הטיפול בהקרנות (רדיותרפיה, טיפול בקרינה) נחשב לאחד הטיפולים הנפוצים ביותר במחלת הסרטן. הקרינה היא תנועה של חלקיקים, או גלים (כמו אלקטרונים, או קרני רנטגן) באנרגייה גבוהה, ופגיעתה בתאים סרטניים היא זאת שגורמת להרס שלהם.
טיפולי הקרינה כמו רדיותרפיה, ניתנים לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים, כמו ניתוח או כימותרפיה, הכול בהתאם לסוג הגידול ולשלב שבו נמצאת המחלה. לטיפול יש שתי צורות מתן עיקריות: הקרנה חיצונית והקרנה פנימית ההקרנה החיצונית נעשית באמצעות מאיץ קווי, ומדובר במכשיר אשר מכוון קרניים בעלות אנרגייה גבוהה אל תוך הגידול. הטיפול הזה ניתן לרוב החולים במשך מספר שבועות, בתדירות יומית, במסגרת אמבולטורית או באשפוז. זאת לעומת הקרנה פנימית, שבה משתמשים בחומר איזוטופי פולט קרינה, המוחדר לתוך הגידול או קרוב מאוד אליו, כך שהוא פוגע בעיקר בתאים הסרטניים. תופעות הלוואי כתוצאה מההקרנות תלויות הן באזור המוקרן והן בכמות הקרינה הניתנת. בעת הטיפול למעשה לא מורגשת השפעת לוואי מיידית, והטיפול דומה לצילום רנטגן. אולם במהלך הטיפול, עם צבירת אנרגיית הקרינה בגוף, עלולות להופיע תופעות שונות בהתאם לאזור המוקרן, למנת הקרינה ולחשיפת האיברים הסמוכים.
החדשות הטובות הן, שבמרכז הרפואי הדסה בירושלים, הוכנסה לראשונה בארץ ובמזרח התיכון כולו, טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך בטיפולים אונקולוגיים שתקל מאוד על המטופלים ותקצר גם את זמן הטיפול. מדובר בהפעלתו של מאיץ קווי מתקדם וחכם, המתמחה בקביעת תוכנית טיפול יומית, אשר מותאמת אישית למטופל שחולה בסרטן ועובר טיפולי קרינה.
המכשיר Ethos שמו - הינו מכשיר הדגל של חברת VARIAN. לדברי הצוות הרפואי במכון שרת לאונקולוגיה בהדסה, הוא משנה לגמרי את חוקי המשחק בטיפולי רדיותרפיה. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לערוך תוכנית טיפולים מחודשת ומותאמת אישית למטופל האונקולוגי בכל טיפול מחדש – בהתאם למצבו ולמיקום הגידול בגופו. בכך היא מקצרת משמעותית את זמן הטיפול, מגדילה את איכותו ומצמצמת את תופעות הלוואי אשר נובעות ממנו.

קרינה ממוקדת יותר

עד היום, כל חולה סרטן שהיה אמור לקבל טיפול בהקרנות, היה עובר תהליך מייגע שכלל בדיקות וצילומים שלפיהם הותאמה לו בסופו של דבר תוכנית הטיפול הכללית. מנהל מכון שרת לאונקולוגיה פרופ' אהרון פופובצר מסביר מדוע מדובר בפריצת הדרך משמעותית בטיפולים, בעקבות הכנסת הטכנולוגיה החדשנית. "מזה שנים רבות עובדים ברחבי העולם, על מנת להתאים את טיפולי הרדיותרפיה למטופלים לאורך זמן. עד היום, כאשר מטופל היה מגיע לקבלת תוכנית טיפולים ביחידה לרדיותרפיה, הוא היה עובר בדיקת דימות - CT למטרת סימולציה, ועל בסיס בדיקה זו היינו בונים לו תוכנית מפורטת לסדרת טיפולים שלמה. לעיתים לקראת סיום הטיפול במידת הצורך, היינו מבצעים לו CT נוסף ובונים לו תוכנית טיפולים חדשה".
2 צפייה בגלריה
פרופ' פופובצר עם הטכנולוגיה החדשנית של אתוס
פרופ' פופובצר עם הטכנולוגיה החדשנית של אתוס
פרופ' פופובצר עם הטכנולוגיה החדשנית של אתוס
(צילום: ניצן זוהר)


