בייחוד בתקופה כזו, שבה רבים נמצאים בבית, את הימים האחרונים שלפני ערב חג רבים מעבירים בניקיונות ובשהות ממושכת במטבח. דווקא עכשיו, צריך להישמר לא רק מפני מגפת הקורונה, אלא גם מאסונות שחלילה יכולים להיגרם בשטח הבית. על מה להקפיד במהלך ניקוי? לפניכם עצות שיצילו חיים וישמרו על הבריאות שלכם ושל יקיריכם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ניקוי הכיריים: לא להדליק אותם לפני ייבוש מלא

"מערכת הגז הביתי היא חלק משגרת היום יום של כולנו, ובפרט עכשיו כשאנחנו בבית ומבשלים הרבה יותר", אומר אילן מירון, סמנכ"ל הנדסה ופיתוח בחברת פז-גז. "השימוש המרובה בגז ושהיית הילדים בבית, מחייבת משנה תוקף גם לבטיחות הגז".
על מה חשוב להקפיד במהלך ניקוי הכיריים?
"ניקוי הכיריים צריך להיעשות בעדינות", מסביר מירון. "אין לנתק את צינור הגומי של הגז במהלך הניקוי. אם מנקים את הכיריים במים וסבון, חשוב מאוד לייבש את המים היטב, לפני הפעלה מחדש של הכיריים. אחרת, מבערי הכיריים עלולים לעבוד בצורה לא תקינה, ואף לגרום לדליפת גז מהכיריים".
"חומרי ניקוי חזקים המכילים כלור (כמו אקונומיקה) או בסיס חומצי, עלולים לגרום לקורוזיה בברזי הגז", מוסיף מירון "גם דבר זה עלול לגרום לדליפת גז, ולכן מסוכן. חשוב להשתמש בחומרי ניקוי מתאימים ועדינים, אשר אינם על בסיס חומצי".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד ניתן לדעת אם יש דליפת גז?
מירון: "אם מריחים ריח אופייני לגז, פירוש הדבר שקיימת דלפה. ייתכן שאחד הצינורות הוזז ממקומו או נקרע, ואז גז משתחרר לחלל החדר. במקרה כזה, יש לסגור מיידית את ברז הגז הראשי או את מכלי הגז של הדירה ולדווח בהקדם לחברת הגז".
מה הסכנה שבהתקנה עצמאית של כיריים, ולא דרך מתקין מוסמך?
"במקרה של דליפת גז, כל ניצוץ קטן עלול לגרום לפיצוץ ולסכן חיים", מזהירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לכן, כל פעולת פירוק, הרכבה, חיבור או ניתוק של הכיריים ושל מערכת הגז, מחויבת להתבצע אך ורק על-ידי טכנאי מוסמך ובעל רישיון בתוקף".
כמה אמור לעלות תיקון כיריים? למחירון המומלץ לחצו כאן.
יש לכם ילדים? גלו ערנות: "גם במהלך ניקוי הכיריים, וגם במהלך ההתקנה, הרחיקו ילדים מהאזור", אומר מירון. "כמו כן, אסרו על ילדים להתקרב לכיריים, או לשחק בכל אביזרי הגז כמו בלונים, שסתומים וצינורות הממוקמים מתחת לכיריים".
יש חשש לדליפת גז, מה עושים?
מירון: "ראשית, יש להרחיק את בני הבית מאזור הדליפה, כדי לא לסכן את חייהם במידה ויתרחש פיצוץ. יש לסגור את ברזי הגז הקרוב לנקודת הדליפה בדירה, ואם ניתן, לפתוח את החלונות והדלתות הפונים כלפי חוץ, כדי לאוורר את הדירה. יש להימנע מהפעלת מכשירים חשמליים, ויש להזעיק מיידית גורם מוסמך כמו מכבי אש או חברת חשמל, לצורך ניתוק אספקת החשמל למבנה".
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מנקים? כך תשמרו על בטיחות הקרובים לכם

בימים אלו, רבים מטפסים על סולמות, על השיש, ועל כל משטח או רהיט שנמצא בסביבה. "שימו לב שאתם עומדים על משטח יציב, שאינו מונח על רצפה רטובה, ושהנעליים שלכם אינן מחליקות. קחו עמכם את כל הציוד הנדרש, כדי שלא תצטרכו לעלות ולרדת ולסכן את עצמכם יותר. כשמנקים חלונות חשוב מאוד להיות מודעים לגודל הסכנה, ולא להתחכם. אל תגידו לי זה לא יקרה, אלו ימים שבהם דעתם של רבים מוסחת, רבים מותשים מהמצב, והעייפות יכולה להשפיע לרעה על יכולת קבלת ההחלטות שלכם. אם אתם מתלבטים, ותרו. הסיכון לא שווה את החיים שלכם. אל תדלגו ממשטח למשטח, אלא השתמשו בכיסא יציב. מחליפים נורה? רק עם סולם בטוח, ולא בכל מיני פתרונות לולייניים".

