מסוק
(צילום: אסף קמר)
אנשי האלפיון העליון שאיתם דיברנו סירבו לחשוף באופן גלוי את אורחות חייהם יוצאי הדופן ואת השימוש הנרחב במסוקים כאמצעי תחבורה, טרום עידן הקורונה. כדי לשמוע כיצד העסק הזה מתנהל, פנינו לטייסים ובעלי מקצוע המספקים את השירות האקסקלוסיבי והיוקרתי. אם תרצו "מוניות מעופפות".

ממש כמו בסרטים

לפני שהקורונה קרקעה את המסוקים, הצטרפנו לטיסת היכרות פרטית במסוק עם אורי פרץ, הבעלים של חברת עדן תעופה, לשעבר טייס בחיל האוויר הישראלי והיום הוא מטיס את עשירי ארצנו בכל רחבי הארץ.
4 צפייה בגלריה
מטוס כתבה אלפיון עליון
מטוס כתבה אלפיון עליון
כבר מזמן לא רק טרנד. מסוק פרטי לעשירים
(צילום: אסף קמר)
אחד העובדים בשדה התעופה הזעיר סיפר לנו בגאווה כי "בדיוק מקום שבו אתם מחנים את הרכב ניתן לראות לפעמים רכבי יוקרה וספורט מטורפים - ממש כמו בסרטים, וכשהמיליארדר טס באוויר לעיסוקיו המגוונים, הנהג מחכה בסבלנות על הקרקע".
פרץ, לבוש במדי טייס ייצוגיים ומגוהצים עם דרגות מוזהבות על הכתפיים, קיבל את פנינו בשמחה וגאווה. "אני מזמין אתכם להצטרף לטיסה מדהימה במסוק פרטי. אנחנו נצא מערבה מעל קו החוף לכיוון תל אביב. בהמשך נבקש להנמיך לכיוון המרינה של הרצליה, מדובר בחוויה מדהימה".

הפתרון להפגנות

מכלית הדלק הייעודית ממלאת את המיכל הגדול בדלק, אנחנו עולים על מסוק הזעיר ותוך שניות אנחנו באוויר. עבור מי שמכיר את הטיסות המטרטרות והלא נעימות במסוק צבאי גדול ורועש, מדובר בחוויה מתקנת ומהנה במיוחד. מסוק הנוסעים הקטן מתרומם חרישית כמו צרעה על ספידים והישיבה על מושבי העור המפנקים ממש מענגת. מלמעלה גוש דן נראה כמו קן נמלים צפוף במיוחד והפקקים הנוראיים בכבישים מהווים כר פורה לבדיחות.
4 צפייה בגלריה
מטוס כתבה אלפיון עליון
מטוס כתבה אלפיון עליון
כך זה נראה מלמעלה
(צילום: אסף קמר)
פרץ משתף אותנו כי חלק מהלקוחות בכלל לא טורח להגיע לשדה התעופה כדי לטוס, אלא מזמין "ספיישל" טיסה ב"מונית מעופפת" - היישר מהבית. "יש מספר מצומצם של אנשים בישראל עם מנחת מסוקים פרטי בבית, מי שאין לו מנחת פרטי בבית ומעוניין לטוס, אז יש לנו פתרון: אנחנו נוחתים בשדות שקרובים לבית. מדובר בפתרון שמעוגן בחוק והוא מאפשר לנו לנחות עד 500 מטר מהשטח הבנוי".
באוויר, התנועה ממערב ראשל"צ לת"א לוקחת דקות בודדות וללא ספק מדובר בחוויה מהנה במיוחד. אחד מאנשי העסקים שאיתם דיברנו במסגרת התחקיר לכתבה טוען כי הוא משתמש בשירות המסוקים האקסקלוסיבי בעיקר בנסיעות עסקים בחו"ל.
"כשאני נוחת בניו יורק, אני בדרך כלל לוקח מסוק משדה התעופה ישר לעיר, זה חוסך לי המון זמן וישיבה לא נעימה בפקקים. בארצות העולם השלישי כמו אפריקה - מסוק הוא לפעמים חובה. ישראל זאת מדינה קטנה יחסית, בארץ אני מזמין טיסות במסוקים בעיקר כשבאים אלי חברים מחו"ל ואני רוצה לפנק או להרשים אותם, גם באירועים משפחתיים מקובל להטיס את האורחים במסוק".