ומה הוא החיסרון לפי השיטה הזאת?
"אנו יודעים שכאשר מטופל עובר טיפולי רדיותרפיה מתרחשים בגופו שינויים פיזיולוגיים ואנטומיים מידי יום, כגון שינוי בגודל הגידול - שגדל או קטן, האם המטופל השמין - או רזה, האם האיברים הפנימיים זזו מעט ועוד שינויים כאלה ואחרים.
מאחר ולא היה ניתן להכין למטופל בכל יום תוכנית טיפולים חדשה בהתאם למצבו הפיזיולוגי, כמקובל בעולם עד כה - היינו מגדירים למטופלים טווח נוסף לאזור הטיפול - דבר שהגדיל את נפח האזור המוקרן, וזאת על מנת להיות בטוחים שלא פספסנו את המטרה. בעקבות כך, יצא שאזורים בריאים לעיתים קיבלו גם הם חלק מהקרינה.
לדברי פרופ' פופובצר, במכון שרת בבית החולים הדסה, שואפים תמיד להתקדם על בסיס עקרונות הרפואה המותאמת אישית, ובכך להגיע לתוצאות הטיפול המקסימליות בעבור כל מטופל ומטופל. בעקבות כך הוכנס לבית החולים המכשיר המתקדם בתחום ההקרנות, "בעזרת הטכנולוגיה שהתווספה אל המערך שלנו", מספר פרופ' פופוביצר, "אנו מצמצמים באופן משמעותי את הנזק שעלול להיגרם באיברים הסמוכים לאזור הגידול ומבטיחים מנה מלאה ומדויקת יותר של קרינה לגידול".
המכשיר Ethos מתאים לכל סוגי הגידולים?
"כרגע המכשיר מותאם בעבור גידולים רגישים. המטרה העיקרית שלנו היא לשפר את איכות הטיפול עבור החולה והמכשיר בהחלט מאפשר לנו לעשות זאת, בעזרתו הקרינה שהינה כעת ממוקדת יותר. בכך אנו מורידים את תופעות הלוואי וכל זאת בזמן טיפול שקצר בהרבה מזמן הטיפול המקובל היום".

תוכנית טיפול ספציפית

את המהפך שמביא מכשיר ה־Ethos לטיפולי הרדיותרפיה, מרגיש מקרוב בעבודתו, גם ד"ר ג'ון פלדמן, הפיזיקאי הראשי ביחידה לרדיותרפיה במכון שרת לאונקולוגיה בהדסה. "המטרה שלנו בטיפול רדיותרפיה תמיד, הייתה להקרין בעזרת המאיץ הקווי את הגידול הסרטני כולו במנה הרצויה, תוך הגנה מירבית לאיברים החיוניים בגופינו", הוא אומר ומסביר: "איברי הגוף שלנו הם דינמיים וזזים תמידית. כך לדוגמה, בוקר אחד השלפוחית מלאה, ויום אחרי זה היא ריקה. מילוי הרקטום והמעיים משתנים כל הזמן ומיקום המעיים גם הוא משתנה תמידית וכו'".
ומה המשמעות של זה?
"בעקבות כך, גם הגידול הסרטני זז בגופנו, בהתאם לאיברים מסביבו. במהלך הטיפול, הגידול לעיתים גם משנה את נפחו ואת צורתו, עד היום, השאיפה הייתה להכיר אותו על גודלו ועל מיקומו בכל פעם מחדש, כשהמטופל מגיע לטיפולי קרינה".
ואיך מתמודדים עם זה בבתי חולים בעולם?
"הפתרון המקובל בכל מרכז רפואי בעולם הוא כפי שפעלנו עד כה. הוספנו שוליים לגידול שראינו ב־CT של הסימולציה, ואז הערכנו את מיקום הגידול בידיעה כי כל יום יהיה מצוי בתוך הנפח המורחב, ואליו נכוון".
וכעת?
"כיום, בזכות מכשיר ה־Ethos, נבצע בכל יום CT חדש למטופל, ובעזרתו נדע בצורה מדויקת ביותר היכן ממוקם הגידול אותו יש להקרין ביום מסוים, וכמו כן מה המצב והמיקום של האיברים הפנימיים הסובבים אותו. בכך נייצר תוכנית חדשה, המותאמת לאותו היום ונטפל מיידית. התוכנית שמספק לנו מכשיר ה־Ethos, הינה תוכנית טיפול ספציפית, הנותנת את המענה הטיפולי האטרקטיבי ביותר. בכל יום התוכנית החדשה עוברת אישור ובקרה של פיזיקאי ורופא, והם גם מי שבונים אותה. כאשר על הפיזיקאי מוטלת המשימה להגדיר את תוכנית ההקרנה, כמות הקרינה, באיזו כמות אנרגייה להיכנס ומאיזה כיוון".

