מהו סכום המענק לו זכאי עובד שחצה את גיל הפנסיה והוצא לחופשה ללא תשלום והאם אפשר לתבוע את המעסיק על אפליה על רקע גיל? ההחלטות שאושרו אתמול בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, בהן הארכת תשלום מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה, עד אמצע חודש אוגוסט והארכת תשלום כפל הקצבאות גם כן עד לאמצע אוגוסט הציפו מחדש את סוגיית הזכויות של אנשים בגיל פנסיה, אשר ערב משבר הקורונה פוטרו או הוצאו לחל"ת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ניסינו לעשות קצת סדר בבלגן ולענות על כמה מהשאלות הבולטות שמעסיקות בימים אלה רבים מהאזרחים. זאת, בעזרתם של עו"ד נעמי לנדאו, מומחית לדיני עבודה ולייצוג ועדי עובדים ואיגודים מקצועיים; עו"ד אביחי ברטנובסקי, מומחה לדיני עבודה ממשרד עו"ד נעמי לנדאו ושות'; עו"ד אוהד גלעדי, שותף במשרד נ. פינברג ושות' ומומחה בדיני עבודה.
4 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
אני הכי מבוגר בחברה. המעסיק החזיר את כל העובדים הצעירים מחל"ת חוץ ממני. האם אני יכול לתבוע אותו על אפליה על רקע גיל?
לדברי עו"ד לנדאו וברטנובסקי, אפליה במקרה זה אינה שאלה של גיל בלבד. "יש גם נתונים משתנים אחרים כגון תפקיד, צרכי המעסיק, גורמי סיכון תחלואתיים ועוד", הם מסבירים. "אם העובד לא הושב לעבודה אך ורק מפאת גילו, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי".
הבוס שלי הוציא אותי לחל"ת בגלל שאני בקבוצת סיכון. זה חוקי?
"כן".
מהן זכויותיו של אדם בגיל פרישה, שפוטר או הוצא לחל"ת בצל הקורונה, אם הוא מקבל קצבת פרישה מקרן הפנסיה וקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי?
עו"ד גלעדי מסביר, כי עובד שגילו נמוך מ-67 שפוטר או הוצא לחל"ת יכול היה עד לאחרונה לקבל דמי אבטלה או קצבת זקנה, לפי הגבוה מביניהם. "ביוני נכנס לתוקפו חוק מענק לעידוד תעסוקה שקבע שבגין החודשים מרץ עד יוני לא יקוזזו קצבאות זקנה (לנשים מגילאי 62 עד 67), נכות, מזונות ועוד מעובד שיהיה זכאי גם לדמי אבטלה. כלומר, יש זכאות לכפל קצבאות לאוכלוסיות אלו.
"עובד שגילו עולה על 67 שפוטר או הוצא לחל"ת יכול להיות זכאי למענק הסתגלות אם עבד כשכיר לפחות שלושה חודשים קודם לכן והכנסתו מפנסיה אינה עולה על 5,000 שקל. אם ההכנסה מפנסיה נמוכה מ-5,000 שקל, הזכאות למענק הסתגלות חודשי נגזרת מגובה הפנסיה, כך שפנסיה הנמוכה מ-2,000 שקל מזכה במענק מלא, ואילו פנסיה גבוהה יותר מזכה במענק חלקי, עד היעדר זכאות אם הפנסיה מגיעה לכדי 5,000 שקל. כרגע מענק הסתגלות משולם לעובדים בגיל 67 ומעלה שפוטרו או הוצאו לחל"ת בגין החודשים מרץ עד אוגוסט".
האם מעסיק יכול לפטר עובד שאינו יכול להמשיך לעבוד מכיוון שיש לו מחלת רקע והוא נדרש להישאר בבית לפי הוראת הרופא?
לדברי השניים, כל עוד מנצלים ימי מחלה צבורים חל איסור על פיטורים. "במידה שנוצלו כל ימי המחלה ניתן להגיע להסכמה לפיה ינוצלו ימי החופשה, ובהעדרם להגיע להבנה עם המעסיק לשם הוצאה לחל"ת. מעסיק שאינו נענה לבקשה ליציאה לחל"ת צריך לזמן לשימוע לפני פיטורים ולנמק את העילות לכך".
