האם מקור התשואה החדש שלכם נמצא על גג העסק שלכם? המומחים של ח.י. אנרגיה מסבירים מה עומד מאחורי המונח 'אנרגיה מתחדשת' ואת כל מה שצריך לדעת לפני שמתקינים מערכת סולארית על הגג

3 צפייה בגלריה
(צילום: אודי טפירו)

יכול להיות שבזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו, הגג שלכם יכול לעשות כסף. מערכות ייצור החשמל הסולאריות מותקנות על יותר ויותר גגות בישראל, ומנצלות את אור השמש הישראלית לייצור הכנסה ותשואה במשך שנים רבות. על מנת להבין את המשמעות מאחורי המונחים, היתרונות והחסרונות של מערכת סולארית, ריכזנו את השאלות הנפוצות שעולות לפני רכישת מערכת סולארית וביקשנו מאמיר שכטרמן, מנכ"ל חברת ח.י. אנרגיה, לשתף בטיפים הכי חשובים בתחום.

מהי אנרגיה מתחדשת?
אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה שמקורה בתהליכים טבעיים מתמשכים.
מה שמיוחד באנרגיה מתחדשת זה שתהליכי ייצורה אינם מזהמים ומקור האנרגיה אינו מתכלה, זאת בניגוד למקורות האנרגיה הקונבנציונליים כגון דלקים, פחם וגז אשר מתכלים ומאד מזהמים.
יש מגוון מקורות לייצור אנרגיה מתחדשת אך העיקריים שבהם הם רוח, מים ושמש. בישראל יש מעט רוח ומים אבל המון שמש ולכן רוב מוחלט של האנרגיה המתחדשת בישראל מגיעה ממערכות סולאריות (פוטו וולטאיות).
המערכת הסולארית עושה שימוש בתאים פוטו-וולטאיים אשר קולטים את אנרגיית השמש והופכים אותה לאנרגיה חשמלית. המערכת היא גם כלכלית מאד וגם ירוקה מאוד. מערכת סולארית שתותקן על גג בשטח של כ-1,400 מ"ר תייצר כ-340,000 קווט"ש. מערכת זו תחסוך זיהום אוויר של 8.5 טון פחמן דו חמצני, המקביל לנטיעת כ-140,000 עצים או חסכון של כ-2,900 טון פסולת!
אם מכפילים את הכמות הזו בכמות הגגות שיש במדינה, אפשר להבין כמה אנרגיה ניתן לייצר תוך חיסכון בעלויות ושמירה על סביבה נקייה מפחמן דו חמצני (גזי חממה), באמצעות ניצול של אנרגיה שלא מתכלה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אודי טפירו)

מי יכול להרוויח מייצור אנרגיה מהשמש?
בעלי גגות מסחריים - יש בישראל הרבה מאוד גגות מסחריים - באזורי תעשייה, מפעלים, קניונים ועוד.
קצת מספרים לדוגמה: בגג בגודל של כ-1,000 מ"ר ניתן להקים מערכת ייצור סולארית בהספק של כ-150 קוו"ט. מערכת כזו תייצר לבעל הגג כ-100,000 ₪ בשנה, למשך 25 שנים, מה שמביא את היקף ההכנסה ל-2.5 מיליון ₪. עלות המערכת היא כ-480,000 ₪, עם החזר ההשקעה תוך חמש שנים. התשואה של פרוייקט כזה היא 19% על הכסף, תשואה שאין לה אח ורע בשום אפיק השקעה אלטרנטיבי ובאותה רמת סיכון מינימלית.
בעלי קרקע - כאשר מדובר בקרקעות, המדינה עובדת אחרת לחלוטין מהתקנה על גגות - היא מפרסמת מכרזים, ואם מישהו רוצה לבנות על הקרקע עליו לגשת למכרז, לזכות במכרז, להיות בעל קרקע, ואז להקים את המערכת. חברת החשמל, המדינה, מתחייבת לקנות את החשמל שנוצר ממערכת קרקעית גדולה. המחיר שנסגר במכרז האחרון עמד על 18 אגורות לקילו-וואט, בהשוואה לעלות ייצור חשמל של חברת החשמל עצמה העומדת על 30 אגורות. המשמעות היא שיותר זול בימינו לייצר חשמל מאנרגיה סולארית מאשר בגז, דלקים או פחם
מה צריך לדעת לפני שמתקינים מערכת סולארית?
חשוב להבין שמדובר במערכת חשובה, שמייצרת הכנסה, והיא מערכת מאוד מורכבת מבחינה הנדסית. לכן, לפני קבלת החלטה כדאי לקחת יותר מהצעת מחיר אחת. אחרי הכל, מדובר במערכת שצריכה לעבוד עבורכם לפחות 25 שנה.
ההמלצה היא לעבוד עם חברה שיש לה ותק וניסיון בתחום. בנוסף, צריך לבדוק שיש לחברה שבחרתם יכולות הנדסיות בתוך החברה. המערכת מאוד מורכבת מבחינה חשמלית, יש היבט של בחירת הקולטים הנכונים עבורכם, בחירה והתקנה של ממיר שמותאם למערכת שלכם.
תכנון נכון של המערכת הוא קריטי לתפקודה בהמשך. אפילו ההיבט של הזוויות בהן הפאנלים מוצבים ביחס לשמש, יכול להשפיע רבות על היעילות של המערכת בטווח הרחוק, מה שישפיע כמובן גם על ההכנסה המיוצרת מהמערכת.
לבסוף, כדאי לבחור חברה עם ניסיון בניהול פרויקטים, משום שהתקנת מערכת סולארית דורשת עבודה מרובה מול חברת חשמל, הנעת העובדים בה לפעולה, הגשת טפסים רלוונטיים וקבלת אישורים שונים על מנת שלא יהיה עיכוב בתהליך החיבור לחשמל.

3 צפייה בגלריה
(צילום: אודי טפירו)

מהם החסרונות של מערכת סולארית?
מערכת סולארית מייצרת אמנם חשמל באופן לא מזהם, לא מתכלה, זול יותר ורווחי יותר, אך יש לה חיסרון קטן: ייצור החשמל מתבצע בשעות האור, מה שאומר שאין תפוקת חשמל בשעות הערב והלילה.
עם זאת, גם לאתגר זה יש פתרונות: בשנים האחרונות מפתחים במרץ רב מערכות אגירה, שיאפשרו אגירה של האנרגיה העודפת המיוצרת בשעות היום, ובמקום להעביר את החשמל הזה לחברת החשמל, המערכת תצבור את האנרגיה במצברים, ואז בשעות הערב והלילה, הצרכן ישתמש בחשמל מתוך המצבר.
יש עוד הרבה לאן להתקדם בתחום, אבל זה ללא ספק הכיוון שהעולם הולך אליו.


פורסם לראשונה: 13:47, 27.04.21