חוויה מתקנת

דוד פרץ, מנכ"ל עדן תעופה, משתף אותנו במחירים של השירות היוקרתי. "התחשוב הכלכלי נעשה לפי נתיב הטיסה. מי שרוצה להתגבר על הפקקים של ת"א ולטוס לירושלים במסוק ישלם 4,500 שקל, אבל השירות המרכזי שלנו הוא פחות S.O.S - מעכשיו לעכשיו - אלא יותר של אירועים מתוזמנים כמו פגישות עסקים וסיורים גאו פוליטיים".
4 צפייה בגלריה
מטוס כתבה אלפיון עליון
מטוס כתבה אלפיון עליון
מישהו רוצה טרמפ?
(צילום: אסף קמר)
אנשי האלפיון העליון בישראל מנהלים אורח חיים מנקר עיניים ויוצא דופן, המנותק לחלוטין מהחיים של האנשים הרגילים. התנועה והמהירה וחסרת ההגבלים הפיזיים באמצעות "מוניות מעופפות" - בזמן שמדינת ישראל חסומה לחלוטין - היא דוגמה מוחשית וממש מעצבנת להבדלי המעמדות בישראל. פרץ מסביר: "לא מזמן היו הפגנות שחסמו ופקקו את כל הרחובות, אז מצאנו את עצמנו במבול של טלפונים. כשאנחנו נוחתים בכל פינה קרובה - וזאת דוגמה קלאסית שסגרו את כל המדינה בהפגנות - אנחנו הפתרון".
אנחנו מתעניינים אם הפגנות הנכים יצרו אפקט דומה בקרב בעלי ההון בישראל ולצערנו מסתבר שלא. פרץ: "מחאת הנכים הייתה אירוע שפחות השפיע, אבל בהחלט אירועים מהסוג הזה יוצרים תנועה רבה".
בנו של איש עסקים ידוע, שהתגורר בילדותו באחת הווילות המפוארות בהרצליה פיתוח, מספר לנו על השימוש המשפחתי במסוקים. "כשהייתי ילד, לאבא שלי - טייס חובב עם כל הפוזה, היה מטוס ססנה פרטי שהוא החזיק בשדה התעופה בהרצליה. הוא אהב מאוד לאכול סלט סרטנים במסעדה באילת - ובשבת בבוקר היה לוקח אותי ואת החברים מהכיתה ליום כיף שם".
מסתבר שסגירת שדה התעופה האזרחי בהרצליה פגעה קשות באיכות החיים של אנשי האלפיון העליון. "אבא שלי כבר אדם מאד מבוגר ואנחנו מעדיפים שלא יטיס יותר מטוסים. כשבאים תורמים כבדים מארה"ב למפעלי ההתנדבות שאבא שלי יוזם - טיסה במסוק זה חובה", הוסיף הבן.

מתל אביב לירושלים ב-4,500 שקל

בחזרה לשדה התעופה בראשל"צ, אנחנו מבקשים מידע לגבי שירות המסוקים הפרטי לאמנים המובילים בישראל, מידע גלוי שניתן לקרוא בהרחבה מדורי הרכילות השונים. פרץ שומר על דיסקרטיות מלאה ומסרב לחשוף את שמותיהם של הלקוחות המפורסמים שלו. "אני לא מעוניין לפרט בשמות, אבל בזמן מחאת האתיופים, הייתה לנו הטסה של אמן מאוד מפורסם וידוע ביחד עם כל הלהקה שלו, שהיו לו שתי הופעות בערב אחד - ובעזרתנו הוא הגיע בזמן".
בחדר האח"מים הצנוע אביאל אדרי, סמנכ"ל השיווק, מוזג לנו כוסית של ויסקי יוקרתי ומציין שברוב המקרים חדר זה הוא ללא שימוש כי ללקוחות ממש אין זמן. "במהלך העבודה, יצא לי לשמוע כמה שיחות מעניינות של אנשים שמדברים על סכומים שלא ראיתי וכנראה גם לא אראה לעולם - וזה קורה הרבה".
גם אדרי טוען כי לעבודה מול אנשי האלפיון העליון דרושה דיסקרטיות מלאה. "זה נובע מהעובדה שהם רוצים לשמור על שטח סטרילי. הם רוצים לצמצם את האפשרות שאנשים ידעו מה הם עושים ואיך הם חיים. לכל אדם יש רצון לדיסקרטיות מסוימת - בייחוד למי שיש לו ממון".
אנחנו חוזרים לשאלה הקבועה והמתבקשת בפרויקט: האם עושר מביא לאושר? פרץ, טייס המסוק, שמתוקף עבודתו בשחקים מכיר לעומק את נפשם של המיליארדים וצבר שעות טיסה רבות עם האנשים הכי עשירים בישראל, מקפיד על דיסקרטיות מוחלטת עם לקוחותיו, אך לאחר מחשבה עמוקה הוא טוען כי אין קשר ישיר בין הכסף הגדול לחיים הטובים. "יש הרבה אנשים שיש להם הרבה כסף והם לא מאושרים", הוא מסכם.