תיקון חוק קרן העושר צפוי להגיע ביום ראשון לאישור ועדת השרים לחקיקה. זאת ביוזמת שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן. המהלך, שקידומו נתקע בממשלה הקודמת, אמור לאפשר לקרן העושר, שאותה מנהל בנק ישראל, לגבות את כספי המיסים ממשאבי הטבע ולא לאפשר עוד לבעלי החברות הנהנות ממשאבים אלה בישראל לעכב עוד ועוד את התשלומים, עד שיתברר גובה המס הסופי שעליהן לשלם.
"בתוך זמן קצר ייכנסו מאות מיליוני שקלים לקרן העושר וניתן יהיה באיחור של שלוש שנים להתחיל לנצל את הכסף מהמס על משאבי הטבע לטובת אזרחי ישראל", אמרה השרה פרקש הכהן ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
אסדת קידוח גז תמר
אסדת קידוח גז תמר
אסדת קידוח גז תמר
(צילום: AFP)
הקרן המיוחדת הוקמה בעיקר כדי לחסוך בה לעת הצורך את כספי המיסים שמשלמות החברות מפיקות הגז והמנצלות את משאבי הטבע של ישראל. תיקון החוק יעלה כאמור בתחילת השבוע לוועדת שרים לחקיקה לאישור החלת דין רציפות, שיסייע לזירוז הפעלת הקרן. מדובר בגביית מאות מיליוני שקלים לקרן באופן מיידי, וכך ניתן יהיה לנצל את כספיה לאחר שיהיו בה מיליארד שקל ויותר לטובת תושבי ישראל, בעיקר בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות. כעת מצויים בה רק כחצי מיליארד שקל.
התיקון המוצע לחוק מייעל את הליך גביית ההיטל ופותר את בעיית התמריץ החיובי שנוצר לחברות, להשיג ולערער על גובה השומה ובכך לדחות את מועד העברת התשלום במשך שנים. על פי המוצע, הגשת ערעור לבית המשפט על שומת ההיטל לא תדחה את מועד החיוב בתשלום. בנוסף, במסגרת התיקון יינתנו לרשות המיסים כלי אכיפה העומדים לרשותה באכיפת פקודת מס הכנסה, לרבות קנס גירעון, במקרים בהם חברה נישומה השתמטה מתשלום מס ברשלנות או במזיד וכן התעלמות מעסקאות מלאכותיות שבוצעו לצורך התחמקות תשלום מס.
לדברי ליברמן, "היום אנחנו מביאים בשורה ענקית לדור העתיד שלנו ומעלים משמעותית את קצב גיוס הכספים לקרן העושר. בתיקון החוק שיעלה בוועדת השרים ביום ראשון נביא לסוף את העיכובים במנגנון הגבייה של הקרן, שעד היום שירת בעיקר את האינטרסים של בעלי ההון שמצאו דרכים-לא דרכים להשהות את הפקדות הכספים בקרן. הרווחים ממשאבי הטבע של מדינת ישראל צריכים להעמיד תועלות לציבור כולו ואני בטוח כי הצעד הזה נדרש כדי להשלים את המלאכה בהפעלת הקרן לטובת פרויקטים חינוכיים וחברתיים עתידיים".
2 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן, אביגדור ליברמן
אורית פרקש הכהן, אביגדור ליברמן
אורית פרקש הכהן, אביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן)
השרה פרקש הכהן אמרה כי "היום עשינו עוד צעד חשוב בדרך להשבת מאות מיליוני שקלים שמגיעים לציבור - באמצעות תיקון הכשל הגדול שיש בקרן העושר. פעלתי מאז כניסתי לממשלה להעברת התיקון, שעבר כבר בקריאה ראשונה ואני שמחה שנמשיך לקדמו. בקרן מופקדים כספי מיסים ממשאבי הטבע של ישראל, משאבים השייכים לכולנו - אבל, עד היום קרן העושר לא מתמלאת והכל על חשבוננו. אני מודה לשר האוצר ליברמן, שנרתם מיד להמשך קידום התיקון החשוב הזה לכל אזרחי ישראל באופן מיידי. זהו ביטוי למחוייבות שלנו לאזרחי מדינת ישראל במשבר הכלכלי הזה, במטרה לקדם את הגבייה של מאות המיליונים האלו שיחזרו לאזרחים".