4 צפייה בגלריה
נעמי לנדאו
נעמי לנדאו
עו"ד נעמי לנדאו
(צילום: סטודיו גילי ומירית)
המעסיק רוצה להכריח אותי לבוא לעבודה למרות שאני יכול לעבוד מהבית. האם מותר לי לסרב?
עו"ד לנדאו וברטנובסקי מסבירים כי במקרה זה אסור לסרב היות ומדובר בזכות ניהולית של המעסיק בלבד - אלא אם כן קיים רקע מסכן לעובד.
אני עובר לעבודה מהבית - האם המעסיק צריך להשתתף בעלויות חשמל, טלפון, קניית ציוד טכנולוגי?
כן. עבודה מהבית כיום כרוכה בהוצאות לא מבוטלות של חשמל, מיזוג, הכנת פינת עבודה במקרה הצורך ועוד, ועל כן על המעסיק לשפות עובד בגין הוצאותיו. באותה מידה, עובדים המקבלים כלי רכב צמוד לטובת עבודתם (ליסינג) עלולים להידרש להשיב אותו מאחר שהם לא עושים בו שימוש לצרכי עבודה".

מי זכאי לקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי?

עו"ד אוהד גלעדי מסביר, כי הגיל בו עובדת ועובד רשאים לפרוש לפנסיה מוגדר בחוק גיל פרישה. "גיל הפרישה הוא 62 לאישה ו-67 לגבר. על פי החוק, ניתן לחייב עובד לפרוש מעבודתו בגיל 67", הוא מציין.
כל עובד חייב לפרוש מעבודתו בגיל 67?
עו"ד אוהד גלעדי: "לא. ככל שהעובד מעוניין להמשיך לעבוד והמעסיק מעוניין להמשיך להעסיקו, אין חובה שהעובד יפרוש".
4 צפייה בגלריה
עו"ד אוהד גלעדי
עו"ד אוהד גלעדי
עו"ד אוהד גלעדי
הוא מדגיש, כי עובד שמגיע לגיל פרישה ומעוניין להמשיך לעבוד - זכאי להגיש בקשה למעסיקו. "המעסיק חייב להפעיל שיקול דעת בבחינת הבקשה ולקבל החלטה בעניין - בין לחיוב ובין לשלילה. כלומר, המעסיק לא חייב לקבל את הבקשה. בין השיקולים שמותר למעסיק לשקול במקרה כזה: נסיבות אישיות של העובד, תרומתו למקום העבודה, שיקולים מערכתיים הנוגעים למקום העבודה כמו מצב כלכלי, כוח אדם או תחרות עם עסקים אחרים. ברור שבמקרה של מגיפת הקורונה, מקום בו למגיפה השלכה משמעותית על עסקי מקום העבודה - הסיכוי להמשך העסקה, נמוך יותר".
לאלו תשלומים זכאי עובד בגיל פרישה?
"לכל עובדת ועובד בישראל יש כיום זכות לביטוח פנסיוני. בהגיע עובד לגיל פרישה - הוא רשאי לפרוש לפנסיה ולקבל תשלומים מהביטוח הפנסיוני שלו, בהתאם לזכויות שצבר במהלך השנים, בזמן שהוא ומעסיקו הפרישו לזכותו כספים לעת זקנה. אם העובד משך כספים מהחיסכון הפנסיוני בתקופת עבודתו, לדבר תהיה השלכה משמעותית על הזכויות לעת פרישה".
הוא מוסיף כי מי שנמצא בגיל 70 ומעלה זכאי לקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי ללא תנאי או קשר להכנסה מעבודה (אם יש כזו, או אין כזו וגובהה). מי שנמצא או נמצאת בין גיל הפרישה לבין גיל 70 (לאישה בין גיל 62 לגיל 70 ולגבר בין גיל 67 לגיל 70) - זכאי לקצבת זקנה רק אם עמד במבחן ההכנסה. כלומר, שהכנסתו מעבודה נמוכה ממה שקבוע בדין (בין 6,000 ל-8,000 שקל, לפי תנאים הקשורים במצב אישי).