זה לא משחק: טעויות שעושים עם חומרי ניקוי

"הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא לקרוא את הוראות היצרן שעל גב האריזה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זאת, גם אם נשארו לכם חומרי ניקוי חזקים מסיום תקופת שיפוץ, או כאלה שחברת הניקיון השאירה אצלכם. בהיעדר היכרות עם החומרים אתם מסכנים לא רק את בריאותכם, אלא גם את המשטחים ואת הכלים הסניטריים שיכולים להינזק מחומרי ניקוי חזקים מדי".
"מומלץ לצמצם בחומרים כימיים כמו אקונומיקה ומסירי שומן. בכל מקרה, יש להשתמש רק בחומרים המיועדים לשימוש ביתי", מסביר סגן טפסר אשי אביזמר, ממחלקת רישוי והגנה מאש בכבאות והצלה לישראל.
"חשוב להימנע מערבוב של חומרים כימיים יחד. הטעות הנפוצה היא ערבוב של חומצות אפס לניקוי אסלות עם אקונומיקה. השילוב של שני החומרים יוצר גז כלור מאוד מסוכן, היכול לפגוע בצורה בלתי הפיכה בשואפים אותו".
"יש להקפיד להשתמש בכפפות במהלך שימוש בחומרי ניקיון אגרסיביים כמו מסירי שומן קר וחם, חומצות, מסירי אבנית וכו'", מוסיף אביזמר. "מומלץ להשתמש במסכות ייעודיות להגנה במהלך שימוש בחומרי הניקוי החזקים האלו. ישנם חומרי ניקוי המצריכים שימוש גם במשקפי מגן (לשמירה על העיניים), או הגבלת מרחק של התזת החומר. הפרטים מופיעים על גב האריזה. במהלך הניקוי ובסיומו, יש להשאיר החלל שבו נעשה הניקוי מאוורר".
לדברי אביזמר, "יש להקפיד להרחיק ילדים קטנים, אנשים חולי, נשים בהיריון או כל מי שסובל מבעיות במערכת הנשימה מהסביבה בה מתבצע הניקוי".
"אסור לעשן בזמן השימוש בחומרי הניקוי או בקרבתם, בייחוד כשמשתמשים בחומרים דליקים ובחומרים המיועדים לפתיחת סתימות ואשר מכילים סודה קאוסטית (סודיום הידרוקסיד)", ממליצים במכון התקנים הישראלי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד לאחסן חומרי ניקוי בצורה בטוחה?
"יש לאחסן את חומרי הניקוי במקום שאינו נגיש לילדים, ולהימנע מלמזוג חומרי ניקוי לבקבוקים המיועדים למטרה אחרת. בייחוד יש להימנע ממילוי שאריות חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, שכן ילדים יכולים להתבלבל בקלות ולשתות מהם. חשוב להשאיר את חומרי הניקוי באריזתם המקורית", מוסיף אביזמר.
"בסיום השימוש יש להקפיד על סגירה של הפקק, בסיום השימוש", אומרים במכון התקנים. "יש להקפיד במיוחד באריזות עם פקק קשה לפתיחה. אריזות אלו, לרוב יכילו חומר מסוכן מאוד".
"יש לאחסן את חומרי הניקוי הרחק ממוצרי מזון. בנוסף, מומלץ לאחסן בנפרד חומרי ניקוי, מסירי שומנים, אקונומיקה וחומרים לפתיחת סתימות, הרחק מחומרים לניקוי אסלות ולהסרת אבנית", מוסיפים במכון התקנים.
"שימו לב שגם לאקונומיקה יש תאריך תפוגה. לרוב, הוא פג תוך שנה מיום הייצור. לאחר מכן, החומר הפעיל מתנדף עם הזמן".
צריכים טכנאי גז? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 13:34, 02.04.20