בשיתוף PayPal
עכשיו זה כבר ברור. אם מודל הקניות אונליין צבר תאוצה עוד לפני הקורונה, הרי שכעת נוכח העובדה שהחנויות ומרכזי הקניות הגדולים סגורים בישראל, כמו גם בעולם, התאוצה הזו הפכה למבול של ממש. לכן, לא מפתיע כנראה אף אחד שחגיגת הקניות המסורתית של חודש נובמבר הכוללת בתוכה את שופינג איי. אל, יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי הביאה השנה לזינוק באחוזים ניכרים כשהערכות מסוימות מדברות על גידול עצום של 250 אחוזים במספר הקונים אונליין.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למעשה, לפי תחזית PayPal, היקף הרכישות של הישראלים ברשת צפוי להגיע עד סוף 2020 לכ-24 מיליארד שקלים. כל זה מוביל כמובן לשאלה מהן הסיבות שגרמו למהפכה הצרכנית הזו לשנות את כל ההרגלים הישנים שלנו, וכיצד עברנו ממצב בו אנו מתעקשים לראות ולנגוע פיזית במוצרים טרם קנייתם, למצב בו אנו מזמינים חולצה, נעליים, גאדג'ט או מוצר חשמלי מחברה שנמצאת בצד השני של העולם, כשאנו מסתמכים אך ורק על התמונה המצורפת למוצר?
במחקר מקיף שערכה חברת PayPal, שביקשה לרדת לעומקם של דברים, במיוחד כעת בימי הקורונה, התגלו ממצאים מפתיעים. מהמחקר עולה שרכישה אונליין מפעילה אצל הקונים מנגנון רגשי המורכב משלוש תועלות אותן מפיקים הגולשים באתרים המקוונים.
התועלות שנמצאו הן מסוגלות, כלומר האפשרות העומדת בפני הגולש להמשיך ולקיים שגרה צרכנית גם בימי הסגר. שייכות, וכאן הדברים מתייחסים לרצון של הצרכנים לתמוך בעסקים המקומיים, ולבסוף חופש פעולה, אם תרצו החירות הבסיסית להמשיך בשגרת החיים מכל מקום ובכל זמן, גם כשהגבולות הפיזיים בין המדינות, ולעיתים בין ערים סמוכות, נסגרים.
אחד מהצרכנים החדשים האלו הוא דניאל טראו (30) העובד בחברת הייטק ומתגורר בתל אביב. "אני אמנם לא חדש בסצנת הקניות באינטרנט, אבל מפרוץ משבר הקורונה העברתי את כל הקניות שלי לאונליין", הוא מספר. "נכון להיום אני קונה הכל בצורה מקוונת - בגדים, אוכל, יינות, אלכוהול ומשחקי קופסה. הקנייה אונליין מאוד קלה ומהירה וכשבסוף היום מגיעה אליי הביתה 'מתנה' שקניתי לעצמי זה כיף גדול."
איך חווית את הסגר מהבחינה הזאת?
"זה אמנם היה עצוב לראות את כל העסקים ברחובות סגורים, אבל בגלל המעבר לקנייה אונליין הרגשתי שהגבולות שלי עדיין פתוחים כי כל מה שרציתי יכולתי להשיג במרחק של קליק אחד. ברשת אפשר למצוא הכל, כך שאפילו מצאתי את עצמי מזמין לעצמי סדנת נגרות כשהערכה נשלחה אליי הביתה וההסברים ניתנו אונליין. יתרון חשוב בקניות כאלה הוא גם שאני יכול לשים דגש על קנייה כחול לבן מעסקים מקומיים כמו סדנת הנגרות אותה עשיתי."
אם לדניאל היה כבר קילומטראז' מסוים בקניות ברשת טרם פרוץ המשבר, הרי שיש אנשים, כמו מלי ביצור פרנס (40), מנכ"לית חברת ייעוץ הניהול והאסטרטגיה TEFEN, שעבורם היוותה הקורונה את הטריגר המשמעותי למעבר לקניות אונליין.
"לפני הקורונה לא התחברתי מאוד לקניות באינטרנט והייתי רוכשת בעיקר כרטיסים למופעים והצגות, אבל בטח לא מוצרים, מתנות ובגדים. ואז התחיל הסגר הראשון, כאשר לאחריו נכנסתי מדי פעם לבידוד מרצון עקב הפגישות הרבות שאני עושה ביומיום.
