דו"ח מועצת הכבלים והלווין חושף: היקף פניות הציבור כנגד חברות HOT ו-yes הוא הנמוך ביותר מאז 2008, כך עולה מדו"ח סיכום לשנת 2019 שמפרסת היום (ב') היחידה להגנת הצרכן במועצת הכבלים והלוויין. כ-57% מהתלונות שהוגשו נגד HOT נמצאו על ידי המועצה כמוצדקות, לעומת 40% מהתלונות נגד yes שנמצאו כמוצדקות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כנגד HOT, לכל 10,000 מנויים התקבלו בשנת 2019 9.5 תלונות, לעומת 14.8 תלונות ב-2018, ירידה של כ-35%. yes ממשיכה להציג שיעור תלונות קטן משמעותית ממתחרתה, כאשר לכל 10,000 מנויים התקבלו בשנת 2019 6 תלונות, לעומת 8.5 ב-2018, ירידה של כ-30%. בזמן ש-yes היא חברת טלוויזיה בלבד, HOT מציעה שירות טריפל, ועל כן מקבלת המועצה לגביה גם תלונות בנושאי אינטרנט וטלפון, שאינם תחת תחום אחריותה.
1 צפייה בגלריה
טל גרנון גולדשטיין, מנכ"לית HOT, ורן גוראון, מנכ"ל yes
טל גרנון גולדשטיין, מנכ"לית HOT, ורן גוראון, מנכ"ל yes
טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT, ורן גוראון, מנכ"ל yes
(צילום: אוראל כהן ויונתן בלום)
לאור התערבות המועצה, במהלך שנת 2019 הוחזרו למעלה מ-250,000 שקל למנויים כהחזרים כספיים מהחברות המפוקחות.
עוד עולה כי כ-33.5% מהפניות למועצה נגעו ל-HOT, וכ-15.5% מהפניות נגעו ל-yes. כ-40.5% מהפניות היו פניות כלליות שנגעו לנושאים אחרים כגון ערוצי הספורט, ערוץ הכנסת וכן נושאים שאינם בטיפול המועצה וביניהם: פניות בנושא השידור הציבורי, ערוצים שבאחריות הרשות השנייה, מערך עידן+ או נושאים הקשורים לשידורים על גבי האינטרנט (כולל סטינג TV, נקסט ונטפליקס).
בשלב זה המועצה לא מפקחת על סלקום TV ופרטנר TV, ולמרות זאת כ-10% מהפניות היו ממנויי חברות אלו – 5% נגד סלקום ו-5% נגד פרטנר.

הכי הרבה תלונות על תוכן השידורים

בחלוקה לנושאים, הנושא המשמעותי ביותר עליו פנו המנויים למועצה הוא תוכן השידורים – 25% מהפניות, לעומת 9% ב-2018. מדובר בתלונות הנוגעות בנושאים כמו הורדת ערוצים, שידורים לא הולמים, תוכניות אלימות, תרגום ועוד. כ-200 תלונות הגיעו בעניין שידור הסדרה הנערים שהפיקה HBO וכ-70 תלונות הגיעו בעניין הסרת 2 מערוצי ה-BBC (World news ו-entertainment) מ-HOT.
17.5% מהתלונות נגעו לנושא השירות, פניות כגון התנהגות לא אדיבה של נציגי שירות, אי-הגעת טכנאים, עיכוב בחיבור לשירותים, המתנה ארוכה למענה אנושי וכדומה. 17% מהפניות נגעו לנושאים כספיים כגון תעריפים שנגבו מעבר למוסכם, חיובים כפולים ועוד.
15.5% מהתלונות נגעו לבעיות טכניות או לבעיות קליטה/הפרעות בשידורים. בחלוקה לחברות, אצל HOT הנושא השכיח ביותר היה כספים – 34% מהפניות, ואחריו בעיות טכניות – 25% ושירות – 20.5%. ב-yes הנושא השכיח ביותר היה בעיות טכניות – 31%, שירות – 28% ופניות בנושא כספים – 27%.

עלייה משמעותית בתלונות בתקופת הקורונה

בדו"ח מצוין כי במהלך המחצית הראשונה של 2020, חלה עלייה משמעותית בפניות הציבור למועצה במהלך הסגר הקורונה. עלייה זו נבעה, בין היתר, בשל התארכות זמני ההמתנה במוקדים בתקופה זו.
עוד הגיעו תלונות בעניין המתנה ממושכת לטכנאים ותקלות בצפייה. נושא נוסף שעלה בפניות הוא ערוצי הספורט והתנתקות מהם, לאור עצירת המפעלים בתקופת ההסגר. עניינים אלה כולם יפורטו בהמשך במסגרת דו"ח לסיכום 2020.
יו"ר מועצת הכבלים והלוויין אשר ביטון, מסר: "שמחתי לראות את הנתונים שמראים על המשך הירידה בפניות הציבור נגד החברות המפוקחות, בהתאם למגמה מאשתקד. ניתוח תלונות הציבור המובאות בפני המועצה הוא צוהר להבנת רחשי הלב של הציבור, ופרסום הדו"ח מאפשר לפלטפורמות להמשיך ולהשתפר".
ביטון הוסיף כי "בשל מערכות הבחירות שליוו את המדינה בשנה וחצי האחרונות, לא ניתן היה לקדם תיקוני חקיקה ואני תקווה כי הממשלה הנוכחית, תפעל להחיל רגולציה על חברות שידורי החדשות על גבי האינטרנט, שדוח זה מראה כי התקבלו לגביהן לא מעט תלונות צרכניות. החלת רגולציה שכזו תקדם את שוק היצירה ותגביר את יכולת ההגנה על הצרכנים".