2 צפייה בגלריה
הטכנולוגיה החדשה בהדסה אתוס
הטכנולוגיה החדשה בהדסה אתוס
הטכנולוגיה החדשה בהדסה אתוס
(צילום: דוברות המרכז הרפואי הדסה)

17 מכשירים בעולם

בכל העולם קיימים כיום רק 17 מכשירי ETHOS. המרכז הרפואי הדסה התברך באחד מהם ובכך הפך להיות החלוץ בישראל בו ובטכנולוגיה שלו.
ד"ר ג'ון פלדמן, תסביר בבקשה איך המכשיר הזה עובד בפועל?
"מכשיר ה־ETHOS הינו מכשיר הדגל של חברת VARIAN. זהו מאיץ המבוסס על מכשיר קודם בשם Halcyon. מכשיר זה, שלא בדומה למאיצים קודמים של VARIAN הינו מכשיר הדומה ל־CT, שלמרכזו מכניסים את המטופל. כל הרכיבים מסביבו מכוסים, והמטופל איננו מוקף במכשיר גדול המסתובב סביבו כפי שקיים במאיצים אחרים. לכן המאיץ יכול להסתובב במהירויות גבוהות מן המקובל סביב המטופל, מבלי לגרום לו לאי נוחות – ובבטיחות מלאה, דבר שמקצר מאוד את זמן הטיפול, ויעיד כל אדם אשר חווה הקרנות עד כמה קריטי הקיצור של כל דקה ודקה".
"בנוסף על כל היתרונות הללו", מדגיש ד"ר פלדמן, "שיפרו את איכות ה־CT במאיץ, בכך שהביאו אותו למצב בו ניתן לבצע עליו תוכניות תכנון טיפול. כמו כן הוסיפו למאיץ מערכת בינה מלאכותית, בעזרתה המחשב לומד את דרכי סימון הגידול הסרטני והאיברים בסיכון, והוא כבר מבצע את הסימון בעצמו.
המחשב מסמן גם איברים סובבים שישפיעו על מיקום הגידול, ובהתאם להם הוא מבין היכן הגידול ממוקם במדויק.
לרופא נותר לבדוק את הסימון ולפיזיקאי נותר לבדוק את התוכנית ולאשר אותה, ותוך עשרים דקות יש תוכנית חדשה ומאושרת לטיפול. הטיפול עצמו לוקח דקות בודדות והחולה כבר בדרכו הביתה. זה משנה בהחלט את כל חוקי המשחק בטיפולי רדיותרפיה".

טיפול מלא לחולה

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה פרופ' זאב רוטשטיין מרוצה: "הדסה התחדשה במה שנחשב בעולם למילה האחרונה בטיפולי רדיותרפיה לטובת המטופלים שלנו", הוא אומר. לדבריו, מערכת ה"אתוס" מבוססת על בינה מלאכותית שהיא אדפטיבית, דהיינו, מתאימה את עצמה לחולה תוך כדי זיהוי מלא ומדויק של נפח המטופל ומיקום הגידול אותו יש להקרין בזמן אמיתי, ללא חשש פגיעה באיברים הסובבים אותו.
המערכת, המתקדמת מסוגה בעולם וחדשנית בכל קנה מידה, הותקנה בהדסה ומתחילה לפעול ולשרת את כל החולים הזקוקים לקרינה מדויקת נקודתית ברמה של טיפול מלא ולא רק להקלת הסימפטומים.
מערכת האתוס מהירה מאוד ותאפשר טיפול בפי שניים יותר חולים מאשר באמצעי הקרינה המתקדמים הקיימים בישראל.
המערכת מיועדת לטפל בעיקר בחולים ממאירים באזורים רגישים כמו ראש צוואר, ריאות וגידולים במערכת המין והשתן, והיא תיצור סטנדרט חדש ומתקדם שלא הכרנו קודם בטיפול מרפא קרינתי".