המאבק על הכנסות מארנונה מגיע ממקום לא שגרתי: ל-ynet נודע כי המועצה התעשייתית נאות חובב שבדרום הארץ מבקשת להפוך למועצה ארצית - ולספח אליה אזורי תעשייה נוספים מהמועצות האזוריות תמר ורמת נגב השכנות. המהלך אמור לגרוף הכנסות מארנונה מהמפעלים השוכנים באזורי התעשייה מישור רותם ואורון. אלא שבמועצות תמר ורמת נגב מתנגדים למהלך.
נאות חובב היא מועצה תעשייתית, ובה ריכוז מפעלי תעשייה כימית כבדה הרחוקים ממקומות מיושבים. היא אחראית על ניטור איכות האוויר באזור ועל פיתוח תשתיות ומתן היתרים למפעלים ויזמים. המועצה, שאחראית בין היתר על המפעלים אדמה מכתשים, כיל-תרכובות ברום וטבע טק, הוקמה בשנות ה-80 של המאה הקודמת במטרה לפקח אך ורק על הפעילות התעשייתית באזור. זאת בניגוד למועצה אזורית המפקחת על האזרחים המתגוררים בה ועל בתי העסק.
2 צפייה בגלריה
כיכר הכניסה לנאות חובב
כיכר הכניסה לנאות חובב
כיכר הכניסה לנאות חובב
(צילום: קופטרפיקס )
מישור רותם זהו אזור תעשייה השוכן מדרום לערד ומזרחית לדימונה, ובו פועלים מפעלים שונים, בהם מפעלי תעשייה כימית וכן שטחים גדולים לחציבת פוספטים שמהווים חומרי גלם למפעלים. אורון זהו אזור תעשייה שבו קיים מפעל כרייה וחציבה של כיל. כיום ישנה תוכנית להעתקת חלק מהמפעלים המזהמים בחיפה לאורון.
ראש המועצה התעשייתית, גדי אלפסי, הודיעה לאחרונה בישיבת המליאה של המועצה כי שר הפנים, אריה דרעי, ומנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, הפנו אותו להוביל את המהלך מול הוועדה הגיאוגרפית במשרד הפנים, שעוסקת בבחינת שינוי גבולות שיפוט מוניציפליים, שינוי מעמד מוניציפלי וחלוקת הכנסות.
"עלה רעיון להפוך את המועצה המקומית תעשייתית למועצה כלל ארצית", אמר אלפסי. "היום אנו יושבים על שטח מוגדר... אנו לא רואים סיבה לא לצרף למועצה את מישור רותם או אורון. אנו חושבים שהתועלת יכולה להיות מאוד גדולה בהיבטים שונים". יש לציין כי אלפסי הוא מינוי של השר דרעי.

פיקוח הדוק על המפעלים

לסיפוח של אזורי תעשייה בדרום, ובהם מפעלים מזהמים דוגמת רותם אמפרט, חיפה כימיקלים ומפעלי ים המלח, עשויים להיות יתרונות. במפעל רותם אמפרט קרסה בשנת 2017 בריכת גבס, שהכילה חומרים רעילים ושטפה את אזור מדבר יהודה. האירוע כונה "אסון נחל אשלים" והנזק האקולוגי הוערך בקרוב ל-400 מיליון שקל. סיפוח של מישור רותם עשוי להוביל לפיקוח הדוק יותר על המפעלים.
בנוסף, הכנסות המועצה צפויות לגדול ביחס להוצאות, מה שיאפשר לה להשקיע את הכספים בעוד פיקוח וטיפול במפעלים. כמו כן, הדבר יאפשר חלוקת הכנסות גם עם רשויות חלשות יותר. עם זאת, המהלך יגרע מהמועצה האזורית תמר, אחת המועצות העשירות בנגב, את שטחי התעשייה המניבים ביותר שלה. לפי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, על שטח של קרוב ל-6,000 דונם יושבים מפעלי חיפה כימיקלים (960 דונם), מפעלי ים המלח (326 דונם), כתר תובלה (79 דונם), רותם אמפרט (40 דונם) ומפעלים נוספים.
מהמועצה האזורית תמר נמסר: "הבקשה להקמת מועצה תעשייתית נבדקה, נחקרה ונדחתה רק לפני כשנתיים. למועצה האזורית תמר ניסיון רב שנים ומוכח של טיפול באזורי תעשייה. תושבי המועצה והאזור הם המושפעים העיקריים ממפעלי התעשייה, ולפיכך אך טבעי הוא שהמועצה תמשיך ותדאג לשמירת הצרכים והאינטרסים של תושביה והאזור כולו".
ראש המועצה האזורית רמת נגב, ערן דורון, לא הביע התנגדות ליוזמה אך מסר: "החוכמה היא לראות איך מגדילים את העוגה. האם זה פותר את הבעיות של הרשויות החלשות בנגב? לא".