"לאורך התקופה הבנתי שאני לא יכולה עוד לקנות כמו שבא לי גם החנויות והרשתות נסגרו וכך התחלתי לגלות את עולם הקניות ברשת מחדש, וכיום אני קונה בעיקר ביגוד עבורי וכן ביגוד ומשחקים לילדים. אני שמה דגש על לשלב רכישות כחול לבן עם רכישות מחו"ל ועם הזמן גיליתי שאני יכולה לרכוש דברים מבלי לקום מהמיטה בכלל."
עד כמה שינית את הרגלי הקנייה שלך?
"את מרבית הקניות שלי אני עושה כיום אונליין. אני קונה בכמויות אז כיף לי מאוד לקבל את החבילות האלו הביתה. כשפותחים את הקופסאות ומגלים את המוצר מרגיש לי כמו יום הולדת כל פעם מחדש."

"היכולת לקנות משדרת לנו בתת מודע שהכל בסדר אצלנו"

לדברי אושיק רושינק, מומחה להתנהגות צרכנים, ניתן לראות בשנה האחרונה קפיצת מדרגה בקניות באינטרנט גם בקרב קהלים שהיו עד כה יותר שמרניים – כמו בני הגיל השלישי.
"עם ההבחנה שלנו בכניסתם של אותם קהלים למשחק הזה גילינו עוד דבר", הוא משתף. "ראינו שהשימוש הסופי במוצר הפך להיות כמעט הדבר הכי שולי בכל תהליך הקנייה. הדבר המשמעותי יותר עבור הצרכנים הפך להיות עצם השיטוט באתרים האלו כדי לראות מה חדש או להפיג שעמום. זה מגיע למצבים בהם אנשים אפילו לא זוכרים למה הם הזמינו דברים מסוימים כשהם כבר הגיעו."
במחקר של PayPal עלו שלוש תועלות. יש תועלת אחת שהייתה דומיננטית יותר לאחרונה?
"כן. המסוגלות הייתה התועלת היותר משמעותית בקרב הצרכנים בשנה החולפת כי בקורונה יש מעלינו עננה מסוימת שאולי הפגיעה הכלכלית תגיע גם אלינו. הביטחון שלנו התערער ועצם העובדה שאנו מסוגלים למלא עגלה ולבסוף גם קונים משדר לנו בתת מודע שהכל בסדר אצלנו ושאנחנו ממשיכים בשגרה הכלכלית שלנו.
"ניתן לראות את המסר הזה בקמפיינים פרסומיים של חברות שמשכנעות את הצרכנים שימשיכו לעשות מה את שהם עשו עד כה, בסגנון של דווקא עכשיו אתה יכול. ניתן לומר שעצם העובדה שאנו קונים בושם לעצמנו, תיק או משחק או לילד מחזקת את הביטחון העצמי שלנו."
3 צפייה בגלריה
יעל הגר, דוברת PayPal ישראל, מרכז ומזרח אירופה והמזה"ת ואושיק רושינק, מנכ"ל מכון רושינק למחקרי שווקים
יעל הגר, דוברת PayPal ישראל, מרכז ומזרח אירופה והמזה"ת ואושיק רושינק, מנכ"ל מכון רושינק למחקרי שווקים
יעל הגר, דוברת PayPal ישראל, מרכז ומזרח אירופה והמזה"ת ואושיק רושינק, מנכ"ל מכון רושינק למחקרי שווקים
( צילום (הגר): אלכסנדר כץ (רושינק): אלבום פרטי)
יעל הגר, דוברת PayPal ישראל, מרכז ומזרח אירופה והמזה"ת, מוסיפה: "אם המחקרים שלנו בחמש השנים האחרונות הצביעו על עלייה עקבית של אימוץ הרשת למטרת קניות, הרי ש-2020 היוותה גורם מאיץ דרמטי, בה הרשת הפכה להיות הזירה המרכזית לניהול שגרת החיים של הישראלים.
"אם בשנים קודמות המוטיבציה העיקרית לרכוש אונליין הייתה השפע, המחיר או עלות המשלוח – היום הצרכנים הישראלים מספרים שבעידן של ריחוק חברתי ושמיים סגורים, הקניות ברשת מחזקות את תחושת החיבור, שמירת השגרה, והחופש להמשיך ולקנות בכל זמן.
"התחזיות העולמיות מראות שמבצעי סוף השנה בכלל ובלאק פריידיי בפרט יישברו שיאים עולמיים מבחינת העתקת הקנייה עצמה אל הרשת – במובן הזה, הצרכנים הישראלים תמיד היו ידועים כחלק בלתי נפרד מהמשחק וככאלו שנערכים, חוסכים ומייצרים רשימת קניות מוקדמת. גם השנה למעלה מ- 20% הישראלים מספרים שהם כבר החלו למלא את עגלת הקניות שלהם."
בשיתוף PayPal