האם גובה קצבת הפנסיה עלול להיפגע אם אדם ממשיך לעבוד?
"תנאי הקצבה נקבעים בפוליסת הביטוח (תקנון קרן הפנסיה). כל עוד הוא עומד גם במבחן ההכנסה, הוא יהיה זכאי, בנוסף לשכר עבודתו ולקצבת הפרישה, גם לקצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי".

מהו סכום המענק לו זכאי עובד שחצה את גיל הפנסיה והוצא לחל"ת?

עו"ד לנדאו וברטנובסקי מציינים, כי מי שהכנסתו מפנסיה נמוכה מ-2,000 שקל או אם אין לו הכנסה מפנסיה, זכאי למענק בסך 2,000 שקל. מי שהכנסתו מפנסיה היא בין 2,000 ל-4,000 שקל - זכאי למענק בסך 1,500 שקל. למי שהכנסתו מפנסיה בין 4,000 ל-5,000 שקל - מענק בסך 1,000 שקל.
לדבריהם, המענק עבור חודש אפריל שולם למי שהיה זכאי למענק במרץ ולא חזר לעבודה באפריל, או למי שהוצא לחל"ת למשך 30 יום או פוטר באפריל. המענק שולם במאי.
המענק עבור חודש מאי ישולם למי שהיה זכאי למענק בחודש אפריל ולא חזר לעבודה במאי, או למי שהוצא לחל"ת למשך 30 יום או פוטר במאי. מי שחזר לעבודה באמצע חודש מאי יקבל באופן אוטומטי מענק חלקי עבור חודש זה, בהתאם למספר הימים שבהם לא עבד.
סכום המענק באפריל ובמאי למי שלא עבד חודש מלא: למי שהכנסתו מפנסיה נמוכה מ-2,000 שקל או אם אין לו הכנסה מפנסיה - מענק בסך 4,000 שקל. למי שהכנסתו מפנסיה בין 2,000 ל-3,000 שקל - מענק בסך 3,000 שקל. למי שהכנסתו מפנסיה בין 3,000 ל-4,000 שקל - מענק בסך 2,000 שקל. למי שהכנסתו מפנסיה בין 4,000 ל-5,000 שקל - מענק בסך 1,000 שקל.
מהי קצבת זקנה ומה הגובה הממוצע שלה?
לנדאו וברטנובסקי: "סכום הקצבה החודשית, נכון ל- 2020, הוא 1,558 שקל ליחיד ובתוספת לבן או בת זוג מגיעה ל-2,342 שקל. סכום הקצבה הבסיסית החודשית לבני 80 ומעלה: ליחיד - 1,646 שקל ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד של בן 80 וכן תוספת בעד בן זוג) - 2,430 שקל. אם שני בני הזוג, כל אחד בנפרד, עונים על תנאי הזכאות לקצבה, יקבל כל אחד מהם קצבה ליחיד".
מה קורה עם קרן הפנסיה בתקופת החל"ת? האם יש צעדים שאפשר לנקוט כדי למזער נזקים?
לדברי לנדאו וברטנובסקי: בתקופת חל"ת, שמשמעותה השהיית יחסי העבודה, המעסיק לא חייב להפריש כספים לקרן הפנסיה של העובד. העובד לעומתו רשאי להמשיך ולהפקיד לטובת קרן הפנסיה של עצמו את חלקו שלו או סכום גבוה יותר כפי שיוסכם עם קרן הפנסיה. עם זאת, "חל"ת בתקופת הקורונה מעט שונה - קרן הפנסיה אינה משנה את זכויות העובד בגין החודשים הראשונים שלא הופקדו כספים (עד חמישה חודשים בקרן פנסיה ועד שלושה חודשים בביטוח מנהלים). המלצתנו שכל עובד המצוי בחל"ת לא ימנה את התקופה אלא יגיע להסדר מיידי עם קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים על מנת למזער נזקים עתידיים".