בשיתוף בנק הפועלים
חברת רד טול בוקס הוקמה לפני 12 שנים על ידי עמי רוזנפלד, שהגיע מתחום כלי העבודה. בכל פעם שעבד עם כלים בבית, ראה עד כמה ילדיו משתוקקים לעזור לו אך אינם יכולים מפני שכלי העבודה מסוכנים עבורם. "חשבתי שגם לילדים מגיעה הזכות לעבוד בכלים אמיתיים, שמתאימים לכפות הידיים שלהם", מספר עמי, "וכך נולדה רד טול בוקס".
>> בואו לבחור את העסק האהוב עליכם בתחרות עסקים קטנים – תחרות חביב הקהל
החברה מוכרת כלי עבודה אמיתיים לילדים, מוצרי גינון, ואפילו משאיות שאותן ניתן להרכיב ולפרק. המוצרים נמכרים ברחבי העולם, בעיקר ברשתות גדולות בארצות־הברית כמו וולמארט וקוסטקו וגם באמזון, אבל עדיין יש לאן לגדול ולהשתפר מבחינה פיננסית.
2 צפייה בגלריה
עמי רוזנפלד (משמאל) והבנקאי זיו שנפ
עמי רוזנפלד (משמאל) והבנקאי זיו שנפ
עמי רוזנפלד (משמאל) והבנקאי זיו שנפ
(צילום: יאיר שגיא)
רוזנפלד נפגש עם זיו שנפ, מנהל תחום עסקים במינהלת אזור השרון של בנק הפועלים, כדי לקבל ממנו עצות שיסייעו לו לייעל את ההתנהלות הפיננסית של החברה. "בנוסף להגדלת פלח השוק והחשיבה העסקית, חשוב לבדוק מהן ההוצאות הכספיות בשקלים שיש לכם כחברה", פתח שנפ. "אמנם כל המכירות והייצור נעשים בדולרים, אבל יש לא מעט הוצאות שקליות ידועות מראש כמו שכירות, ארנונה, משכורות וכדומה. כדאי לקבע את ההוצאות לחצי שנה מראש כדי שתוכלו לדעת מה ההוצאה השקלית שתהיה לחברה בסוף השנה. בכל הקשור להוצאות מימון, שם המשחק הוא תכנון מראש. חשוב ליידע את הבנק בתחילת השנה לגבי יעד המכירות הצפוי שלך ולמצוא דרך לממן את היעד הזה, בין אם דרך הון עצמי או אשראי ספקים - ולדעת מה הוא מצריך מהמערכת הבנקאית".
רוזנפלד: "כיום, לכל העסקאות שלנו אין הגנת שער כי אנחנו קונים ומוכרים בדולרים. החשיפה היחידה היא עבור הוצאות בארץ כמו שכירות, משכורות והוצאות משרד, אבל על החלק הזה אנחנו לא עושים הגנת שער. בהתאם להמלצתך נתחיל לעשות זאת מעכשיו".
שנפ: "כדאי להכין מסגרות אשראי שיהיו מאושרות מראש, כך שלא תצטרכו להגיע לבנק כשתהיו זקוקים לכסף. זה יחסוך לכם זמן. אם בתחילת כל שנה תתכננו מסגרת אשראי יחד עם הבנק, יהיה לכולם נוח לעבוד באופן רציף וגם אתה תרוויח שקט".
רוזנפלד מספר שזהו בדיוק מצבה של החברה כיום: "ב-2019 היה לנו גידול במכירות והבנו שלצורך זה אנחנו זקוקים לאשראי נוסף. כעת אנחנו נמצאים במשא ומתן עם הבנקים. כל הלקוחות שלנו מבוטחים בביטוח סחר חוץ, כך שמבחינת ביטוח אנחנו מכוסים. אבל מבחינת האשראי, זה רעיון מצוין לדבר עם הבנק בצורה תכופה יותר כדי שנפעל בצורה מבוקרת יותר".

"לא לוותר על ישראל"

לאחר שקיבל עצות פיננסיות שיסייעו לצמיחת העסק, רוזנפלד נפגש עם המנטורית סיגל כספי, מנכ''לית רשת הצעצועים טויס אר אס בישראל. "אנחנו מוכרים את המוצרים שלנו ב־22 מדינות ומצליחים בעיקר עם שוק האופליין, החנויות הפיזיות", סיפר רוזנפלד. "לצערי, בישראל עדיין לא פיצחנו את הנוסחה שתכניס אותנו לשוק ואנחנו לא מוכרים כאן. אנחנו מחפשים את הדרך הנכונה לפעול בשוק הישראלי, שהוא שוק חדש עבורנו, כמו גם בשוק האונליין".
2 צפייה בגלריה
עמי רוזנפלד (משמאל) והבנקאי זיו שנפ
עמי רוזנפלד (משמאל) והבנקאי זיו שנפ
סיגל כספי, מנכ"לית טויס אר אס
(צילום: יאיר שגיא)
"למכור ב-22 מדינות זה בהחלט הישג מרשים", מתפעלת כספי. "אבל ישראל היא מדינה ייחודית. יש בה שוק קטן ותחרות קשה. יש גם רגולציה כבדה על מוצרים, בעיקר מפני שמכון התקנים הישראלי לא מקבל תקינות של מדינות אחרות בעולם. כלומר, לא משנה אם המוצר נמכר בכל העולם וקיבל אישורים מאירופה ומארה''ב, כאן בישראל הוא יצטרך להיבחן מחדש. זה מחייב אותנו להביא מוצרים עם מדבקות אחרות ולשלם עלויות נוספות למכון התקנים על כל קונטיינר שמגיע. זה מקשה מאוד על יבואנים. ישראל היא מדינה קטנה ולכן לעיתים מוותרים כי זה לא שווה את זה".
עם זאת, כספי מציעה לא לוותר על השוק הישראלי. "מאחר שאתם חברה ישראלית, עם סיפור ישראלי של גאווה וציונות, אני ממליצה לעשות את המאמץ ולנסות לחדור לשוק המקומי. הדרך הנכונה ביותר היא למכור את המוצרים האלה לרשתות צעצועים, ולרשתות עשה זאת בעצמך. ברשתות כאלה, ההתנהלות היא מול גורם אחד שאחראי על ההפצה, על התשלום ועל הנראות בנקודות המכירה, וזה הרבה יותר פשוט מאשר לעבוד מול הרבה חנויות וגופים קטנים. אני מזמינה אתכם למכור את המוצרים בטויס אר אס".
אחרי ההצעה המפתה, עברה כספי להסביר על חשיבותו של שוק האונליין: "מדובר בשוק מאוד דומיננטי בכל מה שקשור לצעצועים ולמוצרי ילדים מפני שהיום ההורים הצעירים עושים המון קניות באינטרנט וחסמי הקנייה קטנים מאוד. אני חושבת שאתם צריכים להיות שם".
כספי מוסיפה שאם רוצים למכור באמזון, זה לא מספיק רק להציע את המוצרים למכירה. "כדי להיות מוכר איכותי באמזון, יש צורך בליווי של מומחים בקידומי מכירות. כך גם לגבי הקמה של אתר משלכם - פלטפורמה שתמכור את המוצרים בכל העולם. צריך לקבל ייעוץ של מומחים על מנת שזה יצליח". לדבריה, העלויות של החזקת אתר מכירות ברשת נמוכות יותר מהחזקת חנויות פיזיות.
הטיפ האחרון של כספי הוא לא להסתפק בפלטפורמות גדולות כמו איביי, אמזון ואתר סחר עצמאי, אלא גם לחבור לחברות שיש להן אתרים, לרשתות קמעונאיות כמו טויס אר אס, הום סנטר או וולמארט. "שם ההורים מחפשים מתנות מיוחדות לילדים, כך שזה בדיוק המקום להיות בו".